רחלה תורג'מן
רחלה תורג'מןצילום: מרכז אקדמי לב

לפני מספר ימים נחנך בישראל השדה הסולארי השני בגודלו בישראל. המתקן החדש שהוקם בערבה הוא ביטוי נוסף למדיניות הישראלית, הרואה חשיבות אסטרטגית בקידום אנרגיה ירוקה.

נכון, לישראל ישנם מארגי גז טבעי שמיצבו אותה ליצואנית ולשחקן אזורי בשוק האנרגיה. גז כחול לבן משרת את האינטרסים הכלכליים והמדיניים של המדינה. יחד עם זאת לא הכל תלוי במשאבי האנרגיה, שכן הם מתכלים בסופו של דבר והשוק סביבם אינו יציב. בהתאם לכך במדינות עתירות נפט וגז התפתחה ההבנה כי אי אפשר להסתמך עליהם לעולמי עד, והחלו לטפח את המשאב האנושי. בישראל להבדיל, ההבנה בדבר חשיבותו של טיפוח המוח היהודי אינה דבר חדש.

העובדה כי ישראל הינה מעצמה אזורית נובעת בעיקר בשל המשאב האנושי הקיים בה. הפיתוחים הישראליים בתחומי הביטחון לדוגמה, הינם בעלי שם עולמי ומעניקים למדינה יוקרה. יש לזכור שלפיתוחים בתחום הביטחוני, לצד אלו בתחומי הבריאות, הביו-טק, הפוד- טק ותחומים נוספים שהשפיעו וישפיעו על החיים שלנו, יש מכנה משותף אחד – פיזיקה. הבנת חוקי היסוד של הטבע והשפעותיהם, היא הבסיס לכל אותם פיתוחים.

ההישגים הישראליים של ימנו בתחומי המדע והטכנולוגיה, הם תוצר של השקעה וטיפוח רב שנים בתלמידי ישראל. ברשותכם, בפראפרזה קלה לביטוי הידוע של יאנוש קורצ'אק, אומר כי הדואג לימים זורע חיטים, והדואג לדורות מחנך תלמידים. טיפוח דור מדעני העתיד של ישראל מחייב השקעה רבה בלימודי פיסיקה בצעירים.

קידום הוראת המדעים בקרב צעירים היא משימה לאומית מתמשכת, שלצד תמריצים מחייב הסרת חסמים חברתיים ופסיכולוגיים. בנוסף לחשיבות בחיבוב לימודי הפיסיקה בקרב בני הנוער, יש לפעול לכך שיותר ויותר נערות ילמדו את התחום – הן בשל החשיבות בקידום נשים בעולם המדע והן בשל הצורך של ישראל במדעניות ומדענים חדשים.

התאם למדיניות קידום הוראת הפיזיקה בחינוך הדתי ובתוך כך חיזוק מקומן של נערות בתחום זה, תתקיים השבוע תחרות האולימפיזקה. התחרות תתקיים זו השנה התשיעית הודות לשותפות בין המרכז האקדמי לב ומנהל החמ"ד בראשות הגב' שוש נגר, מ"מ ראש החמ"ד והמפקח הארצי עי"ס בחמ"ד בועז קולומבוס. כמדי שנה ישתתפו בה מאות תלמידים מישיבות תיכוניות, אולפנות ותיכונים דתיים ברחבי הארץ. חלקם יעברו בחינות ברמה אוניברסיטאית והמנצחים יזכו במלגות לימודים. כמו כן, יתקיימו סיורים במעבדות המחקר השונות של המרכז האקדמי לב בהם יחשפו הצעירים לחוויות מדע וחדשנות, זאת במסגרת המטרה להעמיד מדעניות ומדענים מהציונות הדתית שיעמדו בחזית הפיתוח הישראלי.

אני צופה כי בנות ובני הציונות הדתית יהיו חלק משמעותי ומרכזי יותר במדע הישראלי, הן במחקר הן בפיתוח ובמיצוב מעמדה הכלכלי והביטחוני של המדינה.

ד"ר רחלה תורג'מן היא הממונה על קידום המדעים בחמ"ד