השקעות
השקעותצילום: ISTOCK

במסגרת מיזם "בוחרים להשקיע", נייחד את הכתבה הנוכחית לשאלה נפוצה – מה עדיף, לרכוש דירת מגורים קיימת או להשקיע את הכסף בתיק השקעה קלאסי בבורסה?

תיק קלאסי בבורסה כולל מניות (המהוות למעשה שותפות בחברות גדולות במשק והרווח או ההפסד שלנו תלויים בביצועיהם), אגרות חוב (התחייבות של גופים שונים להן הלווינו את כספינו, להחזיר לנו אותו כעבור זמן בתוספת תשואה), או שילוב של מניות ואגרות חוב.

לפני שנתייחס לשאלה נזכיר כי לצורך מיזם "בוחרים להשקיע" חבר ערוץ 7 לשני גופים אשר מלווים משפחות ויחידים לצמיחה כלכלית - "אקליפטוס" ו"בידיים טובות". המשתתפים במיזם יקבלו בתקופה הקרובה ארגז כלים המיועד למשקיעים: מדריכים, הרצאות טד וגם אפשרות לקבל יעוץ פיננסי אישי וקצר מסוללת מומחים בתחומים שונים. המדריך הראשון מתאר את סוגי ההשקעות הקיימים, היתרונות, החסרונות והמאפיינים של כל אחד מהם.

לקבלת המדריך וארגז הכלים הצטרפו לאחת מקבוצות הווצאפ השקטות של המיזם

הכתבה הנוכחית, כאמור, משווה בין רכישת דירת מגורים להשקעה בבורסה. הנחת היסוד היא שבשני המסלולים המשקיע נעזר באנשי מקצוע נאמנים ומקצועיים לצורך ההשקעה (אחרת, שני המסלולים מסוכנים וגרועים באותה המידה...)

אז מה מבדיל בין האפשרויות?

תיק בבורסה: נגיש יותר ונוח יותר

קיימים מספר מאפיינים לתיק בבורסה, שהופכים אותו לנגיש יותר ולנוח יותר לעומת רכישת דירה.

ראשית, אין צורך בהון עצמי גבוה כדי להשקיע בבורסה. למעשה, ברוב מסלולי ההשקעה בבורסה, אין מגבלת מינימום להון העצמי הדרוש, בעוד שלרכישת דירה יש צורך בדרך כלל בהון עצמי של 150-200 אלף ₪ לכל הפחות.

בנוסף לכך, תהליך ההשקעה בבורסה דרך גוף גדול הוא הרבה יותר פשוט ונוח לעומת רכישת דירה, הן בתחילת התהליך והן לאורכו. למעשה, מספיק לתת הוראה להפקדת הכסף, ולמשוך אותו בזמן הרצוי. ה"מוצר" בו אנו משקיעים אינו ייחודי לנו, והמדינה עצמה כמו גם גופים גדולים במשק משקיעים בו.

לעומת זאת, כשמדברים על השקעה בדירה יש לזכור שכל דירה היא מוצר ייחודי בפני עצמו שאין מקום להשוותו אוטומטית לדירות אחרות, וההשקעה דורשת בדיקות מקצועיות שדורשות זמן וכסף.

בנוסף לכך, קניית דירה מלווה בפעולות רבות בשלבי הקנייה והמכירה, ולפעמים גם בטיפול בתקלות שמתעוררות מידי פעם, כדוגמת נזילות או דיירים בעייתיים. טיפול זה יכול להיות כרוך הן בהשקעת זמן והן בהשקעת כסף (הסתייעות בחברות ניהול נכסים יכולה לחסוך חלק מהזמן).

יתרון משמעותי נוסף הקשור לנוחות ההשקעה בבורסה הוא שהכסף נזיל בטווח הקצר, כלומר ניתן למשיכה בכל עת בהוראה פשוטה (אלא אם האדם בוחר במסלול שאינו נזיל כדי לקבל הטבות מס), לעומת דירה שלמכירתה דרושים בממוצע מספר חודשים ולפעמים יותר.

תשואה חודשית

קיים הבדל בין המסלולים מבחינת האפשרות לתשואה חודשית, אך הבדל זה אינו יוצר בהכרח יתרון חד משמעי לכאן או לכאן, והדבר תלוי בהעדפות אישיות.

ברכישת דירת מגורים, קיימת בדרך כלל תשואה חודשית שוטפת וקבועה. אמנם חשוב לזכור שתשואה חודשית זו אינה מחויבת המציאות; יתכן שיהיו חודשים בהם הדירה תעמוד ריקה, או שידרשו בה תיקונים שונים שישפיעו לרעה על התזרים החודשי השוטף.

לעומת זאת, בתיק בבורסה אין תשואה חודשית קבועה שמתקבלת לחשבון, אולם בכל זמן נתון המשקיע יכול למשוך את הסכום הרצוי לו מתוך התיק. סכום זה אינו משקף כמובן את ביצועי התיק באותו חודש, ולכן אין כאן בדיוק "תשואה" אלא פשוט משיכת סכום גמיש מתוך הקרן והרווח שהצטברו בכל תקופה.

