יואל רוזבוזוב
יואל רוזבוזובצילום: מארק ישראל סלם

שר התיירות יואל רזבוזוב התייחס היום (שלישי) לאיכוני השב"כ בכנס העסקים של מעריב ו-וואלה! שמתקיים במלון דן אכדיה בהרצליה.

בראיון לטל שלו התייחס השר למשבר בענף התיירות נוכח התפשטות זן האומיקרון, ואמר כי "אנחנו משתדלים לאזן בין בריאות וכלכלה. אם נראה שהווריאנט לא ישפיע על התחלואה הקשה נצטרך לפתוח את התיירות בכל המהירות".

"אני כל הזמן נלחם. אני משתדל להביא את המתווה הכלכלי לענף התיירות", אמר השר בפתח הראיון. "קשה לנו להחריג את ענף התיירות, למרות שזה ברור לכולם שהוא הענף הנפגע ביותר, ולכן אנחנו מדברים עליו. עדיין אומרים מה יהיה אם יבוא וריאנט חדש? מצד שני אסור לשכוח שזה שווה לנו כלכלית. ענף התיירות הכניס לישראל 41 מיליון שקלים ב-2021 ונתן פרנסה למאות אלפים. זה ענף שהוא עם הרבה פוטנציאל, ואם נתן לו לקרוס המדינה תפסיד מזה".

השר רוזבוזוב התייחס ליוון, מדינה מאוד קרובה אלינו עם מאפיינים דומים, שמציגה השנה נתוני שיא של תיירות. "תפסתי את הראש כשראיתי את הנתונים האלה", אמר. "יוון, גיאורגיה ופורטוגל. כמובן שנעשתה עבודה קשה, אבל אנחנו עם מספרים כאלו, כשיש לנו את ירושלים, תל אביב, ים המלח ואילת. באמת מדינה מדהימה, ואנחנו עדיין במספרים כאלה" .

איך אתה מונע את זה שבפעם הבאה שראש הממשלה יקבל מידע על זן חדש הוא לא יסגור את השמיים?

"אני הייתי בין מקבלי ההחלטות. כשראינו את הווריאנטים שמשרד הבריאות הציג, ואמרו שעל אלו לא הרמנו דגל אדום. יש פה דגל אדום, ואנחנו כן מרימים וסוגרים. כשאתה נמצא בין מקבלי ההחלטות אתה מבין שאתה צריך לפעול מהר ולשמור על בריאותם של אזרחי מדינת ישראל. עדיף שנפעל מהר ונסגור ונאתר כאן את המאומתים ונמנע את ההתפשטות מאשר שנתעורר עוד חודש. גם כך וגם כך יבקרו אותנו. איך נמנע בפעם הבאה? אנחנו משתכללים. בנוסף, יש לנו חיסונים, אנחנו מדינה מחוסנת. ילדים מתחסנים, וזה נותן לנו גם את ההגנה".

יכול להיות שהבעיה הייתה מוגזמת?

"לא מספיק. חלק מהנתונים גם סותרים. אנחנו באמת עדיין לא יודעים מספיק. אני חושב שטוב עשינו, בשביל להגן על אזרחי מדינת ישראל קיבלנו את ההחלטה הזו. כשנראה שהווריאנט לא מסוכן אנחנו צריכים מידית לפתוח. אם המדינה סוגרת צריך לדעת לפצות את הענף. אני רואה התגייסות של משרד האוצר והנחיה של ראש הממשלה לבוא לפצות. אנחנו מנסים לפתור את הסוגיה הזו".

מה חשבת על נסיעת רעיית רה"מ לחופשה בזמן שרוב הנוסעים שמעו הנחיה לא לנסוע?

"פחות אוהב לפרשן ולעסוק במשפחה של ראשי ממשלה. אני יכול לומר לזכותו שהוא לא ברח מאחריות. הישראלים בסוף טסו, 40 אלף כל יום בנתב"ג".

האם אתה ממליץ לישראלים לנסוע לכל מקום?

"נכון לעכשיו, בשבועיים האלה, והלכתי לוודא בוועדת חוקה שזה רק לשבועיים אלא אם יהיו נתונים חדשים, אז צריך להיות דין אחד לכולם. בשביל לשמור על הכלכלה צריך להישמע להוראות הבידוד".

עם בהלת האומיקרון הממשלה הודיעה שתפעיל מחדש את איכוני השב"כ. איך הרגשת כשהצבעת בעד זה, כאשר בעבר הזהרתם מזה?

"הייתי בעד איכוני שב"כ, וגם עכשיו, כי זה הכלי היחיד לאתר את אותם מאומתים. בושה לנו שלא פיתחנו עדיין אפליקציה אזרחית, למה צריך להפעיל את שב"כ? כאילו אין לו מה לעשות חוץ מלאתר מאומתים?".

בראש הממשלה עומד הייטקיסט. דיברת עם בנט על זה?

"העליתי את זה בפניו ובישיבות הממשלה. אם היו אפליקציות אזרחיות זה היה עוזר לנו לענף. העליתי את זה לא פעם ולא פעמיים. אמשיך להתעקש על כך. לא יכולים לקרוא לעצמנו סטארט-אפ ניישן כשאנחנו מפעילים את האיכונים".

יהיו פריימריז ליש עתיד, אבל אף אחד לא מתכוון להתמודד. זה פייק פריימריז?

"לא, יש 1,000 אנשי ועידה. למה אף אחד לא מתמודד? כי לפיד מצוין. יש כיוון, יש דרך, מאוד מרוצים מתפקודו".

אז אף אחד לא יתמודד מולו?

"לא יודע, אולי מישהו ירצה. אולי מישהו חושב קדימה. בינתיים אנחנו מרגישים את השטח".

לא קוראים לך להתמודד?
"לא. כל המפלגה ואנשי השטח מגויסים אחרי לפיד, הוא עושה עבודה טובה. הגבלנו את הכהונה לשתי קדנציות".

מנכ"ל אגודת מורי הדרך מספר שהוא מחלק ארגזי מזון לנזקקים למורי דרך. הוא שואל על זה שאין שום מתווה למורי דרך עצמאיים - "מה קורה איתנו?".

"אני מבין את המצוקה שלך. כשאנחנו יושבים בישיבות כל אחד שמביא משכורת הביתה לא יכול שלא לחשוב על אנשים שלא מביאים לחם הביתה. אנחנו עובדים על ביטחון תעסוקתי. קשה לי להחריג את מורי הדרך מ-90 אלף מובטלים. אנחנו עובדים על ביטחון תעסוקתי לאותם מורי הדרך, חושבים קדימה. מעלים רעיונות איך מממשים את זה. כסף יש. מורי הדרך קיבלו מתחת לגיל 45 עד סוף יוני, ומעל גיל 45 עד סוף אוקטובר".

המשבר הולך ומתגלגל.

"תמיד עולה השאלה מה יהיה בפעם הבאה? כמה המדינה יכולה לשאת על גבה את ענף התיירות? אני מסתכל פה נטו על כלכלה. אם הענף הזה הכניס למשק 40 מיליארד ש"ח ויש פוטנציאל להגדיל את הסכום הזה, אנחנו חייבים עכשיו, בתקופה הזו לספוג את זה, לשמור את התשתית התיירותית כדי שנוכל להיערך לאירוע של 10 מיליון תיירים".