ניר אורבך
ניר אורבךצילום: דוברות הכנסת

ועדת הכנסת בראשות ח"כ ניר אורבך (ימינה) דחתה הערב (רביעי) את טענת "נושא חדש" של חברי הכנסת יריב לוין, שלמה קרעי ואורית סטרוק בשתי הצעות חוק הנוגעות לשירות חיילים בארגוני הביטחון.

שתי הצעות החוק מבקשות להאריך את הוראת השעה של החוקים. בנוסף, הוועדה החליטה למזג את שתי ההצעות להצעת חוק אחת. המיזוג נדון ואושר בדיון שנערך בוועדה היום בבוקר, המשיך ברביזיה שנערכה בערב, וחזר בלילה שוב בטענת נושא חדש.

הדיון היה סוער ולווה בחילופי צעקות והאשמות בין חברי הכנסת מיכל רוזין לאורית סטרוק ושלמה קרעי. באופוזיציה טענו שיו"ר הוועדה אורבך מפר את הבטחתו משבוע שעבר לא לקדם חוקים שיוזמים אנשי השמאל הקיצוני בקואליציה.

בקואליציה טענו לעומת זאת שמדובר רק בהארכת הוראת שעת וסיפרו שצה''ל היה נאלץ לדחות את גיוס ינואר אם ועדת הכנסת לא היתה מאשרת את הצעדים הללו.

ח"כ שמחה רוטמן מסיעת הציונות הדתית טען שמדובר בהצעת חוק שמקצה שוטרים לימ"ר ש"י שלפי הפרסומים בחדשות 13 נועדו להתמקד ב"אלימות מתנחלים".

"היום אנחנו חוגגים שבוע להצהרתך החגיגית במכתב ליו"ר הקואליציה שלא תקדם בוועדת הכנסת כל הצעת חוק שתעלה מצד אותם שרים וחברי כנסת שמתבטאים נגד המתיישבים ביו"ש ובנימין", אמר ח"כ רוטמן לאורבך.

"עכשיו לא רק שזה מקודם על ידך, אתה מקיים דיון באופן חריג בזמן מליאה בשעת לילה מאוחרת כדי להריץ מהר את הצעת החוק של בר-לב שנועדה להפנות כוחות ממשטרת ישראל ל"רדיפת מתנחלים". אין גבול לבושה" הוסיף ח"כ רוטמן.

יו"ר סיעת הציונות הדתית ח"כ אורית סטרוק סיפרה לערוץ 7: "דרשתי מניר אורבך לעמוד במה שהוא כתב לפני שבוע בדיוק. ‏אורבך הבטיח שלא יקדם חוקים של חברי קואליציה שמקדמים את קמפיין ההסתה על 'אלימות מתנחלים'. הערב הוא קידם את 'עסקת גנץ-בר לב', שני השותפים הבכירים ביותר בקואליציה שמקדמים את הקמפיין הזה.

"אורבך סרב לבקשתי", טענה סטרוק. "בהתחלה טען שהחוק רק של גנץ אחר כך טען שהוא לא יעמוד בעקרון של המכתב שלו כי מדובר בחוק שחשוב לביטחון המדינה''.

ח"כ קרעי אמר לאורבך בדיון: ''תנצל את סמכותך כדי לעצור את היישום של האג'נדה הקיצונית של השר עמר בר לב נגד המתיישבים''.

מנגד, גורמים בקואליציה אמרו לערוץ 7: "כל השינוי היחיד שנעשה הפעם בחוק זו הארכת תוקף החוק. במקום 3 שנים החוק יוארך בשנה. כמו כן איחדנו את התיקונים בחוק להקצאת חיילים למשטרה ולשירות בתי הסוהר כדי שלא יהיו כפילויות בהצבעה''.

באשר לעסקת גנץ-בר לב אמרו הגורמים כי ''למרות הפרסום בערוץ 13 השר בר לב לא יכול להקצות חיילים למשטרה כי רשימת התפקידים סגורה, מוגדרת בחוק, ולא נגענו בהגדרות. צה"ל הודיע שאם אין הארכה דוחים את גיוס ינואר ורוטמן ניסה לדחות את גיוס ולפעול נגד האינטרס הביטחוני של מדינת ישראל".