בית הדין בהאג
בית הדין בהאגצילום: רויטרס

בית הדין הבינלאומי בהאג (ICJ) דחה עד להודעה חדשה את הדיון בתביעת הרשות הפלשתינית נגד ארה"ב, שהוגשה בימי ממשל טראמפ בעקבות הכרתו בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות האמריקנית אליה, כך מדווח העיתון 'ישראל היום'.

בפנייתם הראשונה לבית הדין בספטמבר 2018 טענו הפלשתינים כי מדובר בהפרה של החוק הבינלאומי, ולפיכך מהלכי הממשל האמריקני הם בגדר פשע מלחמה. תחילה תכנן בית הדין לדון בפנייה הפלשתינית ביוני 2021, אולם מתברר כי חודשיים לפני כן פנתה אליו הרש"פ וביקשה להקפיא את ההליך. מהדו"ח של בית הדין לסיכום שנת 2021 עולה כי הצעד נעשה בתיאום עם ממשל ביידן.

"במכתב לרשם בית הדין מיום 12 באפריל 2021", נמסר מביה"ד, "ביקשה מדינת פלשתין את דחיית ההליכים בעל פה שהיו אמורים להתקיים ב־1 ביוני 2021, על מנת לספק לצדדים הזדמנות למצוא פתרון למחלוקת באמצעות משא ומתן". שבוע לאחר מכן, כך ביה"ד, הגיעה תשובת הממשל, שלפיה לארה"ב "לא היתה התנגדות לבקשת המבקש. בהתחשב בדעות הצדדים, החליט ביהמ"ש לדחות את הדיונים עד הודעה חדשה".

ההערכה היא שהפלשתינים הקפיאו את התביעה כדי לקדם את המהלך האמריקני לפתיחת הקונסוליה הפלשתינית בירושלים. יצוין כי בישראל מכירים את הקפאת התביעה הפלשתינית ומגדירים אותה כ"הליך טכני שיכול להתחדש בכל רגע".

בראיון לרשת "אל־ערבייה" הסביר ראש המחלקה למדע המדינה באוניברסיטת חברון, בילאל אלשובקי, כי "הנסיגה הפלשתינית נועדה להציג מחווה של רצון טוב לוושינגטון כדי לחזק את היחסים עימה. ההנהגה הפלשתינית מבינה כי פנייה לביה"ד הבינלאומי לצדק לא תוביל לשום דבר שהוא מוחשי לטובת האינטרסים של הפלשתינים".

לדבריו, "פלשתין חלשה מכדי להתקדם בהתמודדות עם וושינגטון מול מוסדות בינלאומיים. לוושינגטון יש היכולת לעקוף את כל המוסדות הבינלאומיים, אפילו את מועצת הביטחון של האו"ם". אלשובקי אף סבר כי פניית הפלשתינים לביה"ד הבינלאומי נגד העברת שגרירות וושינגטון לירושלים היא "צעד תעמולה כחלק מהצדקת קיומה של הרש"פ".