מולי רובינזון באולפן ערוץ 7
מולי רובינזון באולפן ערוץ 7צילום: ערוץ 7

תפסנו לראיון את מולי רובינזון מומחה לקניית מניות, כדי להבין אחת ולתמיד: איך נכנסים לתחום של שוק ההון בדרך הנכונה ביותר? וכיצד נדע האם אנחנו קונים מניות באופן נכון, או לא נכון?

מה הן לדעתך הדברים שצריך לבדוק כאשר קונים מניה? ואיך אפשר לזהות שהחברה שאנחנו רוצים לקנות, היא גם יציבה וגם בצמיחה?

לחברות יציבות וצומחות קוראים "חברות מבצר", אלו הן החברות שאנחנו רוצים לאתר כדי להשקיע בהם ולהנות מתשואות גבוהות.

מה זה אומר "חברות מבצר" ואיך מאתרים אותן?

חברות מבצר הן אלה שיש להן את ההגנות המתאימות: ממתחרים ומסכנות השוק. ניתן לזהות חברת מבצר על ידי צמיחה בארבעת הנתונים העסקיים החשובים ביותר:

  • מכירות
  • רווחים
  • תזרים מזומנים
  • ההון העצמי של בעלי המניות

הדבר הקריטי בהשקעה בשוק ההון שחשוב לדעת הוא - איך לשלוף את הנתונים הללו בקלות ובמהירות, גם מדוחות כספיים בני מאות עמודים. ולא, אין צורך להיות רואה חשבון או בעל ידע בקריאת דוחות פיננסיים, רק להכיר את הנתונים ולדעת היכן הם נמצאים בדוחות.

האם עדיף להתמקד בחברות בארץ או בחו"ל?

קל יותר לאתר חברות מבצר בשוק האמריקאי כיוון שהוא שוק גדול בהרבה משוק הישראלי, מה שאומר שיש לו גם פוטנציאל צמיחה אדיר.

צריך לזכור שחברת מבצר בהנחה זה מוצר נדיר כמו יהלום, ולכן, אם אנחנו רוצים למצוא חברת מבצר, נצטרך לעבור למכרה היהלומים הגדול ביותר בעולם - השוק האמריקאי.

מה הכוונה ב"מכרה יהלומים"?

מדד ת”א 125 - כולל בתוכו את 125 החברות הגדולות הנסחרות בישראל. אבל לעומתו - מדד הראסל 2,000 - כולל את 2,000 החברות הקטנות בארה"ב, מבין 3,000 הגדולות ביותר (הנסחרות בבורסה האמריקאית).

שווי השוק של כל אחת מרוב החברות בראסל 2,000 יותר גדול משווי רוב החברות בת”א 125. כלומר גם החברות הקטנות בארצות הברית הן יותר גדולות מהחברות הישראליות הכי נסחרות. לכן - מכרה היהלומים הגדול ביותר בעולם הוא לא אחר מהבורסה האמריקאית.

נשמע מעניין, אבל מה אם השפה האנגלית היא לא הצד החזק שלנו?

לכל מי שרוצה לנצל את גודלו העצום של השוק האמריקאי ואת שפע ההזדמנויות שבו, השפה האנגלית לא צריכה להוות מכשול עבורו. כי בדיוק כמו שאמרתי מקודם - כשלומדים לעשות - "סריקה נכונה" אפשר לשלוף את הנתונים החשובים באמת, מדוחות כספיים ארוכים - בצורה קלה ופשוטה.

ואיך בעצם אנחנו מוצאים את אותם "היהלומים"?

בדיוק על זה אני מדבר בוובינר שלי, איך לאתר מניות מנצחות. אני מלמד שם כיצד להשתמש "בסורק" - שזה כלי אוטומטי שמאפשר לנו לשלוף את הנתונים החשובים באמת מ'דוחות כספיים' אפילו בלי לפתוח אותם.

בשוק האמריקאי יש אלפי חברות, ואי אפשר לעבור על כולן. ובדיוק בשביל זה נועד הסורק שתפקידו להביא לנו את כל החברות שיש להן פוטנציאל להיות יהלומים בהנחה.

כמובן שנדרש ידע כדי לעשות את התהליך כמו שצריך, ומי שלא רוצה להתמקצע בזה, יכול פשוט להצטרף לשירות ייעוץ ההשקעות 'הרובינזון פורצ’ן' ואנו נשלח לו את המניות המומלצות בכל זמן לקנייה.

כמו שאמרתי, חברות מבצר הן כאלה שהוכיחו צמיחה עקבית ב4 הפרמטרים שאמרתי מקודם, במבט של 5-10 שנים לאחור, ולכן ישנו סיכוי גבוה מאוד שהם ימשיכו לצמוח גם בשנים הבאות.

למה צריך 5 שנים לפחות? למה לא להסתפק בשנתיים או שלוש?

הסיבה לכך היא שאנחנו מחפשים חברה שיודעת לשחזר הצלחות, ולא חברה של הצלחה אחת, אנו רוצים לראות שיש פה הנהלה שיודעת מה היא עושה ולא חברה שהיה לה מזל. חברה שמצליחה להשיג שיעורי צמיחה מצוינים ב-4 המרכיבים העסקיים המרכזיים לאורך חמש שנים ומעלה, היא חברה שקבלה חותמת כשרות של מבצר.

חשוב לזכור, גם אם מצאנו חברת מבצר, אנחנו לא מחפשים לקנות כל חברת מבצר, אלא רק חברת מבצר בהנחה. משמעות ההנחה היא שהמניה, (יחידת בעלות בחברה) נמכרת בבורסה תמורת סכום נמוך מהשווי האמיתי שיחידת הבעלות הזאת שווה באמת.

נשמע מרתק מאוד, אבל זה נשמע קצת מסובך. איך עושים את זה?

