סמוטריץ' לממשלה: זה מה שצריך לעשות להפחתת מחירי הדיורערוץ הכנסת

במענה לשאילתא דחופה של יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', השיב שר השיכון, זאב אלקין, כי משרדו בוחן חקיקה שתגביל את הצמדת מחירי הדירות למדד תשומות הבניה רק ביחס לרכיב עלות הבניה במחיר הדירה ולא על רכיב עלות הקרקע והרווח הקבלני והיזמי.

"חשוב להבין", מסביר ח"כ סמוטריץ', "שהצמדת מחיר הדירה למדד תשומות הבניה יכול להביא להתייקרות מחיר הדירה מעת חתימת החוזה עד לקבלת הדירה ותשלום מלא מחירה בפועל בלמעלה מחמישה עשר אחוז. מדד תשומות הבניה משפיע על הוצאות הקבלנים רק ביחס לעלות הבניה בלבד ואין לו שום השפעה על רכיב הקרקע והרווח שמהווים את רוב מחיר הדירה ולכן אין שום הצדקה להצמיד את מחיר הדירה כולו למדד התשומות. החודש עלה מדד תשומות הבניה בחצי אחוז נוסף והשלים עליה של 5.3% רק בשנה האחרונה".

סמוטריץ' דרש משר השיכון כי הממשלה תפעל למתן את עליית המדד במרכיבים שבהשפעתה כדוגמת עלות כוח העבודה שמהווה 43% מהמדד ונגזר במידה רבה מכמות הידיים העובדות בתחום הבניה. כך גם ביחס לזמני ההמתנה של אניות בנמל אשדוד, ששוברים שיאים בשבועות האחרונים ומייקרים את עלות ההובלה הימית, שעלתה גם כך בכשבע מאות אחוז מאז החלה הקורונה.

נוסף לכך ביקש ח"כ סמוטריץ' כי תקרת המימון שמאפשר בנק ישראל לזוגות צעירים באמצעות המשכנתא תהיה צמודה למדד תשומות הבניה.

"מציאות שבה דירה מתייקרת בכמאה וחמישים אלף ש"ח כתוצאה מעליית המדד והזוגות הצעירים צריכים להביא את הסכום הזה מהון עצמי שאין להם היא לא הגיונית והמפקח על הבנקים בבנק ישראל צריך לעדכן את הנחיותיו ולהצמיד את תקרת המימון האפשרית לתשלום בפועל ולא לסכום הנקוב בחוזה המכר" סיכם סמוטריץ'.