איתמר רביבו (משמאל(
איתמר רביבו (משמאל(צילום: דוברות מרכז קטיף

סגן שר הביטחון ח"כ אלון שוסטר נפגש הבוקר (ראשון) במרכז מורשת קטיף עם חוקרי המכון למחקרי ביטחון לאומי.

בהובלת מנהל המכון תא"ל (במיל') אודי דקל סקרו בפניהם סגן שר הביטחון וראש המועצה האזורית חוף אשקלון איתמר רביבו את תמונת המצב הנוכחית ביישובי עוטף עזה ועמדו על חשיבות החוסן בקרב האזרחים.

סגן השר שוסטר אמר: "חלק מהחוסן בעיניי מחייב אותנו להכיר גם את מי ששונה מאיתנו בתפיסותיו בחברה הישראלית. לכן כבר שנים ארוכות שאני עוד כראש מועצה משתף פעולה עם הרב קובי בורשטיין מנהל התוכן במרכז ואח"כ מוכי בטר מנהל מרכז מורשת קטיף גם בשיחות עם בני נוער וגם במפגשים משותפים, אנחנו מבקשים יחד שיהיה פה טוב, ועל עצמנו פנימה אנחנו האחראיים".

עוד הוסיף שוסטר כי "אנחנו לא תמיד יכולים לכפות את הרצונות שלנו על האחר ולכן אנחנו בהתמודדות ובמאבק עם חמאס. לתפיסתי ברצועה 2 מיליון חטופים בידי הארגון ולכן אנחנו עם עין אחת בין כוונות ועין שנייה עם כוונות לייצר מציאות טובה יותר".

לדבריו, "גם הם רוצים כלים להתמודד עם הקורונה וגם הם רוצים חיי רווחה, אנחנו בודקים איך ניתן לייצר עוגנים חיוביים".

מיד לאחר דבריו הפתיע ראש המועצה האזורית חוף אשקלון איתמר רביבו שאמר "אני במקום שבו אני אפילו מבקש לאפשר לי לדבר עם מושל חאן יונס ולראות איך ניתן יחד לייצר מיזמי תיירות, אני מאמין שצריך לראות איך אפשר לייצר איים של שיתופי פעולה כמו באיו"ש". סגן השר שוסטר ציין שהוא שמח על רוח הדברים.

תא"ל אודי דקל מנהל המכון למחקרי בטחון הציג למשתתפים מספר סימולציות מול המתרחש ברצועה. לדבריו, "בכל אחת מהן מול המתרחש כרגע מצאנו שבסופו של דבר אנחנו עלולים להגיע לניהול הסכסוך בעצימות כזו או אחרת אבל לא לפתרון לצערנו".

"חמאס עומד מול שורה של אתגרים כתנועת התקוממות, תנועה סמי צבאית, תנועה מדינית והצורך לנהל את חייה תושבים ברצועה וקשה לנתח את ריבוי האינטרסים"", ציין. "הבנו עם הזמן את חשיבות החוסן הלאומי האזרחי, את החוזקה של צוותי צח"י שבאו לידי ביטוי לא רק בשומר החומות למשל אלא גם בהתמודדות עם הקורונה, זה מודל שטוב שמעתיקים למקומות נוספים".

במרכז מורשת קטיף בניצן הביעו סיפוק מהביקור ומנהל המרכז מוכי בטר אמר: "ההגעה של אנשי המכון למרכז המפגש עם סגן שר הבטחון והשיח סביב גוש קטיף, ההתנתקות הצמחיה מחדש והמצב בעוטף כיום מדגישה את חשיבות המרכז ואת התרומה שלו לשיח הישראלי לא רק ברמת המפונים אלא בראייה אסטרטגית והצפת שאלות שראויות לעיסוק גם כיום".