הרב עמיטל בראלי
הרב עמיטל בראליצילום: יהונתן הלפרין

במהלך דיון פייסבוק שנערך בין הרב עמיחי אליהו לבין שמואל שטח, טען שטח שהארגון שהוא עומד בראשו, 'נאמני תורה ועובדה', הפסיק לקבל מימון מהקרן החדשה לישראל.

אלא שבתמונה שמפרסם הרב אליהו עולה כי 'נאמני תורה ועבודה' קיבלו בשנת 2020 מימון מהקרן החדשה לישראל, ובנוסף קיבלו מאות אלפי ש"ח מפדרציית ניו יורק.

בארגון חותם טוענים בדו"ח מפורט כי מדובר בקרן בעלת תפיסות רדיקליות ליברליות, התומכת בארגוני שמאל קיצוני ובארגונים רדיקאלים רבים.

לטענת ארגון חותם, הפרדציה היהודית בניו יורק פועלת בדומה מאד למטרות הקרן החדשה לישראל.

בחותם הסבירו כי "הודעת 'נאמני תורה ועבודה' כי הפסיקו לקבל תמיכה מהקרן החדשה לישראל, בעוד שהם ממשיכים לקבל תמיכה מקרן דומה, היא אחיזת עיניים בלבד וכי לא מדובר בהתפכחות אמיתית".

"פעילות הפדרציה בישראל כוללת תמיכה בנושאי רווחה וחברה שונים" נכתב בדו"ח של חותם, "עם זאת, ניכר כי הפדרציה פועלת מתוך עמדה ביקורתית ביותר כלפי הרוח הלאומית והמסורתית שרווחת בחברה הישראלית. יתר על כן, נראה כי הפדרציה רואה עצמה כגורם שעליו מוטלת האחריות לשנות ולעצב את החברה בישראל, וזאת בהתאם לתפיסת עולם ליברלית רדיקלית ולתפיסות רפורמיות או קונסרבטיביות, שרבים מחברי הפדרציה תומכים בהן".

על פי הדו"ח של חותם, הפדרציה מממנת, בין היתר, ארגונים ישראליים שתפיסת עולמם הליברלית-רדיקלית ממקמת אותם בקצה הסקלה השמאלית. בין התנועות השונות נמצאות ארגון ’ישראל חופשית‘ - אחד הארגונים המובילים את המאבק לפגיעה בזהותה היהודית של המדינה, התנועה הרפורמית והתנועה הקונסרבטיבית. נוסף על כך, הפדרציה תומכת גם בארגונים כדוגמת ’סיכוי‘, ארגון שמאל רדיקלי שמטפח זהות לאומית פלסטינית בישראל. הארגון ממומן גם על ידי האיחוד האירופי, ממשלת גרמניה ו‘הקרן החדשה לישראל' – אותה הקרן ש'נאמני תורה ועבודה' הודיעו שהם כבר לא מקבלים מהם את הכסף.

"ארגון נאמני תורה ועבודה חושב שהוא יכול לעבוד על הציבור" אומרים בחותם. לדבריהם, "את הדו"ח הזה כתבנו בשעה שהבנו את התרמית הגדולה שהם מנסים לעשות בעקבות הביקורת הציבורית עליהם, ראוי להעמיד את הדברים על דיוקם שאין שום שינוי במדיניות או במקורות המימון של הארגון".

תנועת נאמני תורה ועבודה מסרה בתגובה: "פדרציית ניו-יורק היא הארגון הפילנתרופי הקהילתי הגדול ביותר בעולם היהודי. לפדרצייה, אשר מאמינה בישראל כבית הלאומי הבטוח של העם היהודי, יש חלק אדיר בבניינה ובחוסנה החברתי והביטחוני של המדינה, משחר הקמתה, בשגרה ובעיתות מלחמה".

"אנו גאים להיתמך ע"י ארגון קהילת יהודי ניו-יורק, ונמשיך להיות שקופים ולפרסם את מקורות התמיכה וההתנהלות הכספית שלנו באופן ישר ומקצועי".