ראשי 'נט פייבר' חותמים הסכם עם מועצת בנימין
ראשי 'נט פייבר' חותמים הסכם עם מועצת בנימיןצילום: דוברות המועצה

מגפת הקורונה מתקרבת לציון שנתיים מהיום שפרצה, אך דווקא בתקופה זו חווה שוק האינטרנט המהיר את ההתרחבות הגדולה והמהירה ביותר שלו.

בשורת האינטרנט המהיר, שהייתה נחלת אזור המרכז בתחילה, מתרחבת מדי יום ונוגעת כבר עמוק בתוככי יהודה ושומרון, כשהחברה המובילה בפריסת התשתיות היא נט־פייבר – מיזם משותף לשלוש חברות: אינטרנט רימון, חברת טלראן וחברת X-Fiber. נט־פייבר כבר חתמה על חוזים ביותר מ־50 יישובים ופועלת בקצב מואץ כדי לחבר בחודשים הקרובים אלפים בהתיישבות לתשתית רשת שתאפשר להם שירות ואיכות ברמה לא פחות גבוהה מאשר לתושבי תל אביב.

ביותר מחמישים יישובים ביו"ש

יריב פאר, מנכ"ל אינטרנט רימון, מסתכל על שנת 2021 ורואה תאוצה הולכת וגוברת הן ברצון ובצורך של הלקוחות לאינטרנט בקצב המהיר ביותר ובין בהתקדמות המיזם, שכבר חיבר בתים ביישובי גוש עציון וקרוב לחיבור לקוחות ביישובים נוספים.

לדבריו, בשנה הקרובה ההתרחבות תהיה מעבר לשטחי יהודה ושומרון, כי הצורך להנגשת אינטרנט מהיר ומוגן רק הולך וגובר. "אנחנו כבר בשטח בלמעלה מחמישים יישובים ביהודה ושומרון, ועתידים להיכנס לעשרות יישובים דתיים מחוץ ליהודה ושומרון. המטרה היא באמת לתת מענה שירותי וציוני, גם עבור הצורך של הציבור לחיבור אינטרנט מהיר בישראל 2022, שמכוונת לפוסט־קורונה, וגם לגלישה בטוחה ומהירה ללקוחות רימון ביישובי הספר ובכלל".

אתם בעצם מרחיבים את המעגל ואומרים: נביא אינטרנט מהיר ומוגן לכל מי שזקוק לו?

"נכון, נכנסנו למיזם נט־פייבר יחד עם השותפות שלנו וזכינו במכרזים ביהודה ושומרון. כבר עכשיו אנחנו בעבודה מתקדמת במעל עשרה יישובים במקביל, ובתוך כמחצית השנה אנחנו מתכוונים לרַשת את היישובים בתקשורת מהירה ובטוחה", אומר פאר בסיפוק.

"בנוסף, אנחנו בעבודה מול תשתיות בזק, נערכנו וכבר כעת אנו מתחילים לחבר לקוחות ברחבי הארץ, אם זה בתשתית סיבים של בזק או בתשתית סלולרית, לתקשורת רחבת פס שמאפשרת ללקוחות להתחבר מהבית לצורכי עבודה ופנאי עם ריבוי מכשירים במהירות גבוהה ובתקשורת יציבה, וכמובן עם הטכנולוגיה החדשנית והמתקדמת ביותר של רימון".

מה בעצם ההבדל בין לקוחות בהתיישבות ללקוחות בשאר חלקי הארץ?

"בנט־פייבר, שעובדת בעיקר ביהודה ושומרון, אנחנו הופכים להיות ספק התשתית, ומביאים את הסיבים פיזית מחוות השרתים שלנו ליישוב ועד לכל בית ובית. לקוחות של אינטרנט רימון בשאר אזורי הארץ מחוברים בבית שלהם לסיב של בזק או IBC, למשל, ודרכו אלינו כדי לקבל את השירות שלנו".

יש כבר משתמשים שמחוברים ממש דרך נט־פייבר או אינטרנט רימון?

"בסיבים שנט־פייבר פורסת בהתיישבות כבר מחוברות משפחות באלון שבות ובניל"י. כבר יש שם בתים מחוברים לסיבים, ובמהלך החודשים הקרובים מספר הבתים והיישובים שיתחברו בפועל ילך ויגדל באופן משמעותי בכל חודש. כבר היום, מאות משפחות שגולשות ברימון על תשתיות של בזק ותשתיות אחרות של סיבים, מחוברות ונהנות מתקשורת רחבת פס. ככל שבזק תתקדם בחיבור הסיבים שלה, אנו צופים כי עוד ועוד מלקוחות רימון יעברו להשתמש בתשתית הזו".

