מולי רובינזון
מולי רובינזוןצילום: באדיבות המצולם

צהריים, קצת לפני שקיעה, מגדל משרדים באזור המרכז, קומה גבוהה ושיחה מרתקת על שוק ההון. חוץ מהתפאורה כמעט כל מה ששמעתי ממולי רובינזון היה חדש עבורי באופן שערורייתי.

איך יכול להיות שלאחר שנים בתחום, הדברים שמולי אומר לא היו ידועים לי? זה לא הגיוני.

"אהיה איתך קשוח", מולי פותח, "משקיע שנכנס לשוק ההון וחושב שהוא ירוויח בוודאות, כבר הפסיד בוודאות. כל מהמר שאומר 'היום זה היום שלי', כולנו יודעים כבר איך זה בדרך כלל נגמר. אם אתה חושב כמו מהמר סביר שתפסיד בוודאות, זה רק עניין של זמן".

יש דרך להרוויח בוודאות בשוק ההון?

"אני לא אוהב את המילה וודאות, זאת מילה של חוסר הבנה איך השוק עובד ואיך השקעות במניות נכונות מתבצעות. מי שרוצה להרוויח לאורך זמן צריך לבחור מניות נכונות. אני חוזר על עצמי: מי שרוצה להרוויח לאורך זמן - ולא בוודאות. זה הבדל של שמיים וארץ".

להרשמה לוובינר של מולי רובינזון לחצו כאן

אבל אם אתה אומר שלאורך זמן אני ארוויח, זה בעצם כמו שארוויח בוודאות, אז לא הבנתי..

מולי מחייך, "אז זהו, שזה ממש לא נכון. יש מניות שיעלו מהר, קרה לי ולמשקיעים שלי יותר מפעם אחת, עשרות אחוזים תוך מספר שבועות ואפילו מאות אחוזים תוך חודשים ספורים. אבל ידענו שזה חלק מהמשחק. בדיוק כמו שאנחנו יודעים שיהיו מניות שנקנה ובהתחלה לא ימריאו, יהיו כאלה שאפילו יעשו לנו חיים קשים. אז אמנם אני לא יכול להבטיח לאף משקיע שלי רווחים ודאיים, אבל מה שכן אני יכול להבטיח זה שגם בזמן שיהיו אתגרים (וכמובן שבשלב מסוים יהיו) אני אהיה שם בשבילו כדי שינצח את האתגר".

מה הכוונה 'לנצח את האתגר'?

"אתן לך דוגמא, הכנסתי למניית אריסטה נטוורקס (ANET) את קבוצת המשקיעים שייעצתי לה בפורצ'ן, ב-27 לפברואר 2020, בשער של $205 למניה. ואז במרץ 2020 השוק החליט להתמוטט (פחד שזכור רק למי שהיה פעיל בזמן המשבר הפיננסי העולמי של 2008) אבל לא ויתרתי למשקיעים שלי והסברתי להם בדיוק, למה בעוד 5 שנים בסבירות גבוהה אריסטה תהיה שווה פי שתיים מהמחיר בו הם קנו אותה"
"הראיתי להם איך המגיפה לא משפיעה על הביזנס של החברה לאורך זמן, ושהירידות היום הן למעשה הזדמנות לקנות אפילו עוד מחברה נהדרת, שתהיה שווה בעתיד הרבה יותר".

והם הקשיבו לך?

"ברור, מי שמגיע אליי לשירות יודע למה לצפות, אני מכין אותם מראש גם למצב של ירידות, אין לי ואין לאף משקיע אחר בעולם הזה כדור בדולח, אפילו לא לוורן באפט - המשקיע הגדול בעולם.
ויותר מזה: כשאני קונה מניה אני בכלל רוצה שהיא תרד כדי לקנות ממנה עוד במחיר יותר טוב"

וזה מה שעשיתם ב-ANET?

"בדיוק, כשהמניה ירדה לשער של $184 המלצתי למשקיעים לקנות עוד ממנה"

ומה קרה אז?

מולי צוחק "היא המשיכה לרדת, ל-$157, אז מה, ככה זה בשוק ההון, השוק לפעמים מתנהג בלי היגיון, אבל זה לא אומר שאני, אתה והמשקיעים שלי צריכים להתנהג בחוסר היגיון. אם הייתי מציע שאני אתן לך שטר של 50 שקל ואתה תביא לי שטר של 100, היית זורם איתי?"