בוובינר שלי, איך לאתר מניות מנצחות אני נותן לכולם את הסורק שיאפשר לנו להזין לתוכו נתונים ולקבל תשובה ברורה: האם מדובר בחברת מבצר בהנחה, ובאיזה סכום כדאי לקנות אותה.

אמנם לא נוכל להכתיב לבורסה שתיתן לנו את המניה במחיר שאנו רוצים מיד, אבל כן נוכל להמתין לרגע הנכון, שבו המחיר של המנייה יתאים לנו.

איך בתכל'ס מקבלים החלטה אם לקנות או לא?

אם השוק מציע מחיר נמוך יותר מזה שקבעה נוסחת הפלדה, כדאי לקנות. אם השוק מציע מחיר גבוה יותר, לא כדאי לקנות, זה עד כדי כך פשוט. לא מתפתים, לא מקשיבים לחברים, לא משתכנעים מכתבות באינטרנט. לא בהנחה - לא קונים!

חשוב מאוד לזכור: שוק ההון חולה ב”מאניה דפרסיה”, יש ימים שהוא במאניה ומחיר מניית המבצר בשמיים. אך בימים אחרים הוא בדפרסיה והוא בהחלט עשוי להציע לך את אותה מנייה במחיר נמוך הרבה יותר מזה של היום.

איזה עצה הייתה נותן למי שרוצה לקנות מניות מבצר?

ראשית, לא להתאהב במנייה אחת ולשמור לה אמונים בבלעדיות. אמנם, חברת מבצר בהנחה היא ההשקעה הכי טובה שתוכלו לעשות כדי לישון טוב בלילה. אולם, תמיד יכול לקרות משהו בלתי צפוי, כוח עליון שישנה את המסלול.

בדיוק כמו שגם הלוחם הכי טוב לא ינצח במלחמה לבד, ההשקעה שלכם זקוקה לחיזוק קבוצתי. אף לוחם בסיירת מטכ”ל לא יוצא למבצע לבד, אלא מספר לוחמים פועלים כיחידה. גם אנחנו עם חברות המבצר נפעל ככה...

ככלל אצבע ומתוך ניסיון העבר, לאורך זמן - מתוך חמש חברות מבצר בהנחה, כנראה שארבע חברות יציגו עליית מחירים כפי שהערכנו בהתחלה ואחת לא. לכן תדאגו שיהיו בסיירת המטכ”ל שלכם מספר חברות מבצר בהנחה כך שגם אם יהיו מניות שיאכזבו, התשואה הכללית תהיה גבוהה. במצב כזה, גם לא נתרגש מירידה של מנייה כלשהי, ונוכל לתת גם לחברה המאכזבת, הזדמנות לתקן. במקרים רבים היא אכן תתקן, כי בחרנו אותה מלכתחילה כחברת מבצר בהנחה.

אפשר לזהות בוודאות מניות שהולכות לעלות?

אין לנו כדור בדולח ולא נוכל לחזות את העתיד בוודאות, אבל ניתן להעריך בסבירות גבוהה שחברות מבצר בהנחה, בטווח הבינוני-ארוך, יממשו את התקווה שלך. תיק מגוון, אך במידה לא רבה מדי, יעזור לך לא להיבהל, להישאר סבלני ולהרוויח.

דבר נוסף שאני רוצה להמליץ, היא שאנחנו, כמשקיעים נבונים, חשוב שנדע להתעלם מהסחות דעת לא רלוונטיות ושנדע לקבל החלטות שקולות ונכונות. לדוגמא, אם מנייה עולה עכשיו חצי ממה שעלתה לפני כחודש, זה לא אומר שהיא בהנחה! למעשה, יכול גם להיות שמניה תעלה פי שניים, והיא כעת זולה יותר. הכל תלוי בביזנס עצמו, בהתרחשויות בחברה ובסביבה העסקית שלה.

גם אם מניה עולה היום מחצית ממחירה לפני כחודש, היא בהחלט עלולה להמשיך לרדת. אותו כלל חל גם על מניות שמזנקות בערכן: מנייה שעלתה לאחרונה ב-100%, אולי מרגישה כמו השקעה מוצלחת, אבל אם לא נכיר את החברה, ואת מה שקורה בה, אנחנו עלולים לגלות שהמחיר שלה כבר מנופח מעבר לערכה האמיתי ולאחר שנשקיע, יברחו המשקיעים שיודעים זאת וישארו אותנו בהפסד.

איך יודעים לזהות מה שווי המניה?

השווי של המנייה נגזר מתוך 4 המרכיבים שדיברנו עליהם. - אסור להסתמך על מחיר המנייה בשוק כדי להעריך האם היא זולה או האם יש לה פוטנציאל עלייה.

למה בעצם אתה מלמד אנשים לקנות מניות מבצר בהנחה?

חברות מבצר בהנחה הן הדרך כנראה הטובה ביותר למשקיע פרטי, להגדיל את ההון שלו באופן בטוח ומשמעותי על פני הזמן, ולהבטיח את עתידו הכלכלי.

הבנתי, ואם רוצים להתחיל, איך מתחילים?

ראשית יש להישמר ולהימנע מהבטחות שווא על “קסמים” שיהפכו אתכם למיליונרים בן לילה. ניתן כמובן ללמוד כיצד להשקיע נכון, כדאי להתחיל בקורס מקצועי ורק אז לקנות מניות. אחרי קורס איכותי תוכלו להרגיש בטוחים מספיק להשקיע בעצמכם. כבוגרי קורס, תדעו להישמר מסיכונים.

לפרטים נוספים ולהרשמה ל"איך לאתר מניות מנצחות" הצטרף לכנס הוירטואלי הקרוב של מולי רובינזון מבית ערוץ 7