"פריסת הסיבים היא ציונות אמיתית"

המיזם של פריסת הסיבים ביהודה ושומרון, כאמור, הגיע בשנת 2021 לנקודת רתיחה. המועצות המרכזיות הגדולות ביהודה ושומרון – המועצה האזורית בנימין והמועצה האזורית גוש עציון – היו מהראשונות לחתום על הסכם עם נט־פייבר, אחריהן עשו זאת גם מועצות נוספות כמו קדומים ובית אל, והתנופה נמשכת.

ראשי המועצות מביעים שביעות רצון מכניסת נט־פייבר לתחומם. "יש לנו עבודה במספר יישובים, והמטרה שלנו היא לכסות בשנה הקרובה את כל בנימין בסיבים אופטיים. ככה נייצר ריבונות דה־פקטו", מצהיר ראש מועצת בנימין ישראל גנץ.

לדבריו, "זו בשורה גדולה לתושבים, וזו פשוט ציונות אמיתית. חיבור הסיבים ישפר משמעותית את חוויית החיים בבנימין, התלמידים יוכלו ללמוד מרחוק אם צריך, יהיה ניתן לעבוד מהבית ולהקים עסקים מתקדמים ביישובים, שיזכו לאינטרנט איכותי ובלי עיכובים", הוא מסביר. "התושבים שלנו חיכו במשך שנים, וכעת הם יזכו להגשמת החלום של אינטרנט מהיר מהטובים ביותר בישראל. עמלנו חודשים רבים להבאת בסיס להתקנת הסיבים, וכעת החזון הופך למציאות", הוא מסכם.

שי אלון, ראש מועצת בית אל, חושב שאינטרנט מהיר מקפיץ בכמה דרגות את האטרקטיביות של הנכסים בהתיישבות ביו"ש, שגם כך מבוקשים מאוד. "אנחנו שמחים מאוד להביא את בשורת הסיבים האופטיים לבית אל. ביחד עם נט־פייבר אנו מקווים להעניק גלישה מהירה ואיכותית לתושבים, שייהנו מהטכנולוגיה המתקדמת ביותר ויוכלו גם לבחור באינטרנט מסונן שיאפשר שמירה על תכנים ראויים בעת השימוש במחשב", הוא מברך. "המהלך הוא כחלק מהאסטרטגיה הכוללת של שדרוג התשתיות במועצה, חלק בלי נפרד מהשאיפה להפוך לבירת בנימין באיכות ובכמות", מוסיף אלון.

הטכנולוגיה הותאמה, ההגנה שודרגה

הפיתוח הייחודי של אינטרנט רימון לאורך השנים היה סביב הגנת הרשת – עניין שבמשפחות דתיות וחרדיות רבות הוא חלק מדרך החיים, ומזמן כבר התרחב לכלל הציבור, עד שכיום אינו מהווה סממן של השקפה דתית. אחד האתגרים הוא כמובן לקדם את טכנולוגיית ההגנה כך שתוכל לעמוד בקצב המהיר ביותר.

הביקוש לאינטרנט מהיר רק הולך וגובר. האם אתם באינטרנט רימון מוכנים לכך בהיבט טכנולוגיות ההגנה המתקדמות?

"אנחנו נערכנו מבחינת עדכון והרחבת יכולות וטכנולוגיית הסינון שלנו כדי לעמוד בקצבי גלישה מהירים יותר, וכבר כיום ניתן ליהנות מגלישה וסינון במהירות הסיב", מדגיש פאר. "כחלק מההיערכות שלנו לשנה האזרחית הבאה, יצרנו גם מספר פיתוחים מעניינים בטכנולוגיית הסינון, כדי לתת מענה לשינויים הטכנולוגיים שמתגלים באתרים ובאפליקציות השונות. לקוחות רימון שבחרו ברמות ההגנה הגבוהות יכולים ליהנות מסינון בזמן אמת של סרטונים שמאוחסנים בענן, בהתאם לדרישתם. כל לקוחות רימון־מובייל במכשירים עם Windows ואנדרואיד מקבלים שירות של סינון מהפכני שבו המערכת מזהה בזמן אמת תכנים שחשודים כבעייתיים על גבי המסך עצמו, כך שאתרים או אפליקציות מוצפנים, שאותם היה קשה לסנן עד כה, מקבלים מענה ייחודי, ואפילו במקרה שהמחשב אינו מחובר לרשת – עדיין שימוש בנגן פנימי של המחשב יקבל סינון והגנה היקפית. ההיערכות החדשה דרשה מאיתנו בעיקר להתאים את מנועי הסינון האוטומטי של וידאו ותמונות, ולהיערך להיקפי רוחב פס גדולים יותר".

