בית הכנסת בשנת 1977
בית הכנסת בשנת 1977צילום: גיורא ויס

מבנה בית כנסת ישן ונטוש שהיה בשטח הבסיס הצבאי חטמ"ר בנימין שליד בית אל ועמד להיהרס - ישמש כבית כנסת בשכונה החדשה של בית אל.

מדובר באחד מהמבנים הישראליים שהוקמו בשטח יהודה ושומרון לאחר מלחמת ששת הימים, שהוקם בעצת הרב שלמה גורן ובסיוע יו"ר מפלגת רפ"י דאז, דוד בן גוריון.

דוד נזרי, מנהל מחלקת הדת בבית אל, סיפר את סיפורו של המבנה כפי ששמע מהרב גורן לפני כ-27 שנה. "זכינו לארח ביום העצמאות תשנ"ד את כבוד הרב הראשי לישראל, הגאון הרב שלמה גורן זצ"ל, בישיבת בית אל", סיפר נזרי.

לדבריו, "באותה שיחה, סיפר לנו הרב זצ"ל על ימי מלחמת ששת הימים ועל הניסים הגדולים שנעשו עימנו עם סיומה של המלחמה ושחרור יהודה, שומרון והרי בנימין. הרב פנה לדוד בן גוריון ואמר לו: 'זכינו לשחרר את הרי בית אל מקום אשר נאמרה בו ליעקב אבינו, ההבטחה הגדולה 'הארץ אשר אתה שוכב עליה, לך אתננה ולזרעך... והשיבותיך אל האדמה הזו'. הנה התקיימה הבטחת הקב"ה לישראל ושבנו בשלום לכל המקומות הללו'".

"עתה עלינו להשלים את חלקנו ולקיים את נדרו של יעקב אבינו 'האבן הזאת אשר שמתי מצבה – יהיה בית א-לוקים'. בן גוריון הקשיב וכאיש תנ"ך מובהק, נענה מיד", סיפר נזרי כשהוא מצטט את ששמע מהרב גורן. "הרב אמר לו שצריך משהו רציני וגדול כראוי למדינה ריבונית, ומיד החלו בבניית בית כנסת בבית אל. זה היה המבנה הראשון שהוקם על ידי מדינת ישראל אחרי מלחמת ששת הימים".

מבנה בית הכנסת כיום
מבנה בית הכנסת כיוםצילום: דוד נזרי

במהלך השנים המבנה שימש את החיילים כבית כנסת. בשנת 1977, כשעלו ראשוני המתיישבים לבית אל, נערכו במקום תפילות ואף ניטע עץ בכניסה על ידי הרב צבי יהודה הכהן קוק. בית כנסת הצבאי שימש את המתיישבים שגרו במחנה הצבאי והתפללו בו יחד עם החיילים.

כעת, עם העברת הבסיס הצבאי חטמ"ר בנימין למשכנו החדש ומסירת שטח הבסיס לידי המועצה המקומית בית אל, עתיד, כאמור, בית הכנסת הצבאי הנטוש לעבור שיפוץ ולשמש כבית הכנסת של השכונה החדשה בבית אל.

נזרי הוסיף: "המבנה הייחודי בעל צורת מגן הדוד, היה סגור, נטוש ובסכנת הריסה וכעת אנו שמחים וגאים לעשות את המאמץ על מנת לשמר אותו כבית כנסת, בשכונה החדשה שנבנית בימים אלו".

ראש מועצת בית אל שי אלון: "מרגש בצורה יוצאת דופן לראות את בית הכנסת החשוב הזה, בעל המשמעות ההיסטורית, שב לייעודו כמקום תפילה ליהודים שחזרו לארץ אבותיהם".