ומה יותר רווחי ובטוח?

למרות טענות שונות שנשמעות בעניין, אין שום אפשרות לקבוע קביעה גורפת שאפיק מסוים מבין השנים – קניית דירת מגורים או השקעה בבורסה - הינו רווחי או בטוח יותר מהשני, שכן הדבר צריך להיבחן בכל השקעה לגופה.

לקבלת מדריך המפרט סוגים שונים של השקעות עם היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם, ניתן להצטרף כאן לקבוצת הווצאפ של "בוחרים להשקיע" וליהנות גם מאפשרות להתייעצויות קצרות עם אנשי מקצוע בתחום הפיננסים, ללא כל עלות

מה בכל זאת ניתן לומר? נציין כאן כמה נקודות:

  • בתכנון נכון, הן קניית דירה והן השקעה בבורסה נחשבים השקעה בטוחה.
  • ככל שתיק ההשקעות בבורסה כולל יותר מניות (לעומת אגרות חוב), כך הוא תנודתי יותר לעומת דירות מגורים. השקעה במניות לטווח קצר יכולה להביא לרווח גבוה בזמן קצר, אך גם לסיכון מקביל.
  • בתכנון נכון, שוק הדירות נחשב בטוח יותר בטווח הקצר. עם זאת, יש לזכור שברכישת דירה כל הכסף מושקע במקום אחד, ואם תהיה תקלה כלשהי באותו מקום הדבר עשוי ליצור כאב ראש וגם הפסד כספי, בעוד שבתיק בבורסה הכסף מפוזר במקומות רבים.
  • העובדה שכל דירה היא מוצר ייחודי בפני עצמו מייצרת לעתים הזדמנויות ייחודיות, שיש בהן פוטנציאל רווח גבוה ללא פוטנציאל מקביל של הפסד גבוה. בשוק ההון אין מקום להזדמנויות ייחודיות מסוג זה.

הבדלים נוספים בין רכישת דירה להשקעה בבורסה

מיסוי: ברכישת דירה שניה, קיים מס רכישה שעומד כיום על 8% (בדירות יקרות, קיים מס מסוים גם בדירה ראשונה). מצד שני, במקרה שבו אין למשקיע דירה נוספת בשלב המכירה, הוא פטור ממס על הרווחים (שעומד ברוב אפיקי ההשקעות האחרים על 25% ולעתים מעט פחות).

משכנתא ומינוף: כשרוכשים דירה, ניתן למנף את ההון העצמי ולהגדיל את הרווח הבסיסי על ידי לקיחת משכנתא בריבית נמוכה יחסית, ולהגדיל בכך משמעותית את פוטנציאל הרווח. עם זאת יש לקחת בחשבון שבמקרה של ירידה יציבה בערך הדירה, המינוף גורם לכך שההפסד בפועל גבוה יותר.

בשורה הסופית, הן דירת מגורים והן תיק בבורסה הינם מסלולי השקעה נפוצים ורווחיים, בתנאי שהם נעשים בצורה מקצועית ומותאמת למאפייני ורצונות המשקיע. עם זאת, קיימים מספר הבדלים בין המסלולים, וכל אדם צריך לבחון מה מתאים עבורו.

בהשקעה בבורסה היא נוחה ופשוטה מאוד לעומת ההתעסקות הכרוכה ברכישת דירת מגורים, וגם הכסף נזיל לאורך כל הדרך. כמו כן, בהשקעה בבורסה ניתן לבחור במסלולים תנודתיים שיש בהם (בטווח של שנים בודדות) פוטנציאל רווח גבוה במיוחד, אך גם עם פוטנציאל גבוה של הפסד.

לעומת זאת, דירת מגורים נחשבת בטוחה יותר להשקעה (אם כי אין בה פיזור, מה שמהווה סייג מסוים למוסכמה הזו), הכסף אינו נזיל ברמה המיידית, ובנוסף לכך כדי להעריך את פוטנציאל הרווח וההפסד יש לערוך בדיקות מקיפות ופרטניות ביחס לכל דירה בפני עצמה. בשונה משוק ההון, לעתים ניתן לאתר דירות ספציפיות בהן קיים פוטנציאל לרווח גבוה במיוחד, בעוד שאין סיכוי סביר להפסד באותו סדר גודל.

בכתבה זו התייחסנו לשני מסלולים קלאסיים של השקעה – נדל"ן ומניות. כמובן שאלו אינם הסוגים היחידים, ובאחת הכתבות הבאות נתייחס לנכסים דיגיטליים המהווים סוג השקעה שלא היה קיים עד לא מכבר, ופותח הזדמנויות מסוג חדש.

מעוניינים במדריך נרחב המשווה בין סוגי השקעות, ובכלים נוספים? הצטרפו כאן למיזם "בוחרים להשקיע".