מפעל המים הקדום
מפעל המים הקדוםצילום: יחצ רט"ג

רשות הטבע והגנים והמועצה האזורית גזר חנכו את פתיחתו לציבור של מפעל המים הקדום, שנבנה לפני 3,600 שנים בעומק של 60 מטר, בלב הגן הלאומי תל גזר.

פתיחת מפעל המים הקדום לציבור המטיילים מתאפשרת בזכות עבודות פיתוח בהיקף של מיליוני שקלים, שבוצעו בגן הלאומי בשנים האחרונות.

במסגרתן בוצעו עבודות הנדסיות ושימור נרחבות והוצב גרם מדרגות מיוחד באורך של כ-60 מטר שמוביל באופן חוויתי לעומק מפעל המים, בסמוך למפלס מי התהום. את העבודות לפתיחת מפעל המים לציבור הובילו ברשות הטבע והגנים יחד עם המועצה האזורית גזר בסיוע גופים נוספים בהם אגף מורשת במשרד מורשת וירושלים, רשות העתיקות וחברת נשר. המדרגות שהוצבו מאפשרות עתה לציבור המטיילים לגלות ולהתרשם באופן מעמיק ומלהיב יותר ממפעל המים הקדום והמפואר בתל גזר, שהינו חלק ממוקדי העניין הבולטים והמרתקים בגן הלאומי ובכלל.

שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, אומר שפתיחת מפעל המים שבגן הלאומי תל גזר מספקת למטיילים הצצה מרתקת וחווייתית במיוחד לאחד ממפעלי המים הקדומים המרשימים בארץ ישראל ולמורשת המיוחדת של העיר הקדומה תל גזר שהגן הלאומי משמר.

מפעל המים בתל גזר הוא מפעל המים הכנעני הגדול ביותר שנחשף אי פעם בעולם והוא שימש את תושביה הקדומים של העיר בתקופות שלום ומצור. המפעל התגלה לראשונה על ידי הארכיאולוג האירי רוברט מקאליסטר בראשית המאה ה-20 . אורכו של מפעל המים הוא 90 מטרים, גובהו בקטע החצוב עד 7 מטרים, רוחבו 4 מטרים ובתחתיתו, בעומק של 60 מטרים מראש התל, יש בריכה קטנה עם מי תהום.

חפירת מערכת המים הכנענית התחדשה לאחר שנים רבות בשנת 2010 על ידי משלחת משותפת של רשות הטבע והגנים בניהול הארכיאולוג הראשי שלה לשעבר ד"ר צביקה צוק יחד עם הסמינר התיאולוגי הבפטיסטי של ניו אורלינס בהובלת ד"ר ג'ים פרקר, בחסות רשות העתיקות. חפירה זו נפרשה על פני 9 עונות חפירה, עד שנת 2018. בחפירה זו נוקו כשני שליש ממפעל המים שנסתמו לאחר חפירות מקאליסטר ונחשף מפלס קדום שטרם נחפר ובו ממצאים ארכיאולוגיים כולל צלמיות של עשתורת שמהווים עדות חשובה לתיארוך מפעל המים לתקופה הכנענית התיכונה.

במהלך סבב חפירות זה התגלה מטמון נדיר של חפצי כסף וזהב שהיה מונח בתוך כלי חרס בעל מכסה עטוף באריג שטביעתו עדיין נותרת על חלק מהממצא. המטמון נתגלה ביסודות של חדר ושייך לתקופה הכנענית (הברונזה התיכונה) 2ב, בערך לפני כ-3600 שנים.

הביקור בגן הלאומי תל גזר, הנמצא בסמוך ליישוב כרמי יוסף, הוא ללא תשלום והוא מציע למטיילים שביל מעגלי באורך של 1.5 ק"מ סביב מוקדי העניין העיקריים בגן הלאומי לרבות תצפיות נוף מרהיבות לכל האזור. בירידה אל מפעל המים חובה להשתמש בפנס עוצמתי מעבר לזה הקיים במכשיר סמארטפון. יש להקפיד על הנחיות הטיול בגן הלאומי כפי שמופיעות בשילוט באתר.