אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: shutterstock

שאלת השבוע: אני יוצאת עם בחור מסוים שהתאהבתי בו לגמרי. יש בו כל כך הרבה תכונות מדהימות שאני מחפשת. אנחנו יוצאים כבר ששה חודשים ורוצים לסגור.

העניין הוא שבוקר אחד אמא שלי באה אליי מבוהלת ואמרה לי שאסור לי לסגור איתו שום דבר בגלל שיש איזה חישוב של אותיות שעושים והתוצאה של השמות שלנו ביחד לא מבשרת טובות. אני מבולבלת ולא יודעת מה לעשות. מצד אחד לא רוצה להמרות את הרצון של אמא שלי והאמת שגם לא ממש הבנתי את החישוב הזה של השמות שעושים אבל זה קצת התחיל להדאיג אותי.

מצד שני, לא רוצה לפספס את הבחור הזה. אני באמת לא אתחתן איתו רק בגלל חישובי שמות? אני לא מזלזלת בזה אבל אף אחד מעולם לא אמר לי על כך שום דבר...וחבל שזה נאמר לי רק עכשיו, אחרי שאנחנו כבר מאוהבים. קיצר, מה לעשות?

התשובה נענתה על ידי עדן סורזון, מאמנת רווקות למגנוט זוגיות: שלום יקרה, שמחתי מאוד לשמוע על הקשר הנפלא שזכית לבנות עם בן זוגך! נשמע שטוב לך וזו באמת סיבה להרגיש טוב.

יחד עם זאת, אני שומעת את החשש והספקות שעולים בך, ואני רוצה שתדעי שזה לחלוטין לגיטימי, ועולה בצורות שונות כמעט לכל בחור ובחורה בשלב הזה של הקשר. מתוך חוסר ההיכרות המוקדמת בינינו, אני מציעה לך כמה כיוונים רלוונטיים להתבוננות עצמית:

ראשית, חשוב להבין שברגע שיש טריגר חיצוני שמצליח לעורר בנו ערעור וספק פנימי, הדבר מעיד על ספק קודם שהיה מונח שם.

כשלב ראשון חשוב להתבונן פנימה ולבחון: האם יש לי ספקות עצמיים בקשר הזה? בהחלטה להתקדם? האם הספקות הללו הם ספקות שקשורים בעיקר בכך שמדובר בהחלטה גדולה מאוד בחיים, או אולי יש בהם ספקות ממשיים לגבי התאמה שחשוב לבחון לפני החלטה? ברגע שתהיי בטוחה עם עצמך שהבחור הזה מתאים לך מכל בחינה, לא אמורה להיות שום סיבה חיצונית שתצליח לערער את ההחלטה שלך.

ייתכן, שהקושי הפנימי נובע מהקושי לקבל החלטה באופן כללי. אם את מכירה את עצמך כמישהי שמתקשה בד"כ לקבל החלטות קטנות כגדולות, ייתכן שזו הסיבה שאת מרגישה מבולבלת, וכאן יש מקום להתייעץ עם איש מקצוע ניטרלי, שאינו נוגע בדבר, ולבחון האם יש סיבה מהותי לדאגה, או שמא הפחד הוא פחד לגיטימי, שאפשר להתיידד איתו ולהתקדם איתו.

בעיקרון הנקודות שצריכות להיות ברורות לך הן: התאמה ברמה השכלית (שאיפות דומות, רמת שיח דומה, נעימות בקשר), ברמה הרגשית (רגשות חיוביים, רצון להיות יחד), וברמה הגופנית (משיכה בסיסית פיזית). מעבר לזה, זה לא בידיים שלך.

לא כולם יודעים, אבל רוב הזוגות מגיעים לחופה עם פחדים. איך בכל זאת הם עושים את הצעד? כי הם יודעים להבחין בין פחד שיש לו בסיס בעייתי בקשר או בבן הזוג, לבין הפחד הלגיטימי מהצעד הגדול, שעובר רק ברגע שכבר קיבלנו החלטה והתקדמנו מעבר לחופה.

בספר על הרב מרדכי אליהו מופיע סיפור על נכדו שאחד המקובלים בדור אמר לו ששמו ושם אשתו לא מתאימים לנישואין. הם שאלו את הרב אליהו והוא אישר את זה. הזוג ממש התאכזב כי הם מאוד אהבו זה את זו, אבל הרב הוסיף- מצד שני, בדקתי וגם אברהם ושרה לא התאימו בשמות, ונראה לי שהם הקימו בית נחמד...

לאחר הבירור האישי, אני מציעה שתשתפי בשלב זה גם את בן זוגך בהתלבטות, ותדונו בנושא ביניכם. תראו איפה זה פוגש את שניכם, האם יש לכם חששות נוספים, ואת ההחלטות תעשו בצורה משותפת, כזוג.

רק אחרי שעברת את השלב הזה ועשית עם עצמך או עם איש מקצוע את הבירור הפנימי, יש מקום לעשות גם בירור חיצוני:

נקודה אחת היא מול הפן האמוני- מה ההשתדלות שלי בבחירת בן זוג? עד כמה אני יכולה לשלוט במצב ואיפה עובר הגבול שהוא לא בידיים שלי? בהקשר הזה, הרבה מהרבנית סוברים שעניין חישובי השמות גובל באיסור "לא תנחשו", כיוון שיש פה ניסיון לגלות שורשי נשמות ולגלות עתידות- האם הקשר הזה יחזיק מעמד בטוב? לדעה זו, בכל תחום בחיים על האדם לעשות השתדלות ארצית, הגיונית וסבירה על מנת לבחור את בחירותיו בצורה הנכונה ביותר, והכול לפי הבנתו האישית, ולא מעבר לכך.

כמו כן, הנושא נוגד את עניין הבחירה החופשית (הגורל שלנו נתון בידי השמות או בידינו?), את העניין לפיו ישראל הם מעל המזל, וכן את החובה של כל אדם לקחת אחריות ומחויבות על חייו ולקבל את החלטותיו באופן עצמאי. החתונה היא זמן מצוין לתרגל את השריר הזה, שיחזור אחר כך בפנים שונות במשך כל החיים- הכוחות לבחור נמצאים אך ורק בתוכי. כמובן, שאם מדובר בבעייתיות נראית לעין, יש לשמוע גם בדעת אחרים, אבל כשמדובר ברעיונות מיסטיים, יש פה בעייתיות משמעותית.

דבר נוסף לשים אליו לב הוא הקשר מול אימך וההורים בכלל. תקופת האירוסין היא תקופה לא פשוטה לכל הזוגות, בין השאר מהסיבה הזו. חשוב לוודא שאת שומרת על כיבוד ההורים, ובמקביל שומרת על הגבולות והעצמאות המחשבתית של עצמך. אם את מרגישה שהנושא הזה מאתגר ברמה התקשורתית ביניכן, הייתי ממליצה להתייעץ עם איש מקצוע או רב שמכיר את המשפחה, ואת חושבת שיוכל לעזור בגישור ביניכן.

לסיכום, חשוב לי להדגיש שכל התשובות נמצאות בתוכך. לפני שהגענו לעולם חתמנו על כל מה שהולך לקרות איתנו בחיים. אף אחד אחר לא היה נוכח שם מלבדך ומלבד הקב"ה. כלומר, בתוכך את, ורק את, יודעת בדיוק מה הצעד הנכון לעשות, זה שתכננת עוד למעלה בשמיים.

אני מאחלת לכם המון הצלחה, בחירות טובות ושלמות!

עדיין לא מנויים לפרויקט 252? קליק אחד ואתם בפנים>>