ח"כ ישראל אייכלר
ח"כ ישראל אייכלרצילום: ערוץ 7

בדיון בוועדת הפנים על דרכי גביית חובות מאזרחים לרשויות המקומיות, אמר ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) כי יש להפסיק עיקולי חשבונות בנק על חוב מזערי לרשויות.

"יש את שיטת סטאלין ויש את השיטה האנושית. השיטה של סטאלין אומרת שאם יש עבריין בין מאה אנשים זכאים, עדיף שכולם יישבו בכלא, כדי שהעבריין לא יסתובב בחוץ. השיטה הדמוקרטית אומרת ההיפך, שכולם יהיו בחוץ ואפילו העבריין, ובלבד שחפים מפשע לא יישבו בכלא''.

אייכלר הסביר כי יש לבוא לקראת החייב עם הסדרים לתשלומים נוחים. "ישנם קרוב למיליון עובדי המגזר הציבורי שמקבלים שכר מהמדינה. מתוכם יש מספיק פקידים שתפקידם לגבות חובות לרשויות, לא פחות מכל עבודה אחרת. אין צורך בהוספת חברות גביה ועו"ד שיוסיפו עמלות גביה נוספות על החוב. יש מקרים מסוימים שהפקיד לא יכול לגבות, או מפחד, או כל סיבה אחרת, אז מוציאים את הגביה לחברה פרטית. השאלה היא מה הגבולות של המגזר הפרטי שהופך לשליט. צריך לזכור שרבים מאלו שלא משלמים, אין להם, ולא שמסרבים לשלם. צריך לבוא אתם להסדרי תשלומים נוחים ולא להוסיף על החובות שגם ככה מתקשים לשלמן.

"כאשר עירייה מגיעה עם אזרח להסדר תשלומים, אסור שיהיה מצב שחברת הגביה תגיד 'אוקיי הסתדרת עם העירייה, אבל אני עדיין דורש את 15 אלף השקלים כעמלה בשבילי, על הגבייה'. בהסדר עם הגובים צריך להיות ברור שאם העירייה הגיעה להסדר, חברת הגבייה לא יכולה לעשות מה שהיא רוצה והיא מחויבת להסדר שיכלול גם את העמלות. זה צריך להיות מוסדר בפירוש בסעיף בחוק.

"דבר נוסף לגבי העיקולים: לא יתכן שיעקלו חשבון על חוב נמוך של כמה מאות שקלים, או גרוע מזה, יטילו צו עיכוב יציאה על חוב נמוך. חייב לא בורח מהארץ בגין חוב של כמה אלפי שקלים. בנוסף, כשעושים עיקול על שלוש מאות שקל, מטילים עיקול על כל החשבון בבנק ולעיתים על כמה חשבונות בנק. יש לחוקק שהעיקול לא יעלה על סכום החוב ולא על כל החשבון".

בדבריו הוסיף כי הדרך להסרת עיקול ושאר ההגבלות חייב להתבצע במהירות וביעילות, לפחות באותה יעילות בה מוטלות ההגבלות. "לא יתכן שחייב ששילם את חובו ייאלץ להמתין או להתרוצץ בין הבנק לרשות המקומית בגלל שהרשות לא הסירה את ההגבלה כנדרש".