תיעוד הפיגוע ליד שער שכם
תיעוד הפיגוע ליד שער שכםצילום: משטרת ישראל

נציגי 'משלחת האיחוד האירופי לפלסטינים' קראו אתמול (שני) לחקור את הפיגוע בשער שכם בירושלים שהתרחש במהלך השבת.

"עוד תקרית אלימה בירושלים", נכתב בחשבון הטוויטר הרשמי של משלחת האיחוד האירופי. "צעיר פלסטיני דקר אזרח ישראלי לא חמוש ב-4 בדצמבר, וצילומים מראים שצה"ל הרג את העבריין בזמן שנראה שהוא שוכב פצוע על הקרקע".

"פיגועי דקירה אינם קבילים בעליל. כך גם צעדים שעלולים להיראות כמו הרג ללא משפט", נאמר. "אירוע זה חייב להיחקר במהירות כך שתהיה לקיחת אחריות מלאה".

מאור צמח, יו"ר לך ירושלים ומתן פלג יו"ר אם תרצו קראו לשר החוץ יאיר לפיד לזמן את נציג האיחוד האירופי לשיחת בירור ולהחזיר אותו לאירופה. "העובדה שמשרד החוץ ממשיך לאפשר לנציגות העוינת של האיחוד האירופי ברש"פ להמשיך ולפעול כאן היא חרפה", נמסר. "האיחוד האירופי מעולם לא עשה דבר כדי לצמצם את הסכסוך, אלא רק מתמחה בללבות אותו בשלל אמצעים. אחרי ההודעה הזו, שר החוץ יאיר לפיד צריך לזמן את הנציג לשיחה ולשלוח אותו על המטוס הראשון בחזרה לאירופה".

כפי שפורסם, צעיר חרדי נפצע בשבת האחרונה באורח בינוני בפיגוע דקירה בשער שכם בירושלים. המחבל נורה ונוטרל. צוות מד"א העניק לפצוע טיפול רפואי במקום ופינה אותו לבית החולים שערי צדק בעיר.

מבית החולים שערי צדק נמסר "ליחידת הטראומה במרכז הרפואי שערי צדק הגיע פצוע פיגוע הדקירה בשער שכם. הפצוע יציב במצב בינוני ועובר כעת בדיקות הדמיה להמשך הטיפול".

המחבל הגיע לכיכר שכם, סמוך לשער שכם, שם דקר את הצעיר החרדי ולאחר מכן ניסה לדקור שוטר מג"ב שעמד סמוך למקום. בהמשך, הלוחם דחף את המחבל וירה בו. השוטר לא נפגע.

"הייתי סמוך לשער שכם והזניקו אותי למקום", סיפר פרמדיק מד"א ישראל וינגרטן. "ראיתי צעיר חרדי כבן 20 בהכרה מלאה, הוא סבל מפצעי דקירה בגופו, הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים מהיר בשטח, העלנו אותו לניידת טיפול נמרץ ופינינו אותו לבית החולים כשמצבו בינוני עד קשה".

המחבל שביצע את הפיגוע הוא מוחמד שאוכת מוחמד סלימה, שוהה בלתי חוקי בן 25 שמזוהה עם פת"ח, מהעיירה הפלסטינית סלפית שבשומרון, ליד אריאל. הוא היה כלוא במשך שנה בישראל, בין השנים 2019 ל-2020, בגין הסתה.

עימותים אלימים פרצו בין המשטרה לפלסטינים במקום לאחר האירוע, כשהשוטרים משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות.

ראש הממשלה, נפתלי בנט, שוחח עם השר לביטחון פנים, עמר בר-לב, ועם מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, בעקבות הפיגוע. ראש הממשלה עודכן בממצאי התחקיר הראשוני שבוצע בעקבות הפיגוע בשער שכם, והנחה להמשיך ולנקוט בפעולות הנדרשות על מנת למנוע התלקחות בשטח.

"הלוחם והלוחמת פעלו באופן מהיר ונחוש מאוד, כמצופה משוטרי ישראל, אל מול מחבל שניסה לרצוח אזרח ישראלי. אני מבקש למסור להם את מלוא הגיבוי. כך היה מצופה מלוחמינו לפעול וכך הם פעלו. אסור לנו לאפשר לעיר הבירה שלנו להפוך למוקד של טרור".

המפכ"ל, רב ניצב יעקב שבתאי מגבה באופן מלא את הלוחמים, "האירוע של שלום צ'רלי שלוש ז"ל ואירועים נוספים לימדו אותנו שחייבים להביא לניטרול מלא של מחבל במהלך אירוע שמתרחש וזה בדיוק מה שעשו היום לוחמי מג"ב בתגובה מהירה ונחושה לפיגוע נגד האזרח ולנסיון לפגע גם בהם".

"באירוע טרור הלוחמים והשוטרים נדרשים לקבל החלטה בשבריר שניה והם קיבלו את ההחלטה הנכונה. הלוחמים הללו לא לבד. אני נותן גיבוי מלא לפעילותם ואנו כמשטרה נעמוד לצידם, נסייע ונעזור בכל שנידרש.

שוטרי ולוחמי משטרת ישראל פרוסים בימים אלה בכל רחבי הארץ תוך התמודדות חסרת פשרות בפשיעה ובטרור ואני חוזר על מה שאמרתי באום אל פחם - מי שיבקש לפגוע ולפגע בשוטרים ואזרחים, ידע שדמו בראשו".

מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן מגבה את הלוחמים, "בימים האחרונים נעשו מספר ניסיונות ע״י מחבלים לפגוע בלוחמים ובאזרחים. הלוחמים והלוחמות פעלו בצורה נחושה, חתרו למגע וסיימו את האירוע בכך שמנעו פיגוע גדול יותר באזרחים ובלוחמים.

אני מגבה באופן מלא את הלוחמים שהגיבו כנדרש לאירוע והביאו לניטרולו של המחבל ומנעו ממנו פגיעה נוספת בלוחמים ואזרחים שהיו במקום. ישנה הערכות גדולה עם פריסה רחבה של כוחות משמר הגבול ברחבי הארץ ובירושלים בפרט וזאת בכדי לתת ביטחון לתושבים, הלוחמים ימשיכו לעמוד על המשמר באופן מקצועי ונחוש. כחיל מקצועי נלמד את הפרטים המדויקים כמו בכל אירוע".

שרת הפנים איילת שקד מגבה את הלוחמים, "לוחמי מג"ב עומדים בקו החזית ואנחנו עומדים מאחוריהם. החלמה מהירה לפצוע".

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר מסר, "מצדיע לשוטרי מג"ב שהרגו את המחבל, מגיע להם צל"ש ולכל המצקצקים, גם כשמחבל שוכב על הרצפה, הוא מהווה סכנה ויכול להפעיל מטען חבלה. אני משבח את לוחמי מג"ב על פעילותם המהירה בנחישות ובמהירות, שהרגו את המחבל המתועב, וצריך שיהיה ברור לכולם, שמחבל שיוצא לרצוח יהודי יהרג במקום".

הפיגוע התרחש לא רחוק מהמקום בו נרצח לפני שבועיים אליהו קיי. את הפיגוע ביצע אז המחבל פאדי אבו-שחידם, איש הפלג המדיני של חמאס ותושב מחנה שועפט, שחוסל על ידי כוחות הביטחון.