רומא
רומאצילום: איסטוק

הרשויות הפדראליות ברומא פתחו בחקירה בגין החשדות להעלמת עין מההתרעות הקונקרטיות לפיגוע בבית הכנסת הגדול ברומא לפני 39 שנים בו נהרג פעוט בן כשנתיים וחצי ונפצעו קרוב ל־40 איש בדרגות פציעה שונות.

על פי הפרסום בתקשורת האיטלקית, הממשלה ברומא ידעה על כוונה להוציא לפועל פיגוע בבית כנסת ברומא בשלהי שנת תשמ"ב, אך לא דאגה לסכל אותו ואף לא טרחה להזהיר את הקהילה היהודית או להעמיד אבטחה במקום.

הטענה העיקרית נגד הממשלה כי היא החליטה שלא לפעול מפני שלא היה חשש לפגיעה "במטרות איטלקיות".

"אחרי 39 שנים מאז אירוע הטרור בבית הכנסת של רומא, הגיע הזמן שנשמע את האמת", אמר אנריקו בורגי, חבר הארגון האיטלקי שחוקר את הקשר בין הסנאט האיטלקי לגופי הבטחון 'קופאסיר', ועדה פרלמנטרית לבטחון הרפובליקה.

הוועדה היא זו שביקשה לפתוח מחדש את החקירה של הפיגוע שאירע בבית הכנסת ברומא לפני 39 שנה.

"אנו שוב רואים קיצוניות, מדינה שרוצה להבטיח את עתידה – חייבת להתמודד עם העבר", הוא הוסיף לאחר שוועדת החקירה החלה בפעילותה.

"ביקשנו מארגוני בטחון הפנים מידע ועדויות חדשות שנוגעות לפיגוע בבית הכנסת, ראינו שיש יותר מדי דברים שאנו צריכים לחשוף ואי אפשר להמשיך להחביא אותם".

בורגיני אומר לעיתון האיטלקי כי "יש אלמנט מוסרי בנושא, מדינה חייבת להתמודד עם העבר. בנוגע לאירוע הטרור הזה, לדעתנו – היה כאן טיוח. זו חובה מוסרית להתמודד עם הנושא בגלל המעורבים בו. אנו גם צריכים להראות את האמת לילדינו".

עוד הוא הדגיש: "אנו מדברים על אירועים שנעשו לפני שנים – אבל לא שכחנו. ההיסטוריה שחוזרת על עצמה עשויה לחזור על עצמה. חקירה תהיה חיסון בפני נקיטת פעולות כאלה שוב".