אם אנחנו כבר עוסקים בסינון, ספר לנו קצת, איך עובדת טכנולוגיית ההגנה של רימון?

"ההגנה שלנו סורקת את דף האינטרנט שבו הלקוח רוצה לגלוש: את המילים, התמונות, הסרטונים, הפרסומות וההקשרים ביניהם. לאחר מכן האלגוריתם שלנו מבצע סינון של תוכן לא ראוי בהתאם לרמת ההגנה שהלקוח גולש בה, ובסיום הלקוח מקבל את התוכן בדף נקי ומוגן. כל התהליך הזה, מהרגע שהגולש מבקש להיכנס לאתר או לאפליקציה ועד שהוא מקבל אותו מסונן, מתרחש בשברירי שנייה.

"חשוב מכך, עם השנים למדנו שבסינון, לכל משפחה יש הדרישות שלה, וההתאמה צריכה להיות אישית. לכן הסינון יכול להיות לכל הבית או רק לחלק מהמכשירים, ויש גם רמות סינון והגנה שונות, כך שבסך הכול אינטרנט רימון מתאים לצרכים מאוד מגוונים של אוכלוסיות רבות ושונות".

עד כמה באמת אפשר להתאים את הסינון ממש לדרישות שמתאימות למשפחה כזו או אחרת?

"תראה, כל אחד מאיתנו אוהב להתאים לעצמו את חוויית הגלישה. אנחנו מתאימים לעצמנו את שולחן העבודה במחשב, את המועדפים בדפדפן, אז למה שלא נתאים באופן אישי גם את ההגנה שלנו?" הוא מחדד.

"יש לנו שירות שנקרא 'הנטו שלי', שמאפשר לגולש לייצר בקלות רשימה אישית משלו של אתרים שייפתחו או ייחסמו ברמת ההגנה שלו ברימון. אפשר להשתמש בו לחסימת גישה לאתר מסוים שאתם לא רוצים שהילדים יגלשו אליו, או לפתוח 'רמת הגנה בסיסית' בלבד לערוץ או אתר ספציפי שלא נגיש ברמת ההגנה שלכם, כך שחוויית הגלישה תהיה הכי טובה עבור הצרכים שלכם".

ולא רק רמת הסינון שודרגה. ברימון לא שכחו להגדיל גם את יכולת המענה ללקוחות. "במסגרת ההתרחבות והשינויים שאנחנו עוברים, לא רק הצד הטכנולוגי שודרג, אלא גם שירות הלקוחות. קלטנו עשרות עובדים בחודשים האחרונים, ואנחנו נערכים עם מוקד ייעודי של נט־פייבר לטובת הלקוחות החדשים שישתמשו בשירותי המיזם. עבור הלקוחות הקיימים הגדלנו את פעילות המוקד מבחינת כוח האדם, כדי לתת ללקוחות לא רק חוויית גלישה מהירה ובטוחה, אלא גם חוויית שירות טובה יותר, הן בטלפון והן דרך הווטסאפ".

איזה יתרון נותנת הגלישה בסיבים על פני הגלישה בתשתית הישנה?

"המעבר מתאפיין לא רק במעבר של תשתית, אלא בחוויית גלישה שונה מזו שהלקוחות הכירו עד היום. התשתיות הישנות דרשו שימוש במכונות שונות לאורך הדרך, ובגלל שהתבססו על אותות חשמל – המרחקים בין כל נקודה ונקודה ובעיקר מארון הסף אל הבית, הורידו את מהירות הגלישה מחד, ומאידך גרמו לכך שהתשתית הייתה נתונה להפרעות ברמת התקשורת מסיבות שונות ומשונות", הוא מתאר. "כאשר עוברים לסיב אופטי אין כמעט משמעות למרחק בין חוות השרתים לנקודת הקצה בבית, מרחב התקלות מצטמצם בצורה ניכרת וחוויית הגלישה עולה. זה או שאתה מחובר או שאתה מנותק. מונחים כמו רעשים, ניתוקים ואיטיות, כמעט ולא קיימים בעולם הסיבים האופטיים. לכן לא מדובר רק בשיח על מהירות, אלא בחוויה שונה לגמרי.

