מהומות בקזחסטן
מהומות בקזחסטןצילום: רויטרס

על המהומות בקזחסטן, הוראת הנשיא שם לירות במפגינים במטרה להרוג וללא אזהרה ועל הירי שהביא למותו של הישראלי לבן קוג'יאשוילי, שוחחנו עם איש העסקים היהודי קווקזי ברוך לוייב.

"מדובר באזור מאוד בעייתי ומאוד נפיץ ורגיש", אומר לוייב המציין כי דווקא קזחסטאן מתאפיינת בדרך כלל ביציבות, "ראינו באחרונה הישגים משמעותיים בכלכלה שלהם, יש לנו שם שגרירות וקיימים יחסים דיפלומטיים טובים, הרבה יהודים הגיעו משם לישראל".

לוייב עצמו יוצא הקווקז הגובל בקזחסטאן כשבין המדינות הים הכספי, והוא מספר על אוצרות טבע רבים בקזחסטאן ובין השאר מדובר באורניום שיתכן ועליית המחירים שלו היא אחד הגורמים המרכזיים למהומות, שכן איראן היא הנפגעת מעלייה זו ויתכן ובשל כך היא מפעילה את כוחותיה כדי לייצר את חוסר היציבות הלכאורה אזרחית הזו בקזחסטאן.

"מדובר באזור מסתורי לעומת הקווקז ששם הכול גלוי וידוע. כל המדינה מתנהלת בשבטים, למרות שזו דמוקרטיה נשיאותית. השבט המרכזי שם הוא שבט נזרבאייב שכבר אינו נשיא אבל הוא משפיע מאחורי הקלעים", אומר לוייב ומזכיר כי העניין הישראלי המיוחד באירועים במדינה נסובים סביב מותו של קוג'יאשווילי, איש עסקים צעיר ישראלי כבן 22 שלא אמורה להיות לו כל נגיעה למורדים ופעילותם במדינה.

כשהוא מונה כמה מהגורמים שיכולים למשוך בחוטי המחאות העכשוויות בקזחסטאן מזכיר לווייב: "אוצרות טבע ואורניום, השפעה של סין שמשקיעה שם הרבה כספים, השפעה רוסית, השפעה טורקית כחלק מהמגמה של ארדואן להחזיר את האימפריה העותומאנית לגדולתה. יש הרבה ארגונים ועמותות שמנסות לערער את היציבות הפנימית מכיוונים שונים. יש הרבה אינטרסנטים".

"המדינה מנסה לשדר שכביכול הייתה בעיה של יוקר מחיה ומחירי הגז, אבל מבט לעומק מגלה הרבה מאוד שאלות. התוצאה היא שמי שנכנס כעת עם כוחות צבאיים זו רוסיה יחד עם המדינות שהיא חתמה איתם ברית, בלארוס, ארמניה ומדינות נוספות. על פי ההסכם ביניהם יוכלו להיכנס צבאית במקרה של חוסר יציבות ולכן כוחות ארמניים נכנסו לשם והם שומרים על מקומות אסטרטגיים, כוחות רוסיים מיוחדים נכנסו לשם והשאלה כעת היא מה הנשיא ייתן לרוסים כעת".

לווייב מציין כי מדובר במדינה בה השקעות אמריקאיות, אירופאיות, סיניות ורוסיות רבות, "הסטטוס של קזחסטאן מיוחד. זו לא מדינה מוסלמית קיצונית אלא מדינה חילונית, השפה הרוסית היא שפה שכולם מדברים יחד עם קזחית. מדובר במדינה שנייה בגודלה אחרי רוסיה מהרפובליקות של ברית המועצות לשעבר".

להערכתו של לוייב מדובר ב"סוג של הפגנת כוח של הרוסים שרוצים להראות שהברית הרוסית חזקה מול כוחות נאטו". על המציאות כעת והסיכוי להביא לישראל את גופתו של לבן קוג'יאשוילי, הוא אומר כי מדבור במצב מורכב ומסובך שכן "יש הרבה כוחות מורדים שמשתלטים על אובייקטים שונים. יש שאומרים שהשתלטו על שדה התעופה ויש שאומרים שהוא שוחרר וכל זה מקשה על העברת הגופה. יכול להיות שאפשר יהיה להעביר יבשתית לרוסיה ומשם להטיס אותו לישראל".