חיים ולדר
חיים ולדרצילום: דניאל רצבי

כולן ביקשו שלא נסגיר אותן. שלא נציין את שמן. אמרו שזה ממש סכנה, גם בגללו וגם בגלל איך שהמשפחה שלהן והציבור יקבלו אותן.

בסופו של דבר הן הגיעו במאמצים נפשיים עילאיים לבית הדין והעידו אחת אחרי השניה על מה שהוא עשה להן. הרבה עדות הגיעו, ובמשך שעות שמענו אותן בזו אחר זו.

היה דפוס פעולה קבוע. רובן ככולן הגיעו אליו בגלל שהוא סופר, איש חשוב וחכם. באו לקבל עיצה טובה. חלקן אפילו באו כי הן או ילדיהן נפגעו בעצמם, ובסוף מצאו את עצמן נפגעות. הן העידו בדמעות, הציגו ראיות חד משמעיות.

היא הייתה קצת שונה. היא העידה בקור רוח, וסיפרה על הפגיעה הראשונה, ועל הבאות אחריה כאילו הדברים נעשו בגלגול אחר. להפתעותינו בסוף העדות, כשהיא אספה את המסכמים לתיק, היא פרצה בבכי מר. 'את לא אשמה' אמרו לה הדיינים.

משסיימה לבכות היא הסבירה. 'הבכי שלי איננו בגלל צרות העבר, אלא מתקווה שאולי מתחיל כאן מהפך. הבכי שלי הוא בגלל שזו פעם ראשונה שרבנים מאמינים לי לאחר עשרים שנים שאני מגיעה להעיד על מה שעברתי. פעם ראשונה שלא אומרים לי שכדאי לי לשתוק או דברים חמורים מאלה. תודה, עשיתם לי תיקון גדול ביחס לכל החברה הזאת. המשפחה שלי החרימה אותי ואף אחד מהם כבר אינו בקשר איתי בגלל שהחלטתי שאני לא רוצה לשתוק יותר'.

אתמול היא התקשרה אלי. היא אמרה שהיא חיה בזכות בית הדין. אמרה שאם לא היו מאמינים לה גם הפעם, היא הייתה עולה לבית הדין של מעלה ומבקשת מהקב"ה שיעשה צדק. ואז היא שוב התחילה לבכות ואמרה בשארית כוחותיה, אבל תדע לך שאילו הייתי עושה זאת, בהלוויה שלי לא היה מניין. לא היה מי שיספיד אותי, או שיאמר עלי משהו טוב. זהו, השיחה נותקה.

היינו בקשר עם רבנים גדולים מאוד ועדכנו בשעת אמת. אנו מבינים את המורכבות שלא כולם יכולים להוציא תמיכה ציבורית ואף אנו נזהרים שלא להזכיר את כל אלו שמתקשרים לתמוך בהסתר ומתנצלים שאינם יכולים לתמוך בגלוי.

זו לא סוגיה שאמורים להתחלק בה לפי המחנות ולתמוך או להתנגד באופן אוטומטי. זו סוגיה שהגינוי למעשים אלו אמור להיות קונצנזוס. איננו נבהלים כי אנו רואים את השינוי לטובה.

רבותינו היקרים, אנשי ציבור, המגיבים ברשת וכל עם ישראל. אפשרו כתובת אמינה למי שנפגעה. פיתחו בתי דינים. איננו מעוניינים לקחת את כל המקרים הללו, אלא שבכל מקום יקומו בתי דין הפועלים ביושר לפי ההלכה הקדושה.

הרב ליעד אוריין
מזכיר בית הדין המיוחד
[email protected]

(הדברים נכתבו בקבוצה סגורה של איגוד רבני קהילות ופורסמו בדף הפייסבוק של יו״ר האיגוד הרב עמיחי אליהו)

בניהו יום טוב: כך התפכחתי מחיים ולדר