משקים את שדולת השירות הלאומי בכנסת
משקים את שדולת השירות הלאומי בכנסתצילום: ללא

ח"כ מיכל וולדיגר וח"כ מיכאל ביטון השיקו הבוקר (רביעי) את שדולת השירות הלאומי אזרחי. מטרת השדולה היא לחזק את מעמד השירות הלאומי אזרחי, לשפר את תנאיהם של בני ובנות השירות ולהעלות את המודעות לפועלם ותרומתם לחברה ולמדינת ישראל.

לשדולה הגיעו חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה: ח"כ משה קינלי טור פז, ח"כ אופיר סופר, ח"כ בצלאל סמוטריץ, ח"כ איתמר בן גביר, ח"כ אורית סטרוק, ח"כ ניר אורבך וח"כ אוריאל בוסו. מנכ"לי ויו"רי העמותות השונות, מפעילי בנות ובני השירות הלאומי אזרחי, מנהלי התחום ונציגים ממשרדי הממשלה, בני ובנות השירות הלאומי הן מהמגזר היהודי, הערבי והדרוזי.

יו"ר השדולה, ח"כ מיכל וולדיגר אמרה במהלך כינוס השדולה, "מפעל השירות לאומי אזרחי שהוקם לפני יובל שנים ע"י הרב צפניה דרורי, הינו אחד המפעלים החשובים במדינת ישראל. מתנדבים באמצעותו כ-18,000 מתנדבים ומתנדבות מאוכלוסיות שונות בחברה הישראלית, כולל יהודים, ערבים ודרוזים. צעירים וצעירות שקיבלו פטור משירות סדיר ו/או לא נקראו לשירות כלל. מטרתו של השירות הלאומי אזרחי היא לתרום למדינת ישראל בשתי זרועות; האחת, תרומה מידית המחזקת אוכלוסיות מוחלשות וממלאה חסרים הקיימים בחברה, והשנייה, חיזוק המתנדבים עצמם, העצמתם והכשרתם לקראת חיים עצמאיים, לרבות בתחום התעסוקה".

וולדיגר הוסיפה, "במהלך ארבע שנותיי כיו"ר בת עמי, אמונה-אלומה, אחת מתוך שמונה עמותות השירות הלאומי פגשתי מתנדבים ומתנדבות רבים כל כך, וכחוט השני שמעתי מכולם, בכאב רב, את התחושה שהם סוג ב', שאין הערכה כלפיהם, לא על ידי החברה הישראלית ולא על ידי המדינה ומצאתי שיש הרבה בדבריהם. שמתי לי כמטרה לייקר את מעמדו של השירות הלאומי, שחשוב כ"כ, להנכיח את מקומו בציבוריות הישראלית ואין מקום טוב להתחיל בכך מכנסת ישראל. היום ירינו את יריית הפתיחה ואנו נמשיך כשדולה לקדם את השירות ולשפר את תנאי המשרתים".

יו"ר משותף לשדולה, יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון, "אפשר להיות אישה צעירה שהיא גם דתייה וגם מנהיגה. גם בעלת סל ערכים רחב ואחריות גדולה וגם אישה אמיצה שמשרתת ותורמת למדינה שלך.
את הבשורה הזו מביא השירות הלאומי אזרחי, הוא מביא את הבשורה הזו לא רק לבנות הציונות הדתית אלא לכל מקום שאליו מגיעות אותן בנות שירות- בשכונות, בפריפריה החברתית, בפריפריה הגיאוגרפית, בהדרכה ולימודים. היופי האמיתי בבשורת השירות הלאומי האזרחי היא שהוא גדל ומתרחב וכל נערה או נער יכולים לבחור את דרכם לתרום למדינה. בין אם שירות צבאי אינו מתאים מסיבות מגוונות- בריאותיות, אישיות או מסורתיות. בין אם יהודי או ערבי, בין אם דרוזית או צ'רקסית. בין אם מהפריפריה או מהמרכז. כל אחת ואחד יכולים ויכולות לבחור את הדרך לשרת ולהעניק לחברה הישראלית."

ירון לוץ, מנכ"ל האגודה להתנדבות אמר, "אני מברך על הקמת השדולה למען השירות הלאומי אזרחי, ואין זמן מתאים לכל יותר מהשנה כשאנו מציינים יובל שנים לשירות הלאומי בייסוד האגודה להתנדבות. אני הגעתי לכאן היום עם סיבאג בויאג'אן, מהעדה הארמנית תושב העיר העתיקה שמתנדב במשטרה מרחב ציון, ועם שרה זיני שעלתה ביוני לבד מצרפת ומתנדבת בשערי צדק במחלקת אשפוז יום ילדים. אני מברך את ח"כ מיכל וולדיגר וח"כ מיכאל ביטון על הקמת השדולה ומודה להם על המאמצים שמובילים בנושא".

בני נכטיילר, מנכ"ל עמותת בת עמי, נשא גם הוא דברים. "אנחנו שמחים שיו"ר בת עמי הגיעה לכנסת ודואגת עכשיו לכל השירות הלאומי בהקמת השדולה החשובה. ישנן נקודות אור בשירות; גרעיני השירות שיצרו מהפכה בפריפריה, כפי שתיאר זאת גם חבר הכנסת מיכאל ביטון התוכניות המיוחדות של השירות הלאומי, צעירים במצבי סיכון וצעירים עם מוגבלויות- דבר חשוב שנותן אפשרות למי שאינם יכולים לשרת בצבא ומשלב אותם בתוך החברה הישראלית. תוכניות אלו מתבצעות בבת עמי ברמה מקצועית גבוהה הצעירים מקבלים את הליווי המתאים שמסייע להם. חשוב מאוד לדאוג שבשירות הכללי תהיה האפשרות לנתינת מעטפת וליווי טובים יותר. מתנדבות השירות הלאומי מתמודדות פעמים רבות בשירות מאתגר וזקוקות למענה רחב יותר של ליווי והכשרה".

