השקת המטבע
השקת המטבעצילום: דוברות בנק ישראל

כפי שפורסם ביולי השנה, בבנק ישראל השיקו מטבע ההוקרה בערך של 5 ₪ המוקדש למערך הרפואה והבריאות בישראל, על תרומתם ומאבקם למען חייהם ובריאותם של אזרחי המדינה במהלך מגפת הקורונה.

עיצוב צד הנושא של המטבע נבחר במסגרת תחרות עיצוב בהשתתפות 15 מעצבים גרפיים מישראל. הנגיד, פרופסור אמיר ירון, בחר את העיצוב הזוכה, מתוך שלוש הצעות עיצוב שנבחרו על ידי הוועדה הציבורית לתכנון שטרי כסף, מעות ומטבעות זיכרון בראשות שופט בית המשפט העליון (בדימוס) מר יעקב טירקל.

החל מהיום (שלישי) צפויים להיכנס למחזור למעלה מ2 מיליון מטבעות עם העיצוב החדש, שישמשו את הציבור הישראלי לצד המטבעות הקיימים. מי שאמונים על הכנסת המטבע הם התאגידים הבנקאיים ודואר ישראל, ובקופת הציבור בבנק ישראל בירושלים.

"השנתיים האחרונות הוכיחו לכולנו באיזו מערכת בריאות ציבורית נפלאה זכינו" אמר נשיא המדינה מר יצחק הרצוג בטקס ההשקה שנערך אתמול, "מאז פרוץ המגיפה, אשר שינתה את חיינו לבלי הכר, נוכחנו במסירות ובמחויבות יוצאות-דופן, במאבק חסר הפשרות על כל חולה, בתנאים מורכבים, ובתנאים של אי-ודאות משתנה".

המטבע המיוחד
המטבע המיוחדעיצוב: איתן אלון. את צד הערך עיצב גבי נוימן ז"ל

"זכינו בהזדמנות להביע תודה והערכה, ולהוקיר את הצוותים הרפואיים שלנו על תרומתם ומאבקם הנחוש למען חייהם ובריאותם של אזרחי המדינה במהלך מגפת הקורונה. אני רוצה להודות לך ידידי נגיד בנק ישראל – הפרופ' אמיר ירון, על המנהיגות ועל קור הרוח שלך לכל אורך משבר הקורונה ובוודאי בתחילתו – כשערפל הקרב אפף את כולנו. ייצוב המערכת הפיננסית וחזרה לצמיחה.״

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון אמר כי הוא שמח על הזכות שנפלה בחלקו להוקיר את תרומתם של הצוותים הרפואיים למאבק במגיפה ולהנציח אירוע היסטורי שכזה. "אין לי ספק שלאור עומק המשבר והשלכותיו הכלכליות האדירות, פועלם והתגייסותם של עובדי מערך הרפואה והבריאות בישראל תורמת גם היא רבות לעמידותו ושרידותו של המשק הישראלי".

מי שעוד נשא דברים בטקס היה שר הבריאות, ניצן הורביץ, שאמר: "עובדי המנהל והמשק, האחים, הרופאות, כח העזר וכל אנשי מערכת הבריאות, אתם עמוד השדרה שלנו. אתם הפנים שמאחורי ההצלחה במאבק במגיפה. תודה לבנק ישראל על היוזמה היפה ולנשיא הרצוג על התמיכה והעידוד".

"הקורונה מוכיחה שהבריאות היא מרכיב יסודי בחוסן הלאומי, לא פחות מהחוסן הבטחוני והצבאי. לקראת האומיקרון מערכת הבריאות זקוקה גם לכסף ממש. לתוספת מיטות וכוח אדם. ביחד ננצח גם את הגל הזה".