דרבן אותי להמשיך עד קו הסיום
דרבן אותי להמשיך עד קו הסיוםצילום: גרשון אלינסון

למעלה מ-100 תלמידות ועמיתות מדרשת או"ת לינדנבאום על כל שלוחותיה (ירושלים, לוד ומתת-כרמיאל) סיימו ללמוד את מסכת תענית.

בבית המדרש של המדרשה בירושלים, שהינו בית המדרש הגדול ביותר בעולם לנשים, עמדו זו לצד זו תלמידות הנמצאות בתחילת דרכן, מורות מצוות המדרשה, עמיתות המכון למנהיגות הלכתית וכן תלמידות תוכנית החו"ל שהגיעו למדרשה מרחבי העולם, וציינו יחד את מעמד הסיום.

השורות האחרונות של המסכת נקראו על ידי התלמידה דליה קרבס, והשורות הראשונות של מסכת מגילה נקראו על ידי התלמידה שירה ברזילי.

"אנו נמצאים ביום לא פשוט, המזכיר את חורבן בית המקדש ואת חורבן עמנו בשואה הארורה" אמרה הרבנית בילי רבנשטיין (פיזם), ראש בית המדרש הישראלי ואחת המסיימות אף היא, "מעמד כזה של למעלה מ-100 בנות המסיימות מסכת, דווקא ביום זה, הוא הניצחון והתשובה שלנו. הסיום יהיה לעילוי נשמת ששת המיליונים ובתפילה לבניין בית המקדש. אני מברכת את כל המסיימות היקרות ומזמינה את כולן להצטרף אלינו למסכת מגילה".

עוד דיברה הרבנית רבנשטיין, על סיפורו של נחום איש גמזו אשר מופיע במסכת תענית, אך נראה כי אינו קשור אליה, שכן מדובר במסכת העוסקת בעצירת הגשמים בעקבות אי אמירת התורה, בעוד איש גמזו היה אדם שלא הפסיק להודות לבוראו. "אני חושבת שמעשה נחום איש גמזו מובא במסכת זו בכדי לתת לנו את הבלאנס, את האיזון, שאנחנו לא רק מסכת תענית, אלא צריכים לזכור תמיד להודות על כל דבר ודבר. זו בעצמם הייתה דמותו של נחום איש גמזו - אני לא דורש כי אולי לא מגיע לי, אבל אתה ריבונו של עולם יכול לתת למרות שלא מגיע לי".

"סיום מסכת תענית היה עבור התלמידות לא רק חוויה אקדמית אלא גם חוויה רוחנית ורגשית" ציין הרב ד"ר כתריאל ברנדר נשיא וראש רשת מוסדות 'אור תורה סטון'. "לראות את ההקפדה האינטלקטואלית לצד האקסטזה הרוחנית, שהושגו על ידי כל כך הרבה נשים צעירות ביחד, היה דברי עוצמתי להפליא ולא פחות מהשראה. הסיום נערך בעשרה בטבת, יום צום המציין את תחילת המצור על ירושלים וכן היום שקבעה הרבנות הראשית כ"יום קדיש כללי". האם יש תגובה יותר מתאימה לשני האירועים הטרגיים הללו, מאשר ש-100 נשים יסיימו מסכת תלמוד דווקא בירושלים. עם ישראל חי".

ג'סי טוכמן מניו ג'רסי, תלמידת התוכנית לבנות חו"ל במדרשה שהייתה בין המסיימות: "לראות את התלמידות הרבות אשר השתתפו בסיום המסכת היה מעורר יראה. יש משהו מיוחד במדרשת או"ת לינדנבאום, בכך שהתלמידות מלאות מוטיבציה לאתגר את עצמן. לרבות מאתנו, זוהי הפעם הראשונה בה סיימנו מסכת, ולדעת שאנשים רבים עשו זאת לצדי יצר בי תחושת התרגשות ומאוד דרבן אותי להמשיך עד קו הסיום".

עליזה בילט מפלורידה, שלומדת אף היא בתוכנית חו"ל הוסיפה: "יצאתי מבית המדרש היום שאני מרגישה עם תחושת העצמה. היתה תחושה של הישג גדול שאני גאה בו מאד, אבל מלבד זאת, הייתה תחושה יוצאת דופן פשוט לעמוד לצד כל כך הרבה נשים המגיעות ממגוון קהילות ורקע שונה. לדעת שיהודים בכל רחבי העולם לומדים את אותו הדבר מעניק תחושה מדהימה, ומראה שלמרות ההבדלים שאולי יש ביננו, עדיין יש לנו מן המשותף. לימוד דף יומי הוא בהחלט קשה, אבל כעת כבר לא מרגיש מטרה בלתי אפשרית".