בדיון בוועדת החינוך של הכנסת שעסק בנושא התמודדות מערכת החינוך עם האלימות ברשתות החברתיות הציגה עמותת ער"ן נתונים מדאיגים לפיהם מפרוץ משבר הקורונה, נרשם זינוק של פי 5 במספר הפניות לקווי הסיוע שלה.
חלק ניכר של הפניות מגיע מצד בני נוער המדווחים על מצוקה נפשית עקב אלימות או בריונות שחוו ברשתות החברתיות.
בער"ן הגדירו את בני הנוער כקבוצת סיכון שיש להתמקד בה בשנים הקרובות, לאחר כמעט שנתיים של חיים תחת איום הקורונה אשר שמט את הקרקע תחת רגליהם והביא לטלטלה בשגרת חייהם – מעבר ללימודים בזום, בידודים רבים, משברים משפחתיים ועוד שורה התמודדויות מורכבות וביניהן כאמור, אלימות ובריונות ברשתות החברתיות.
העמותה משקיעה מאמץ נרחב בהנגשה ובהעלאת המודעות לשירותי הסיוע הנפשי שלה בקרב אוכלוסיות אלה, לאור העובדה כי מדובר באוכלוסיות בעלות חסמים פסיכולוגיים אשר באופן יחסי לאוכלוסיות אחרות ממעטות לפנות לקבלת עזרה וממעטות לשתף במצוקות שלהן.
באפריל האחרון השיקה העמותה מענה באמצעות אפליקציית וואטסאפ, המשווק כשירות עבור בני נוער וצעירים, אשר צובר תאוצה ומסתמן כערוץ ייחודי ובעל ערך מובחן בשדה הסיוע הנפשי הראשוני, המאפשר מענה אנונימי, בלתי מאיים, נגיש ובפלטפורמה מוכרת ושמישה מאוד עבור הפונים.
בער"ן מזהים כי הווטסאפ מאפשר להתגבר על החסמים הפסיכולוגיים אשר מנעו עד כה מאותם בני נוער ומתבגרים לשתף ו/או לפנות לעזרה.
בדיון נחשף כי בין החודשים אפריל עד נובמבר נרשם זינוק של מעל לפי 3 במספר הפונים לער"ן באמצעות אפליקציית ווטאסאפ.
ד"ר שירי דניאלס, מנהלת מקצועית ארצית בעמותת ער"ן מתריעה כי "מיפוי הפניות המגיעות לער"ן מצביע על עלייה בתחושת הבדידות של מתבגרים וצעירים ולצד ריבוי פניות הממוקדות בחרם, נידוי, אלימות ובריונות. בעידן הדיגיטלי שאנו חיים בו, מרבית התקשורת נעשית ברשתות חברתיות. מצד אחד הרשת משמשת כפלטפורמה אלימה אך מצד שני, כפלטפורמה של תמיכה מצילת חיים. 80% מהמתבגרים שנפגעו ברשת, עדין מעדיפים לפנות לסיוע באותו ערוץ בו הם חוו פגיעה. במובן הזה, הרשת יכולה להיות רשת הצלה".
לדבריה, "באלימות ברשתות החברתיות חשוב לזכור שמעורבים 3 אוכלוסיות: נפגעים, פוגעים ועומדים מהצד. שלושת האוכלוסיות זקוקות לעזרה. גם הפוגעים פעמים רבות נפגעו בעצמם וזקוקים לעזרה והכוונה ולא רק לאכיפה. אותי מאד מדאיגים כל אותם ילדים שצופים בשיח האלים וחיים בפחד וחרדה שמחר זה יגיע אליהם. החרדה הזו מונעת מהם פעמים רבות לעמוד לצד הנפגעים ולפנות ולשתף מבוגרים בסביבתם. מענה אנונימי וזמין נותן להם כלים, מידע ועזרה נפשית ראשונה".