סייבר מחשבים
סייבר מחשביםצילום: Istock

משרד התחבורה הקים מרכז שליטה ובקרה לאומי למול איומי סייבר (Security Operation Center – SOC), שיאגד את כלל גופי התחבורה בישראל, וישפר את יכולת ההתגוננות שלהם מפני תקיפות סייבר.

בין השאר, יפעל המרכז לסכל ניסיונות חדירה למערכות ניהול התנועה והשבתתן, וינטר מערכות מתקדמות בענף התחבורה ושירות התחבורה הציבורית.

משק התחבורה הוא חיוני לתפקוד המדינה. מרכז הניטור ישלב ידע ונתונים בין כל הגופים בענף - ביבשה, בים ובאוויר - ויגביר את רמת המוכנות מול איומי הסייבר למען הבטחת רציפות שירותים לציבור.

מרכז הניטור החדש יופעל באמצעות רשות שדות התעופה (רש"ת), ליד חמ"ל הסייבר בנתב"ג. יצויין, כי רשות שדות התעופה מפעילה כיום מרכז סייבר מתקדם, המתמקד בניטור וניהול אירועי סייבר עבור גופי תעופה, באמצעות צוות מיומן ומקצועי הפועל 24 שעות ביממה, תוך הפעלת הטכנולוגיות המתקדמות בשוק ותהליכי גילוי ותגובה המבוססים על שנים רבות של ניסיון.

שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה: "תחבורה מתפקדת היא חלק ממערך הביטחון הלאומי. זה מחייב שיפור משמעותי שלה וגם הגנה עליה. אל מול מי שרוצים לפגוע בנו, עלינו להשתמש בכלים המתאימים ביותר כדי להגן על המערכות שלנו מכל איום".

מרב מיכאלי
מרב מיכאליצילום: Miriam Alster/FLASH90

לדבריה, "בתקציב האחרון עמדתי על כך שיוקצה תקציב ייעודי להפעלת חמ"ל הסייבר לתחבורה, ואני שמחה שמשרד התחבורה יעמוד כעת בשורה אחת עם גופים ממשלתיים שכבר משתמשים במערכות הגנה מתקדמות בסייבר. ישראל היא מעצמת סייבר וראוי שהיכולות האלה ישמשו להגנה על התשתית התחבורתית, אשר יש לה השפעת עצומה על אזרחיות ואזרחי ישראל, כך שתהיה בטוחה מפני תקיפות ושיבושים ותדע להתמודד עם האתגרים שיוצבו בפניה".

מנכ"לית משרד התחבור מיכל פרנק אמרה: "ההתקדמות הטכנולוגית המשמעותית בתחום התחבורה החכמה טומנת בחובה מורכבות גבוהה בתחום הסייבר. ניטור של כל גופי התחבורה תחת קורת גג אחת תגביר את יכולת הזיהוי והניטור של מתקפות כנגד גופי תחבורה שונים, ותאפשר להתמודד טוב יותר מול איומים אלה".