יהודית שילת
יהודית שילתערוץ 7

הרבנית יהודית שילת, מנהלת פורום תקנה, מבקשת להתייחס לפרשת חיים ולדר אחרי הסוף הטראגי ולחזק את הנפגעות.

"אני מדברת היום, אף על פי שהמת עדיין מוטל לפנינו, הכאב חודר חדרי בטן, הצער הגדול שיש לכל כך הרבה אנשים ומטלטל את הנפש, כי חשוב להתייחס דווקא עכשיו לדברים. זאת כי חלק ממי שנפשו עוברת טלטלה הן הנפגעות עצמן, שתרמו תרומה אדירה לטיפול בהטרדות מיניות ולמודעות להן, הביאו את הסיפור שלהן ואפשרו לחשוף את הפרשה הזו", אומרת שילת לערוץ 7.

לדבריה, "אני רוצה לחזק את ידיהן, הן לא אשמות בשום דבר ועשו את מה שהיו צריכות לעשות ואחרים לא הבינו, לא ידעו או לא הצליחו לעשות בעצמן. על אף הצער והכאב, הן עשו צעד חשוב".

שילת מציינת כי למרות הקושי, צריך כעת להסתכל בעיניים מפוכחות על המצב. "זה קשה, אבל חייבים לעשות סדרי עדיפויות בתוך אירוע כזה ולנסות לנווט את העולם הרגשי והתודעתי שלנו באופן נכון. יש כאן התנגשויות קשות בין ערכים של דיני נפשות. אם אנשים חושבים שדיני נפשות זה מיתה בלבד, הם לא יודעים שבעבריינות מין, יש פוטנציאל של התפתחות מחלות נפש וגוף קשות אצל הנפגעים. הנפגעות והנפגעים שטרחו, התאמצו ופעלו באומץ לחשוף, ראויים לחיזוק גדול בשעה קשה כל כך".

על הדרך בה הסתיים הסיפור היא אומרת, "הסוף המר הזה הוא לא תוצאה של מי שעובד ומטפל בבעיות כאלה, אלא בחירה של אדם שעשה מעשים שהרסו חיים של אנשים אחרים. כמה שזה קשה ומטלטל, עדיין צריך לדעת מה קודם למה. האופציה של אנשים לבחור לסיים את חייהם כשיש כלפיהם כל כך הרבה עדויות, לא אמורה להחליש את ידיהם של הנפגעים והנפגעות שרוצים לחשוף ואת ידיהם של מי שמוכנים לקחת אחריות ולטפל בבעיות הללו".

שילת קוראת למנהיגי הקהילות לשים לב באופן עמוק הרבה יותר למצבים דומים, כדי למנוע אותם. "אני מניחה שהשמועות היו ידועות מזמן ואם גורמים בקהילה היו לוקחים אחריות ומטפלים בסיפורם שהגיעו לאוזניהם, יכול להיות שוולדר לא היה צריך להגיע למקום הזה. הוא היה יכול לקבל ליווי, עזרה וטיפול. הוא היה יכול להתאושש, לעשות תשובה ותיקון. אבל כשלא מאמינים ואנשים ממשיכים להיפגע, מי שמעיזים לצאת ולשתף כדי שאחרים ישמרו על עצמם, עשו את המוטל עליהם. מנהיגי הקהילה צריכים לקחת אחריות וכששומעים דברים כאלה הם לא יכולים שלא לטפל בכך".