השר אביגדור ליברמן
השר אביגדור ליברמןצילום: שלו שלום/TPS

שר האוצר אביגדור ליברמן קרא היום (ד') לבעלי העסקים בישראל להציב שלט על דלת העסק 'כשר ללא תעודה' - גם אם המקום אינו כשר.

"הרפורמה בכשרות היא צעד חשוב. בנוסף אני קורא לכל בעלי העסקים לשים שלט בכניסה ׳המקום כשר׳ ללא תעודה. גם תחסכו הרבה כסף וגם הציבור יאמין לכם", אמר ליברמן.

את הדברים אמר בכנס לרשות לניירות ערך בראיון לעיתונאית דנה וויס ואף סיפר כי מפלגתו צפויה לצאת בקמפיין על כך. שעה קלה לאחר מכן הוא אף צייץ זאת בדף הטוויטר של מפלגת ישראל ביתנו.

מדובר הלכה למעשה בקריאה פומבית לבעלי העסקים לעבור על חוק איסור הונאה בכשרות, האוסר על הצגת עסק ככשר ללא אישור של הרבנות הראשית.

חבר הכנסת אריה דרעי הגיב לליברמן ואמר כי "מר ליברמן, אחרי שכמעט הצעת לעסקים לתלות שלט "אין קורונה - זו שפעת" אתה מנסה להשכיח את המבוכה בהתקפה מכוערת על שומרי הכשרות. ההסתה שלך שקופה. תתעסק במצוקת העסקים המשוועים לסיוע, או שתחליף מקצוע".

יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני תקף אף הוא ואמר כי "מי שמורגל בזיופים ובהונאת הציבור מרשה לעצמו להגיד לבעלי העסקים שיכתבו שהאוכל בבית העסק שלהם כשר בלי תעודה, בניגוד לחוק ובניגוד ליושר הציבורי, ששני הדברים הללו אינם מסימני ההיכר של איווט ליברמן. אני קורא ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית על ההסתה שלו לעבור על החוק."

יו"ר מפלגת נעם, ח״כ אבי מעוז (הציונות הדתית) שיגר מכתב דחוף ליועמ"ש מנדלבליט בבקשה שיבדוק האם אמירותיו של שר האוצר אביגדור ליברמן פליליות.

"היום פורסם כי בכנס התאגידים של הרשות לניירות ערך, אמר שר האוצר מר אביגדור ליברמן בנוגע לרפורמת הכשרות כי "הרפורמה בכשרות היא צעד חשוב" וקרא לבעלי העסקים "לשים שלט בכניסה המקום כשר ללא תעודה, גם תחסכו הרבה כסף וגם הציבור יאמין לכם", כתב מעוז ליועמ"ש מנדלבליט.

"דברים אלו הינם לכאורה עבירה על החוק והסתה לעבור על החוק. לאור זאת אני קורא לכבודו לבדוק את הנושא ואם צריך לפתוח בחקירה כנגד שר האוצר בגין כך. אודה לתשובתך הדחופה", ביקש מעוז.

יו״ר סיעת יהדות התורה, ח״כ יעקב ליצמן הגיב ואמר כי "ליברמן ממשיך לעשוק את מעוטי היכולת, לזלזל בעניים ולפגוע בשומרי הכשרות.

"אחרי שהעלה מיסים, שגרמו לגל התייקרויות במשק, עליית מחירי חד פעמי, שתייה מתוקה, וכעת התייקרות מחירי החשמל ובקרוב גם יעלו מחיר מוצרי החלב - שר האוצר ליברמן מנסה לטשטש את כשלונותיו במנת הסתה מורעלת, כלפי שומרי הכשרות והמסורת. ממשלת בנט-לפיד-ליברמן מתבררת כנזק כלכלי, ערכי ומוסרי כאחד".

בארגון כושרות פנו לבעלי עסקים בעקבות הצעתו של ליברמן ואמרו: "בעלי עסקים יקרים, חוק איסור הונאה בכשרות אוסר לכתוב 'המקום כשר - ללא תעודה'. דעו לכם שמי שעובר על החוק צפוי לקנס.
עצוב מאד ששר האוצר ליברמן מטעה את ציבור בעלי העסקים ועצוב יותר שהוא חובט בצרכני הכשרות ועלול להוביל אותם לצרוך אוכל לא כשר ללא פיקוח".