יצחק לנגה, מנכ"ל עמותת חיבור חדש בירך את ח"כ וולדיגר וביטון על הקמת השדולה. "זהו 'מכפיל כח' לקידום נושא השירות הלאומי בישראל ביחד עם מנכ"ל הרשות לשירות לאומי אזרחי, ראובן פינסקי. רואה כמשימה חשובה של השדולה להמשיך את פיתוח מעורבות השירות הלאומי בתחומים ובתפקידים מגוונים בחברה בישראל ובמקביל לפעול להכרה והערכה של הציבור והמוסדות במתנדבי ה"שירות הלאומי" וחשיבות תרומתם כמי שעומדים בחזיתות חברתיות רבות, הכרה זו בעקבות פעילות השדולה תגרום לכך שכל ההתייחסות הציבורית והתקציבית תהיה במגנה חיובית".

אתי שטרן, יו"ר עמינדב אמרה כי ארגוני השירות הלאומי הם תנועת הנשים החברתית הגדולה במדינה. "תנועה שמעצימה נשים ומאפשרת להן לתרום מיכולותיהן תוך כדי רכישת ניסיון ראשוני בעולם התעסוקה. חשוב מאוד שאנו עמותות השירות נתאים את השירות לאופי המשתנה של עולם התעסוקה ולרוח הדור הצעיר. כדי שהשירות הלאומי יהיה רלוונטי לדור הנוכחי צריך להשקיע חשיבה אסטרטגית איך לעשות זאת נכון. אנו בעמינדב נשמח להיות שותפים לתהליך הזה יחד עם שאר משתתפי הפורום היום".

אורן נחמיה, מנהל תחום השירות הלאומי במשרד לביטחון פנים ציין, "אנו מאמינים ששילוב הכוחות באמצעות שדולת השירות הלאומי על כלל השותפים לעשייה בתחום השירות הלאומי יהוו את החוסן החברתי והחינוכי לכלל חלקי החברה הישראלית. שדולת השירות הלאומי הינה מכפיל כח משמעותי בממשלה לסמן יעדים לאומים למימוש באמצעות בני ובנות השירות הלאומי. אנו רואים בשדולת השירות הלאומי בכנסת נקודת מפנה ביחס הממשלה והחברה לשדה השירות הלאומי ויכולתה לחזק את היסודות הערכיים, הצורך הלאומית והשוויון".

מירי ורמן, נציגת המשרד לשוויון חברתי ותכנית והדרת אמרה כי מערך השירות הלאומי מביא אל קדמת הבאה אוכלוסיות שעד כה היו שקופות, כמו אוכלוסיית האזרחים הותיקים. בנות השירות, שמאירות את יומם של הוותיקים ומפיגות את בדידותם הרבה, הופכות להיות סוכנות שינוי לאוכלוסייה זו, בוחרות בדרך מקצועית של סיוע וטיפול באוכלוסייה המבוגרת וכך נותנות מענה הן למצוקות הוותיקים והן למצוקת חוסר בכ"א בטפול באוכלוסייה זו.

עטרה אפל, מנהלת מתנדבים עם מוגבלויות מעמותת בת עמי הוסיפה, "אנו שמחים להצטרף לשדולה שתהווה פלטפורמה לקידום מתן אפשרות אמיתית לאוכלוסיות מיוחדות להשתלב בשירות הלאומי בפרט ובחברה הישראלית בכלל. אנחנו רואים בחברי השדולה ובחה"כ מיכל וולדיגר כפרטנרים אמיתיים לפיתוח דיור, תוכניות המשך ומתן מענים מותאמים וחדשניים לצעירים עם מוגבלויות ובמצבי סיכון".

באסיל הזימה, מנהל חברה ערבית ודרוזית בעמותת אופק אמרה בדיון כי "לשירות הלאומי אזרחי תפקיד חברתי חשוב ומכריע ביותר בחברה הישראלית כמקדם מוביליות חברתית וצמצום פערים בחברה הישראלית בחברה היהודית ובחברה הערבית והדרוזית. יש להמשיך ולפתח הכשרות ייעודיות ובניית מסלולים המפתחים אופק תעסוקתי ותמונת עתיד לצעירים".

הדר סופר, בת שירות במדרשת בני עקיבא ירושלים מעמותת עמינדב סיפרה כי "התפיסה הכללית כלפי בנות השירות הלאומי לרוב מזלזלת, לא מכירה אותן, ולא בהן - בחשיבות העבודה שלהן ובתפקידים המשמעותיים באמת. אני שליחה של המדינה, ואני רוצה להרגיש ככה מההתחלה ועד הסוף. אני רוצה ללכת בגב זקוף, להגיד בפה מלא אני בת שירות לאומי, בגאווה ובשמחה".

ראובן פינסקי, מנכ"ל רשות השירות הלאומי- אזרחי: "אנו מודים לחברי הכנסת על הקמת השדולה החשובה למען השירות הלאומי – אזרחי וקידום הנושא. מדובר במהלך חשוב אשר יטיב לצרכים הלאומיים של המדינה והחברה ויעצים את חוסנם של הצעירים, תוך הכנתם לחיים האזרחיים. השירות הלאומי הוא כלי אסטרטגי למדינת ישראל אשר לוקח תפקיד משמעותי בחוסן האזרחי -חברתי של המדינה. מעמד זה הוא הוקרה לפועלם של כל בני ובנות השירות שנותנים את הלב והנשמה, אנו גאים בהם, ובשותפינו לדרך - עמותות השירות הלאומי והגופים המוכרים."