אייל זמיר
אייל זמירצילום: דובר צה"ל

כ-25 קצינים בדרגת אלוף מפקדים על הפיקודים, האגפים והזרועות בצה"ל, אך בנקודת הזמן הזו - שלושה מהם נמצאים בוושינגטון ולא בישראל, כך מדווח העיתון 'ישראל היום'.

אלוף הדי זילברמן אמנם מוצב במקום במסגרת תפקידו כנספח צה"ל בוושינגטון, אך השניים הנוספים נמצאים שם "בין תפקידים", לומדים בארה"ב במימון הצבא, עם משכורת צבאית מלאה של אלופים ובאבטחה במימון המדינה.

מדובר בסגן הרמטכ"ל היוצא, אלוף אייל זמיר, שסיים את תפקידו בחודש יולי האחרון ויתמודד על תפקיד הרמטכ"ל הבא, ובמפקד זרוע היבשה היוצא, אלוף יואל סטריק, שסיים בחודש אוקטובר את תפקידו, ומתכוון גם הוא להתמודד על תפקיד הרמטכ"ל הבא או לפחות על סגנו. נכון לעת הזו, כאמור, שניהם בלימודים או משמשים עמיתים במכוני מחקר בוושינגטון.

שני הקצינים ראויים ומוערכים מאוד, והאחריות, אם יש כזו, אינה מוטלת על כתפיהם. אך הבעיה היא בנראות העניין ובעובדה ששניהם ממתינים להחלטה על מינוים בארה"ב. כתוצאה מכך, מלבד משכורתם הצבאית הגבוהה, שעל פי האוצר בשנה שעברה נאמדת בכ-67 אלף שקלים בחודש, הצבא מממן גם את אבטחתם וחלק ממחייתם.

לאלופים סטריק וזמיר זכויות רבות, ובמשך שנים הם הקדישו את חייהם לטובת המערכת. לא פעם ולא פעמיים סיכנו את חייהם למען המדינה, ויתרו על חיי משפחה סבירים ושימשו מפקדים נערצים לדורות של לוחמים. ובכל זאת, כשצה"ל מבקש תוספת לתקציב הביטחון, וכששכר אנשי הקבע, ובעיקר הפנסיות שלהם, נתונים לביקורת ציבורית חריפה כל כך, ראוי שהצבא ימצא דרך לייעל את ההוצאה שלו על השכר.

על השאלה אם ראוי שהקצינים ימתינו להחלטה בנוגע לעתידם כשהם במדים יש מחלוקת, אך זה עשרות שנים נהוג כי סגן הרמטכ"ל הראשון בקדנציה ממתין להחלטה אם ימונה לרמטכ"ל כשהוא במדים. תהיות רבות יותר מעלה המתנתו של סטריק לתפקיד במדים, אך גם אם נצא מנקודת הנחה שהמתנתו במדים היא ראויה, או לכל הפחות סבירה, נשאלת השאלה מדוע אותה המתנה מתבצעת בוושינגטון, ולא בארץ, כיוון שבחו"ל ההוצאות גבוהות יותר בשל הצורך באבטחה, בביטוחים ועוד.