לבחור נכון. אילוסטרציה
לבחור נכון. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

כל אדם שיש לו סכום זמין להשקעה, ומבין שהדרך להתפתח כלכלית עוברת דרך השקעת הכסף במקום מניב, ניצב בפני שאלת המפתח: היכן הכי מתאים לי להשקיע?

 

אנחנו מוצפים באינספור פרסומים על השקעות מסוגים שונים, החל מרכישת דירה ובהשקעות נדל"ן אחרות, דרך שוק ההון או נכסים דיגיטליים, ועד השקעה במיזמים חדשניים שונים. כל גוף השקעות שמציע לנו השקעה מסוימת מסביר מדוע השקעה זו היא טובה, או אפילו הטובה ביותר, וכדי לעשות סדר בבלאגן ולדעת מהי ההשקעה שבאמת מתאימה לנו, נוסד לאחרונה מיזם חדש "משקיעים נכון".

לצורך המיזם חבר ערוץ 7 לשני גופים אשר מלווים משפחות ויחידים לצמיחה כלכלית - "אקליפטוס" ו"בידיים טובות".

המשתתפים במיזם יקבלו ללא עלות ארגז כלים המיועד למשקיעים: מדריכים, הרצאות טד וגם אפשרות לקבל יעוץ פיננסי אישי וקצר מסוללת מומחים בתחומים שונים. המדריך הראשון מתאר בפירוט את סוגי ההשקעות הקיימים, היתרונות, החסרונות והמאפיינים של כל אחד מהם. לקבלת המדריך וארגז הכלים הצטרפו לאחת מקבוצות הווצאפ השקטות של המיזם.

במסגרת המיזם "משקיעים נכון", תפורסם בתקופה הקרובה בערוץ 7 סדרת כתבות רלוונטיות, כאשר הכתבה הראשונה מהווה למעשה מדריך על הקריטריונים לבחירת השקעה.

כדי שבחירת השקעה תהיה תהליך פשוט, הדבר החשוב הוא שנדע מה אנחנו מחפשים. אם נכיר את הקריטריונים שבהם נבדלות ההשקעות זו מזו, נוכל לדעת ברמה העקרונית מה מתאים לנו גם בלי להכיר שום סוג השקעה, מה שיאפשר לנו בשלב הבא לסנן מה שלא רלוונטי, להתמקד ולבחור.

נכון, כולנו היינו רוצים השקעה עם כל היתרונות האפשריים, אבל השקעה כזו אינה קיימת. בכתבה זו נתמקד בשבע שאלות עקרוניות שכל משקיע צריך לשאול את עצמו כדי להבין מה הוא בעצם מחפש, ובסדרת הכתבות הבאה ננתח בעזרת קריטריונים אלו סוגים שונים של השקעות (רוצים לקבל את המדריך המלא לפני כולם, וליהנות מייעוץ קצר ואובייקטיבי ללא עלות? הצטרפו לאחת מקבוצות הווצאפ של המיזם).

את שבע השאלות ריכזנו בראשי תיבות: חבר זה ערך.

ח – חודשי. השאלה הראשונה היא האם אנחנו צריכים את הרווח ברמה החודשית השוטפת, או רק בסוף תקופת ההשקעה? שאלה זו קשורה למעשה במטרת ההשקעה. האם המטרה שלנו היא להגדיל את ההכנסה החודשית המיידית, או לצבור סכום שישמש אותנו בעתיד?

ב – ביטחון. השאלה הבאה היא האם הכרחי מבחינתנו שיהיו להשקעה בטחונות על הקרן, או שאנחנו מוכנים לקחת סיכון ולהיכנס להשקעה שיתכן שנפסיד בה חלק מהכסף? בהשקעות כאלו, פוטנציאל הרווח עשוי להיות גבוה יותר.

ר – רווח פוטנציאלי. זהו למעשה הצד השני של מטבע הביטחון. נהוג לומר שככל שהשקעה היא בעלת פוטנציאל רווח גדול יותר כך גם הסיכון שבה גבוה יותר, וההנחה הזו נכונה בדרך כלל (אם כי יש לה חריגים, אותם נתאר באחת הכתבות הבאות). בהתאם לכך, השאלה שאנו צריכים לשאול את עצמנו היא האם חשוב לנו שלהשקעה יהיה פוטנציאל רווח גבוה, גם אם יש בה סיכון? התשובה לשאלה זו קשורה גם לסגנון אישי אך גם למצב הפיננסי שלנו. כמובן שמי שנמצא רק בתחילת דרכו, עם 50 אלף ₪, לא יכנס להשקעה שבה כל הסכום יכול ללכת לאיבוד, גם אם הוא יוכל להרוויח ממנה מליונים. מי שיש לו 50 מליון דולר, יכול להרשות לעצמו לסכן מליון דולר בסטרטאפ, שדרכו יוכל להרוויח עשר מליון.

ז – זמן ונזילות: בעוד כמה זמן נצטרך את הכסף בחזרה? התשובה כמובן יכולה לנוע בין תקופה קצרה של כמה חודשים לתקופה של 10 ו20 שנה. אם יתכן שנצטרך אותו בכל עת, המשמעות היא שחשוב לנו שהכסף יהיה נזיל - ניתן למשיכה בהתראה קצרה.

ה – התעסקות. האם אנחנו מוכנים להיכנס להשקעה שדורשת התעסקות ברמה זו או אחרת? יתכן שחשוב לנו שההשקעה לא תדרוש שום התעסקות מצידנו, ויתכן שאנו מוכנים להשקיע מעט זמן או אפילו להיות רוצים להיות מעורבים לכל אורך הדרך.

ער – ערך: האם חשוב לנו שלהשקעה יהיה ערך כלשהו מעבר לשורת הרווח? זה יכול להיות ערך חברתי, ערך לאומי כמו ישוב הארץ וכל דבר אחר. עד כמה קיומו של ערך כזה יהווה עבורנו שיקול בבחירת ההשקעה?

כ – כסף: כמה כסף עומד לרשותנו. הסכום יכול להיות הון עצמי ראשוני, או סכום שאנחנו יכולים לשים בצד בכל חודש. חשוב לציין שיש דרכים שונות שמאפשרות לנו לפעמים להגדיל את הסכום הזמין להשקעה בצורה פשוטה ובטוחה, ולעתים להיכנס להשקעה ללא כסף אך בעזרת משאבים אחרים העומדים לרשותנו, נעסוק בכך באחת הכתבות הבאות.

לאחר שענינו לעצמנו על השאלות הללו ואנחנו יודעים מה אנחנו מחפשים, אנו יכולים לעבור לשלב הבא – להכיר ברמה העקרונית את סוגי ההשקעות השונים ואת המאפיינים של כל אחד מהם, וכך להחליט איזה סוג השקעה מתאים לנו. כמו כן, אם נפגשנו בהצעת השקעה מסוימת נוכל מיד לדעת אלו שאלות לשאול כדי לדעת אם היא מתאימה לנו.

כאמור, סדרת הכתבות הבאה תעסוק בתיאור כללי של מאפייני סוגים שונים של השקעות.

מעוניינים במדריך המלא על מגוון סוגי ההשקעות הקיימות? הצטרפו לקבוצת המיזם, ותוכלו גם להתייעץ עם סוללת מומחים אובייקטיביים ללא עלות וליהנות בהמשך מהטבות נוספות.