לא נשמע כמו עסקה טובה עבורי.

"ברור, אז למה כששוק ההון רוצה לתת לך שטר של 50 תמורת שטר של 100 אתה נותן לו?"

מתי בדיוק זה קורה?

"כשאתה מפחד. כשכותרות צועקות שהשטר של ה-100 שלך לא שווה הרבה, כשיש פחד ברחובות. אז אתה מעדיף שטר אחד של 50 בארנק מאשר שטר של 100 בחשבון ההשקעות שלך. זה חוסר היגיון אדיר. אבל אם היית יודע שהשטר של ה-100 בחשבון ההשקעות שלך, שווה פי שניים מאשר כל שטר אחר של 50, כנראה שלא היית מחליף אותו תמורת שטר של 50, אפילו היית מוכן לקנות עוד ועוד שטרות של 100 ולשלם עבורם 50, זאת בדיוק השיטה שלי להרוויח לאורך זמן בבורסה".

למה לאורך זמן? ב-ANET אני מסתכל עכשיו בגרף ורואה שמהר מאוד המניה עלתה למשקיעים שלך ביותר מ-30%, בין אמצע מרץ לתחילת אוגוסט 2020.

"המשחק הרווחי ביותר עבורנו המשקיעים הפרטיים הוא לטווח ארוך, קרנות גידור למיניהן ומנהלי השקעות ממולחים מנסים להכות את השוק כל חודש, לנו אין סיכוי וגם אין סיבה לנסות, האמת גם הם, עם כל המשאבים, לרוב לא מצליחים. אם תסתכל על אריסטה והעלייה של ה-30% תוך 5 חודשים שציינת, תוכל לראות שלאחר מכן היא שוב צללה לשער הקנייה של משקיעי הפורצ'ן, ירדה מ-$265 שוב לאזור ה-$260".

ומה אז אמרת למשקיעים שלך?

"ששוק ההון מטורף, שהוא שוב מוכן למכור לנו שטר של 100 שקלים ב-50. יותר מזה, כשאריסטה (ANET) ירדה בחזרה לאזור ה-205 דולר למניה הכנסתי אליה משקיעים חדשים של הפורצ'ן ואז התחיל המשחק האמיתי. תוך חצי שנה המניה עלתה לנו ב-50% ולאחר שנה וחודשיים המשקיעים עשו בה 188% תשואה. מ-184 דולר למניה ל-530 דולר למניה, רק אז הגיע הזמן והמלצתי להם למכור".

יש הזדמנויות כאלה גם היום?

"ברור תמיד יש הזדמנויות, פעם קוראים לזה קורנה, פעם משבר סחורות ופעם מלחמת סחר, כל תקופה וחוסר ההיגיון שלה, כל תקופה והפחדים שלה. אבל יש שיטה שהיא מעל הרעש הזה, שיטה שבהתמדה בה ניתן להשיג תוצאות יוצאות דופן. זאת הדרך שבה אני מייעץ למשקיעים שלי וזאת הדרך שהפכה את וורן באפט למשקיע המוכר וכנראה העשיר ביותר בעולם".

עשית לי קצת חשק להצטרף לקבוצת המשקיעים שלך.

"תודה על המחמאה, אבל אני חושב שאתה צריך לדעת יותר לפני שאתה נותן למישהו לנהל את הכסף שלך"

מה הכוונה?

"משקיעים שרוצים שאייעץ להם ואגיד להם אלו מניות לקנות, למה ומתי למכור, צריכים להגיע לשידור חי בו אני מרחיב על שירות ייעוץ ההשקעות שלי ונותן בו עוד כמה צעדים על איך אני בוחר עבורך מניות. רק לאחר שהם מגיעים, אני מאפשר פעם בחודשיים להצטרף לקבוצה המיוחדת של משקיעי הפורצ'ן. אנחנו לא מקבלים כל אחד, רק את המשקיעים שמספיק רציניים לשמוע את כל הפרטים. ככה אנחנו מסננים החוצה את המהמרים מהמשווה של הלקוחות שלנו. להם אין סבלנות, הם רוצים מהר, אבל כבר הבנו שכדי להצליח לאורך זמן בשוק ההון חייבים סבלנות ולא להתרגש משטויות".

וכמה עולה להירשם לשידור החי?

"השידורים שלי פתוחים לקהל הרחב, והם ללא תשלום, ניתן להירשם אליהם מכאן".