אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

משרד הבריאות העניק אישור חירום לתרופה פאקסלוביד (Paxlovid), התרופה האנטי-ויראלית של חברת פייזר לטיפול בקורונה.

משרד הבריאות וחברת פייזר חתמו על הסכם לרכישת התרופה, והיא צפויה להגיע בימים הקרובים לישראל.

פאקסלוביד אושרה בשבוע שעבר באישור חירום על ידי ה- FDA, מנהל המזון והתרופות של ארצות הברית.

התרופה מעכבת את פעילותו של אנזים הפרוטאז שהינו הכרחי בתהליך השכפול של הנגיף בגוף.

פאקסלוביד היא תרופה אנטי-ויראלית הניתנת בטבליות, ומיועדת להינתן לחולי קורונה עם תסמינים קלים עד בינוניים, הנמצאים בסיכון גבוה לסיבוכי הקורונה התרופה מיועדת לטיפול ביתי, והיא צריכה להינתן 3-5 ימים מתחילת התסמינים. משך הטיפול הינו חמישה ימים.

אישור החירום של ה-FDA מבוסס על תוצאות המחקר בפאזה 2/3 אשר הראו כי התרופה מפחיתה את הסיכון היחסי לתחלואה קשה, אשפוז ותמותה ב- 89%, אצל חולים שטופלו בתוך שלושה ימים מתחילת התסמינים, ללא מקרי מוות בקבוצת הטיפול.

תוצאות דומות נראו אצל אלו שטופלו תוך חמישה ימים מהופעת התסמינים. מדובר במנגנון פעולה שאינו תלוי וריאנט הפעילות האנטי ויראלית של התרופה נשמרת בתנאי מעבדה מול וריאנטים שונים. במבחן ביוכימי, וריאנט האומיקרון לא הפחית את הפעילות התרופה.

במשרד הבריאות אמרו כי "תופעות הלוואי שנצפו במחקר היו מתונות ודומות בין קבוצת הטיפול לבין קבוצת הפלצבו. כל אלה מאשרים יעילות ופרופיל בטיחותי טובים".

בתוך כך, בתו של ראש הממשלה נפתלי בנט התגלתה בצהריים (ראשון) כחיובית לנגיף הקורונה. ראש הממשלה נבדק הבוקר בבדיקת אנטיגן בכניסה לישיבת הממשלה וקיבל תשובה שלילית, אך עם קבלת העדכון אודות בתו, יצא בנט מהישיבה שעברה לניהול סגנו, שר המשפטים גדעון סער.

"ראש הממשלה יעבור בדיקת PCR ועד לקבלת תשובה ישהה בבידוד ביתי, בנפרד מבתו. ראש הממשלה ובני משפחתו ינהגו בהתאם להנחיות ולכללים", נמסר מלשכת בנט.

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון נעדרה מישיבת הממשלה לאחר שבתה המחוסנת התגלתה חיובית לנגיף הקורונה. "עם קבלת תוצאות בדיקת בתה, השרה עברה הבוקר בדיקת PCR ושוהה בבידוד עד לקבלת התוצאות", נמסר מלשכת שרת החינוך.

במקביל, בבדיקות אנטיגן שנערכו לפני ישיבת הממשלה, התגלתה אחת מעובדות משרד רה"מ כחיובית לקורונה. העובדת הועברה לבידוד באופן מיידי, ולא באה במגע עם ראש הממשלה או השרים.

עובדים אחרים שבאו עם החולה במגע נבדקו וקיבלו תשובה שלילית בבדיקה המהירה, אך במטרה לנקוט משנה זהירות הוחלט כי הם לא ישתתפו בישיבת הממשלה.

הבוקר דווח בגלי צה"ל כי שלושה עובדים נוספים במשרד ראש הממשלה נמצאו בימים האחרונים חיוביים לנגיף קורונה. לדברי גורמים במשרד, השלושה לא באו במגע עם ראש הממשלה או סביבתו הקרובה.