המחלקה לחקירות שוטרים
המחלקה לחקירות שוטריםצילום: פלאש 90, יונתן סינדל

במחלקה לחקירות שוטרים סגרו תיק חקירה נגד שוטר שאיים על עצור שהוא יתלונן שתקף אותו - ובכך העצור יואשם גם בתקיפת שוטר.

על פי התלונה שהגיש עו"ד מנשה יאדו, המייצג את העצור מטעם ארגון חוננו, השוטר ביקש משוטר נוסף שנכח במקום לכבות את המצלמה שברשותו ואז הדגים כיצד העצור תקף אותו, תוך שהוא אומר לחבריו לתעד את העובדה שהוא הותקף בדו"חותיהם.

המקרה המדובר אירע בערב חג הפסח האחרון כאשר שוטרים הגיעו לערוך חיפוש בביתו של המתלונן, צעיר תושב ירושלים. לאורך החיפוש תיעד המתלונן את פעילות השוטרים במכשיר הנייד שלו וכאשר הועלה לניידת ביקש ממנו אחד השוטרים, ע', את המכשיר. בשלב זה ענה המתלונן כי הוא השאיר את המכשיר בבית, מה שגרם לשוטרים לערוך חיפוש נוסף בביתו, דבר המנוגד לחוק.

כאשר יצאה הניידת לעבר התחנה, פנה השוטר ע' למתלונן וטען בפניו כי הוא דרש ממנו למסור לו את הפלאפון, אלא שהמתלונן השיב כי זה לא נכון. תשובתו של העצור לא מצאה חן באוזניו של ע' וכאמור ביקש מחברו השוטר להפסיק לצלם בכדי לדמות כביכול תקיפה של המתלונן כלפיו. השוטר ביקש משאר השוטרים לציין את התקיפה בדו"חות שברשותם, ומשהגיעו לתחנה ביקש ע' מהשוטרים פעם נוספת לכתוב על התקיפה וכל זאת בזמן שהמתלונן נוכח ושומע את השיחה.

בתלונה שהגיש עו"ד יאדו בעקבות המקרה נטען כי האיום של השוטר שימסור לגבי המתלונן תלונה שקרית הוא "איום חמור", הפוגע בטוהר ההליך המשפטי-חקירתי ועולה כדי עדות שקר, בידוי ראיות, שיבוש הליכי משפט ועוד.

בסוף התלונה כתב עו"ד יאדו כי המליץ לצעיר להיבדק בפוליגרף לגבי נסיבות התלונה, "על מנת ליתן תוקף לדברים ותוחלת לחקירה אסרטיבית". בנוסף לכל זה, ביקש עו"ד יאדו לעיין בדוחות הפעולה של השוטרים מהאירוע וכן בסרטוני התיעוד של הנסיעה.

אלא שכאמור, לאחרונה הודיעו במח"ש כי תיק החקירה נגד השוטר נסגר . במכתב ששלחו מח"ש לארגון חוננו נכתב כי נסיבות העניין בכללותן אינן מצדיקות המשך חקירה פלילית, שכן מדובר באירוע אשר ההליך הפלילי איננו מהווה מסגרת מתאימה לבירורו.

במח"ש מדגישים כי מסקנה זאת התקבלה לאחר בדיקה ראשונית של האירוע ומתוצאות הבדיקה יש מספיק בכדי לשפוך אור על תוצאות האירוע כולו.

עו"ד מנשה יאדו מסר בתגובה לסגירת התיק כי "מח"ש סוגרת שוב ושוב תיקים מבלי לחקור ומבלי לעשות בדיקה אמיתית, אלא רק על ידי הנחה שהשוטר הוא ערך מוגן והמתלונן נמצא בחזקת שקרן. באופן זה חוטאת מח"ש לתפקידה, לא מיישרת את השוטרים ופוגעת קשות בכבוד האזרח המתלונן ובאמון הציבור במשטרה".