"אנשים צריכים להבין שמעבר לקבוצה, לשירות, לכוח האדם הייעודי שהוגדר לחיבור הסיבים – עצם המעבר לסיבים אופטיים זה ממש לעבור לעולם אחר בתחום התקשורת. עד היום השתמשו בתשתיות נחושת, טכנולוגיה ישנה עם המון נקודות כשל שהובילה גם להורדת המהירות לצרכן הקצה. כשעוברים לסיבים אופטיים המהירות יציבה, נקודות הכשל כמעט ולא קיימות, זה כמו לחיצה על דוושת גז מאפס למאה. לקוחות שיעברו לסיבים ייהנו מאינטרנט מהיר מאוד ובעיקר משקט נפשי של עמידות התשתית".

הדרך להיות מוכנים להגעת הסיבים

מסתבר שכדאי להיות מוכנים להגעת הסיבים. זה לא מסובך כלל, אבל מנכ"ל אינטרנט רימון יריב פאר מספק כמה טיפים מרכזיים ומהותיים ליצירת חוויית הגלישה הטובה ביותר. "לקוחות שמתחברים צריכים להבין בעיקר שיש להיערך בתוך הבית. הסיב מגיע עד הראוטר שבבית, אבל יש צורך בתשומת לב גם למה שקורה מהנקודה הזו. שמענו מלקוחות הרבה מאוד שאלות בעניין הזה, וחשוב לנו להקדים ולתת את המענה עוד לפני החיבור, כדי לתת שירות אופטימלי ובמקביל שהלקוח יקבל את מקסימום חוויית הגלישה מהצד השני. לסיכום: צריך להיערך בבית לשדרוג האינטרנט. כמו שאם קונים רכב חדיש ומהיר ולא דאגנו מראש שיהיו כבישים טובים לנסוע בהם, מהירות הרכב לא תועיל בפני עצמה".

הטיפ הראשון של פאר עוסק בצורך במגדילי טווח קליטה. "ראשית, כדי שכל מרחב הבית ייהנה מהמהירות ומהאיכות שמביא הסיב, יש צורך במגדילי טווח. בסוף, רוב התלונות מגיעות על כך שבחדר השינה או בממ"ד יש מהירות גלישה נמוכה. היום אין דרך לפתור את הסוגיה הזו ללא מגבירי גלישה ביתיים, כי בסופו של דבר למערכת ה־Wi-Fi יש מגבלה על המרחק מהראוטר, וכל קיר שחוצץ בין הראוטר למכשיר הקצה פוגע במהירות. אנחנו לא רק ממליצים, אלא מספקים ומביאים ללקוחות שלנו כברירת מחדל מגדיל טווח אחד הביתה, כי אנחנו יודעים שזה משפר משמעותית את חוויית הגלישה. עם זאת, בבתים פרטיים שיש בהם מפלסים, אנחנו ממליצים לרכוש עוד מגדיל טווח אחד או שניים. התפקיד שלהם הוא ליצור 'קשר עין' מנקודה לנקודה ולדאוג שרוחב הפס המובטח יגיע לכל שטחי הבית ולא רק באזור הקרוב לראוטר", מסביר פאר.

הטיפ השני שלו מתייחס לתשתית שקיימת בבתים מסוימים: "בחלק גדול מהבתים יש פריסה של חוטי תקשורת מהראוטר לחדרים בבית. יש לוודא שאותה פריסה תומכת בקיבולת של ג'יגה, ולא של 100 מ"ב כפי שהיה בתשתיות בעבר. מה שעלול לקרות הוא שבסופו של דבר תגיע הביתה תעבורה בנפח ג'יגה, אך לא תוכל ליהנות ממנה בחדרים.

"צוואר בקבוק נוסף שקיים הוא אצל לקוחות שמשתמשים ב־Hub – מפצל של הקו לכמה נקודות, וגם לגביו צריך לבדוק שהוא תומך בתעבורה של ג'יגה ולא פחות, כי גם הוא עלול להוות חסם לגלישה במהירות המלאה".

לקראת סיום אנחנו מבקשים לדבר עם פאר על הקורונה, שדווקא בשוק האינטרנט יצרה צמיחה יוצאת דופן. "כל משבר טומן בחובו גם הזדמנות. הקורונה יצרה אצלנו מצד אחד עומסים אדירים מבחינת הרשת ההנדסית וכוח האדם, ומצד שני מצאנו את עצמנו עונים לצורך אדיר של לקוחות מהמגזר הדתי והחרדי וגם הכללי, ונתנו לזה ביטוי בכניסה לתחום פריסת תשתיות הסיבים כדי להשלים את כל יכולת המענה.

"ברוך ה', אנחנו נמצאים בתוך אותם ענפים שהקורונה האיצה את ההתפתחות והצמיחה שלהם, ואני חושב שכמסר חשוב לומר שמשבר בעיקר דוחף חברות כמונו להמציא את עצמן מחדש ולצמוח".