אורית סטרוק
אורית סטרוקצילום: יצחק קלמן

עשיתי כל שלאל ידי כדי למנוע זאת, אבל, כמו שאומרים הילדים, זה "לא היה כוחות". מאחורי ווליד טאהא עמדה כל הקואליציה, כולל חברי-משכבר חברי ימינה, תקוה חדשה, וישראל ביתנו (המפלגה שבעבר הציגה תכנית מדינית שכוללת העברת ואדי ערה לרשות הפלסטינית), וכמובן הסיעה הערבית המשותפת.

ההסתייגויות שהיגשתי, (יחד עם שותפי לראשות שדולת א"י יואב קיש, וחברינו לשדולה בצלאל סמוטריץ, שמחה רוטמן, שלמה קרעי, ויצחק פינדרוס) ושהופלו בזו אחר זו ע"י הקואליציה והמשותפת, חושפות את מהותו האמיתית של החוק, ואת פרצופה האמיתי של הקואליציה.

הופלו הסתייגויות שמטרתן להרחיב את סד-הזמנים הבלתי אפשרי שהחוק מייצר עבור שרת הפנים ועבור גורמי המקצוע אתם תוכל להתייעץ טרם קבלת החלטה בבקשות לחיבור לחשמל. אגב הדיון בהסתייגויות אלה הבהיר יו"ר הועדה ויוזם החוק ווליד טאהא שאכן, שרת הפנים תוצף באלפי ועשרות אלפי בקשות, שייצרו צואר-בקבוק, והיא אכן תיאלץ לקבל החלטות ללא בסיס מקצועי, שממילא גם לא יעמדו בבית המשפט.

הופלו הסתייגויות שקבעו שהחיבור לחשמל יעשה במשורה, במקרים הומאניטאריים בלבד, תוך בדיקה מדוקדקת שהמבקשים אינם פעילים, תומכים או מסיתים לטרור, אינם עבריינים, אינם מראשי ארגוני הפשע, ממילא הופלה יחד אתם גרסת שרת הפנים לפיה החוק יאפשר לחבר לחשמל מעט מאד מבנים.
הופלו הסתייגויות לפיהם עלות החיבור לחשמל תהיה כ-200 אלף ש"ח. כמובן שיחד אתן הופלה גם הבטחתה של שרת הפנים שזו תהיה העלות.

הופלו הסתייגויות שנועדו למנוע מצב של גזל קרקעות, מצב בו בחסות החיבור לחשמל יוכשרו אלפי בתים בלתי חוקיים שנבנו על קרקע שבכלל לא שייכת לבונה-הבלתי-חוקי, אלא למדינה, לקרן קיימת לישראל, ליהודים שנספו בשואה, לנפקדים ערבים, או סתם לערבי שגורמי פשיעה לקחו את הקרקע שלו בכח הזרוע. בכך נחשף פרצופו האמיתי של החוק: חוק המכשיר גזל קרקעות.

הופלו הסתייגויות שמטרתן לוודא שמבנים עם צווי הריסה, שלא נהרסו בשל חשש של המשטרה מעימותים קשים, חשש המבוסס על עימותי-עבר - לא יקבלו את החיבור לחשמל, כדי למנוע מצב של "כל דאלים גבר".

לאורך כל הדיון אתמול הלך ונחשף פרצופו האמיתי של חוק החשמל, כחוק יצא חוטא נשכר, חוק כל דאלים גבר, חוק גזל הקרקעות, חוק רמיסת המשילות ועידוד העבריינות, חוק הויתור על מרחבי ארצנו, חוק קיפול דגל התנועה הציונית בפני דגל התנועה האיסלאמית.

לבסוף הופלה ההסתייגות שביקשה שלכל הפחות, עם כניסת החוק הנורא הזה לתוקף, תחובר לחשמל גם ההתיישבות הצעירה ביו"ש, אותם 25 אלף אנשים נשים וטף שנפתלי בנט הבטיח להסדיר אותם בישיבת הממשלה הראשונה בראשותו. בזמן שההסתייגות הזו נפלה, לא נכח בחדר הועדה אף ח"כ מימינה או מתקוה חדשה. אבל הם בודאי יתייצבו כולם להצבעה ביום שני במליאת הכנסת. אנחנו נעלה פעם נוספת את ההסתייגות הזו, ונדרוש מהם להצביע בעדה.

בשבוע שעבר, בדיון על ההתיישבות הצעירה, חברי ימינה ותקוה חדשה ראו בעיניהם ושמעו באזניהם איך חבריהם לקואליציה, חברי רע"מ, מפרים משמעת קואליציונית ומצביעים יחד עם המשותפת על הצעת הסיכום האנטישמית שלה, ואחרי שראו ושמעו זאת - אף אחד מהם לא העיז להצביע בעד ההתיישבות הצעירה. בשבוע הבא נעמיד אותם מחדש באותו מבחן.