זלנסקי
זלנסקיReuters

מנהיגים מאוקראינה, ישראל, ארה"ב, האיחוד האירופי, והאו"ם התכנסו היום (רביעי) לציון 30 שנה לכינון היחסים הדיפלומטיים הרשמיים בין ישראל ואוקראינה.

המנהיגים התכנסו במסגרת פורום קייב ליהדות התפוצות השנתי המתקיים זו השנה השלישית, ודנו באמצעות זום ביחסים ההיסטוריים בין העם היהודי, ישראל ואוקראינה, במצב האנטישמיות הגואה ברחבי העולם ובאיומים הממשיים על שתי המדינות לצד דאגות מהמצב הגיאופוליטי, ובמיוחד מהמתיחות המתמשכת בין אוקראינה לרוסיה.

נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי השתתף בכנס. "אנחנו יודעים מה זה אומר להיות אדם בלי מדינה משלו", אמר. "יודעים מה זה להיות במצב בו צריך להגן על מדינה והארץ עם נשק ביד, גם אם זה כרוך שנשלם בכך בחיינו. גם האוקראינים וגם היהודים מעריכים את ערך החופש. שני העמים עובדים במידה זהה למען עתיד מדינתם על פי חזוננו ולא על פי חזונם של אחרים. לעיתים קרובות, מדינת ישראל משמשת לעם האוקראיני דוגמה בנושא".

את דבריו חיזק ראש ממשלת אוקראינה, דניס שמיגל במסר ברור בדבר הזכות להגדרה עצמית של העם האוקראיני: "אני רוצה להודות למדינת ישראל על תמיכתה המתמשכת בריבונותה ושלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה. קולם של אזרחים וארגונים בעניין זה חשוב במאוד, שכן מעביר את המסר לעולם כי אוקראינה כעת נלחמת למען עצמאותה".

בהמשך לדבריו של ראש ממשלת אוקראינה, דיבר נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג על האיום הגובר של האנטישמיות בעולם, שעל פי נתונים סטטיסטיים של התנועה למאבק באנטישמיות, עלתה ב-30% בחודשים האחרונים. "הביקור שערכתי לפני מספר שבועות בבאבי יאר באוקראינה יישאר חקוק בזיכרוני לעד", אמר.

"מקום זה הינו תזכורת מוצקה לכך שאיננו יכולים להרשות לעצמנו או לקהילה הבינלאומית להתעלם מכוחה ההרסני והעמוק של האנטישמיות", אמר הנשיא בהתייחסותו לביקורו האחרון בבאבי יאר לפני מספר שבועות בו נכח בטקס יום השנה ה-80 לטבח שהתרחש במקום. עוד הוסיף כי " אסור לנו להיות שאננים כנגד איומים ומקרי אלימות ותקיפות השנאה כנגד היהודים ברחבי העולם או כנגד כל אדם. אם ניתן לאנטישמיות מקום בסופו של דבר היא תתפתח לסוגים נוספים של חוסר סובלנות ושנאה. זה ירעיל את החברה שלנו ויפגע בכולנו", כל הנשיא יצחק הרצוג.

הכנס הוירטואלי נערך בהובלת המרכז לאימפקט יהודי, קונפדרציית יהודי אוקראינה, התנועה למאבק באנטישמיות, והקונגרס האירו-אסייתי. בין הדוברים בכנס אפשר למנות את שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה, שר הבריאות האוקראיני ויקטור ינוקוביץ, שר הפנים האוקראיני דניס נסטרובסקי, נשיא הקונגרס היהודי העולמי רונלד לאודר, השר לירושלים ומורשת ישראל זאב אלקין, שר התיירות יואל רזבוזוב, שר התפוצות נחמן שי, שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה, הרב הראשי של אוקראינה הרב יעקב דב בלייך, נשיא פדרציית יהודי אוקראינה בוריס לוזקין, סגן שר החוץ עידן רול, פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא, יחד עם מנהיגים בכירים נוספים מישראל, ארה"ב, אירופה ועוד.

נשיא קונפדרציית יהודי אוקראינה, בוריס לוז'קין: "הסיבה העיקרית לקיום פורום זה הינה יום השנה ה- 30 לכינון יחסים דיפלומטיים בין מדינת ישראל לאוקראינה שיצוין בעוד מספר ימים. כ-500,000 יהודי אוקראינה חיים כיום בישראל. במהלך 30 השנים שחלפו מאז כינון היחסים, מדינותינו הסכימו על תכניות לפטור מויזות, הקימו אזור סחר חופשי, הפכו לשותפים אמינים בתחומים רבים, החל מחקלאות, תחומי טכנולוגיה ומידע ועד לתרבות ורפואה. היקף המסחר הגיע כבר ל-800 מיליון דולר בשנה, וזו היא רק ההתחלה".

יו"ר המרכז לאימפקט יהודי, רוברט זינגר: "כשהסקרים האחרונים מראים ש-44% מיהודי אירופה חוו אנטישמיות ו-81% רואים בנושא האנטישמיות בעיה רצינית במולדתם, חשיבותו של פורום קייב ליהדות התפוצות גדולה מאי פעם. פורום זה, מפגיש מנהיגים מכל עולם ודמויות בולטות מאוקראינה, ישראל וארה"ב כחזית מאוחדת כנגד גילויי השנאה כלפי היהודים, תוך כדי הכרה בעברם של יהודי אוקראינה וביחסים העכשוויים עם מדינת ישראל".