מולי רובינזון מסביר על הטעויות הנפוצות והחמורות בהשקעה בשוק ההון

תפסנו לראיון את מולי רובינזון מומחה לקניית מניות, כדי להבין אחת ולתמיד: מה הסיבה שבגללה הרבה משקיעים בשוק ההון מפסידים כסף? ואיך להצליח להגיע לתשואות גבוהות ויציבות?

מה הן לדעתך הטעויות העקריות שמשקיעים עושים בתדירות נפוצה? ולמה אי אפשר פשוט להשקיע בחברות שממליצים עליהם? הרי יש היום הרבה כתבות ואתרים שממליצים מה ואיך לקנות?

"יש 3 טעויות עקריות שמשקיעים עושים שאם נמנע מהם אפשר יהיה להצליח להרוויח כסף יפה, בצורה יציבה ובטוחה בשוק ההון. ואני אפרט את הטעויות.

טעות מס' 1

משקיעים הולכים אחרי הבטחות ואחרי חלומות מבלי להפעיל את ההיגיון שלהם. רואים מודעה על עסקת נדל"ן שהולכת לעשות "תשואה מופלאה" ומיד מחליטים להיכנס אליה מבלי באמת לדעת מה הם עושים. ברגע שהם רכשו בגלל 'ההבטחה' - הם בסבירות גדולה מאוד - כבר הפסידו בעסקה.

טעות מס' 2

הם לא הולכים בדרך שיש מגדלאור שמאיר עליה. הם לא מחפשים דרך שהיא מוכחת שהיא עובדת, שהרבה אנשים הלכו בה לפניהם והשיגו בה את התוצאה שהם רוצים להשיג.
כלומר לפני שאתה משקיע בשיטה כלשהיא, אתה צריך לשאול את עצמך:
"למה לי להשקיע דווקא בדרך הזאת, ומי הלך בדרך הזאת והשיג בה כבר תוצאות?"

לדוגמא - כשאני נכנסתי לשוק ההון היו הרבה דרכים להשקיע - ניתוח טכני, יועצים בבנקים, גרפים, בתי השקעות שינהלו את הכסף בשבילי. יש פה הרבה שיטות שדרכם אפשר לבחור להשקיע את הכסף שלנו, את החסכונות שלנו. אבל בסוף נשאלת השאלה איך נגיע לתשואה הגדולה ביותר?

איך נשיג את התשואה הכי גדולה שאפשר?

כשאני הגעתי עם השאלה הזאת לשוק ההון שאלתי את עצמי: "מי השיג עד היום את התשואה הכי טובה עד כה?" "מי המספר אחד של התחום?" ובדרך שלו כדאי לנו ללכת.

ממי אתה למדת את הדרך?

וורן באפט. התחלתי ללמוד את הדרך שלו כדי להבין בדיוק איך הוא משקיע. איך הוא בוחר את המניות שלו. נכון שהוא ענקי ושווה מעל ל-100 מיליארד דולר, אבל הוא הגיע לשווי הענקי הזה בזכות אותה הדרך שהוא הלך בה.

ואם דיברנו על הדרך של באפט, אז הדרך שלו דוגלת - להכיר את המניות שלנו לפני שקונים אותן - לא באופן כללי, אלא באופן מעמיק. שנבין באמת במה אנחנו הולכים להשקיע. וזה בדיוק מה שמוביל אותנו לטעות השלישית שכל כך הרבה משקיעים עושים בשוק ההון:

טעות מס' 3

הם קונים על סמך כתבה / המלצה מחבר - מבלי להבין מה הם עושים בפועל, בלי להבין מה הם קונים. תחשבו על זה, אם היו מציעים לכם להיכנס בעלים בפיצרייה השכונתית… לא הייתם מבררים? כמה היא מרוויחה? האם יש תזרים מזומנים תפעולי חיובי? כמה ההון של הפיצרייה? כמה נכסים יש לה? אלו שאלות ממש בסיסיות שחייבים לקבל עליהן מענה לפני שקונים פיצרייה.

אז שאנחנו הולכים לשים את הכסף שלנו שחסכנו כל החיים, בשוק ההון, לקנות איתו מניות, לקנות איתו חברות (הרי מה זה מניות? מניות זה חברות!) לא נשאל את השאלות האלה? את השאלות הכל כך נכונות לפני שאנחנו משקיעים את הכסף של העתיד הכלכלי של הילדים שלנו בו? ברור שכן.

אז שהולכים לקנות פיצרייה, בודקים את הדברים האלה. וכך בדיוק גם בשוק ההון. יש אנשים שמשקיעים יותר זמן בחקר שוק על 'הטלפון הסלולרי' שהם הולכים לקנות מאשר בבדיקת המניות שהם הולכים לקנות בחשבון ההשקעות שלהם. זה לא הגיוני.

אנחנו חייבים להכיר את החברות שלנו. כשאנחנו קונים מניה, אנחנו קונים למעשה יחידת בעלות בחברה. אנחנו ממש הופכים להיות חוקית חלק מהבעלים! אנחנו הופכים לאנשים עסקים.

אז בקצרה, מה כל אנשי העסקים המוצלחים שמשקיעים בחוכמה, מה הם בודקים לפני שהם קונים מניות?

"הם רוצים לדעת שהחברה היא חברה טובה, שהיא צומחת, ושיש לה נתונים עסקיים מעולים! וזה נקרא חברות 'מבצר' חברות יציבות ובטוחות שהולכות לצמוח."

איך אפשר ללמוד על זה יותר?

"בשידור החי הקרוב שלי אני אתן את המרשם המדויק מה היא חברת מבצר ומה צריך לדרוש מכל חברה לפני שקונים אותה.

מי שיגיע לשידור החי הקרוב, יגלה בדיוק איך יודעים שחברה היא יציבה ובטוחה, שהולכת לצמוח, ואיך למצא חברות שהם בהנחה אני חושף שם את הנוסחה שלי כדי שאנשים יצליחו להבין איך לזהות מניה ששווה 6 שקלים, שנמכרת היום ב-3 שקלים! נבין בדיוק מה זה אומר. ככה שעד סוף השידור הצופים ידעו בדיוק: מהן חברות מבצר, מהן חברות טובות, ומתי הן בהנחה.