עו"ד שלום וסרטייל
עו"ד שלום וסרטייל צילום: דוברות ציפחה

'וְיָדְעוּ כָּל יֹשְׁבֵי מִצְרַיִם כִּי אֲנִי ה'', אומר הנביא יחזקאל בהפטרה. סדרת החינוך שעוברת מצרים בפרשתנו מיועדת לכל יושבי מצרים ובתוכם בני ישראל שכבר יושבים בה כ-200 שנה והושפעו קשות ממנהגי המצרים עד אשר אומרים מלאכי השרת: וכי מה הבדל יש בין מצרים לישראל, הרי הללו עובדי עבודה זרה והללו עובדי עבודה זרה.

וכמקובל לצורך הטמעת המסרים מתפרשת הסידרה על פני שבועות רבים, כל מכה שבוע ימים. וכדי שיוטמע המסר כִּי אֲנִי ה' לדורות, אין כל המכות ניתנות בבת אחת, וכל אחת נמשכת לא יותר משבוע. לדוגמה, לו הייתה נמשכת מכת הדם יותר משבוע, לא היה מים לשתות והיה פרעה מגרש את ישראל ממצרים, אך המסר לא היה עובר, לא לו, לא בני עמו ולא לבני-ישראל כהכנה ליציאתם מעבדות לחרות לקראת החרות האמיתית, קבלת התורה.

בימי הביניים הודגשה דרך ההמחשה בהקניית ידע ותובנות וחשיבות ניסיון החושים, עד שאמרו 'אין בשכל אלא מה שקיים בחושים', אך דומה כי לכך קדמה בהרבה סידרת חינוך זו של בורא עולם. כאשר הכל נמצאים במ"ט שערי טומאה, מלבד התפרשותה על פני חודשים, יש צורך בהוראתה בהמחשה, במכות הממחישות כִּי אֲנִי ה'. המצרים חשבו את פרעה, את היאור ואת הכבש לאלוהים.

פרעה לא הכיר ב'בורא כל בשר ומפליא לעשות', לכן כבר במבוא למכות באה ההמחשה הראשונה. ה' מורה למשה 'לֵךְ אֶל פַּרְעֹה בַּבֹּקֶר' , לא בארמונו ולא בשעה קונבנציונלית, אלא בבוקר: 'הִנֵּה יֹצֵא הַמַּיְמָה'. אומר רש"י, לנקביו שהיה עושה עצמו אלוה ואומר שאינו צריך לנקביו ומשכים ויוצא לנילוס ועושה שם צרכיו. 'וְנִצַּבְתָּ לִקְרָאתוֹ עַל שְׂפַת הַיְאֹר'... תחילה הוכח לפרעה שהינך יודע שהוא ככל האדם ואינו אלוה. לאחר מכן הכה במטה על היאור ויהפכו מימיו לדם. אותו יאור שנחשב לאלוהי מצרים בזכות המים, שהרי מצרים ארץ שחונה ובזכות כך זכה היאור לתואר אלילי. הנה כה אמר ה', זה שעליו אמרת 'מִי ה' אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ... לֹא יָדַעְתִּי אֶת ה'', 'הִנֵּה אָנֹכִי מַכֶּה בַּמַּטֶּה... עַל הַמַּיִם אֲשֶׁר בַּיְאֹר וְנֶהֶפְכוּ לְדָם'. כוח היאור נלקח ממנו באחת. וכך יקרה גם לאליל השלישי הכבש. אותו יקשרו בני-ישראל למיטה והמצרים מתוך מכת החושך ישמעו את קול אלילם הכפות העומד לשחיטה לזבח הפסח.

בימינו מדובר רבות על חשיבות האיזון האקולוגי העדין הקיים במערכות הטבע. מזהירים מפני פגיעת האדם במערכת האקולוגית בזיהום האוויר, בדילול משאבים, פגיעה במקורות מים וכדומה, העלולים להביא להכחדת מינים רבים, ובכללם האדם עצמו. מערכת אקולוגית טבעית מסוגלת לשמור על איזון יציב, כלומר על שיווי משקל דינמי. השינוי באותו איזון עובר כבריח התיכון בכל מכות מצרים הבאות להמחיש לכל ש'עושה מעשה בראשית', הוא האחראי ושומר הסף של אותו איזון אקולוגי, כאותו מרחק מדויק והכרחי בין השמש לכדור-הארץ. ברצותו חל שינוי ובא מבול לעולם, ואותם מים ויטליים לחיי האנושות מכלים את העולם. אותם מים חיוניים שביאור נהפכים לדם. הגם שהדם עצמו ויטלי לחיי האדם, 'כִּי הַדָּם הוּא הַנָּפֶשׁ' ומורכב מ 55% פלסמה ש 99% הינם מים, אדם אינו יכול לחיות בלי דם, אך גם לא יחיה מדם כמקור שתיה, למרות שהדם מורכב מהרבה מים. יש צורך באיזון תמידי במרכיבי הדם ובמרכיבי המים, כל אחד לחוד בתפקידו הויטלי, ויש בורא-עולם השומר על האיזון התמידי הזה.

וכדי שהכל יטמיעו מיהו האחראי על אותו איזון, באות יתר המכות שבסדרת החינוך כבמכת צפרדע. באיזון האקולוגי הצפרדע מצוי ביאור, באגמים. שינוי קל באיזון מוציא אותם ממקומם הטבעי, הצפרדעים מקבלים רה-לוקיישן. לפתע מוצאים הם את מקומם 'בְּבֵיתֶךָ וּבַחֲדַר מִשְׁכָּבְךָ וְעַל מִטָּתֶךָ' וגו'. כך ניתן לראות בכל מכה ומכה תוך הוכחה שכדברי רבי יהודה שנתן בהם סימנים וחילקם לשלשה, שההשגחה על האיזון האקולוגי הינה של בורא-עולם והיא קיימת הן מתחת לארץ, הן בכל אשר על הארץ והן אשר בשמים ממעל, כבעשרה מאמרות בהן נברא העולם.

והנה שתי פנינות לוואי מ'ברכת אשר' בתוך סידרת חינוך זו. האחת, גם בסדרת חינוך נכבדה זו נזהר הבורא במידת הכרת הטוב, ומורה כי לא משה שניצל ביאור הוא שיכהו, אלא 'אֱמֹר אֶל־אַהֲרֹן קַח מַטְּךָ וּנְטֵה־יָדְךָ עַל־מֵימֵי מִצְרַיִם'. לימדנו הבורא שהכרת הטוב מעין מצוות עשה היא, ולא רק מידה טובה.

השנייה, מידת הכעס. כותב ה'סטייפלר' ב'ברכת פרץ' ' ַתַּעַל הַצְּפַרְדֵּעַ' - כשראו המצרים כי על ידי הכאת הצפרדע היא מתרבה ומתיזה צפרדעים הרבה, המשיכו להכותה למרות שההיגיון מחייב להפסיק, אבל מה מידת הכעס אומרת? אדרבה, מכיוון שמוסיפה להתיז, כל שכן שצריכים להוסיף ולהכותה ככל האפשר, עד כי 'וַתְּכַס אֶת אֶרֶץ מִצְרָיִם'. וכן הוא בכל מקום שכועסים, אם משיבים, הדבר רק מעצים את התגובה שכנגד וחוזר חלילה. אך השומעים חרפתם ואינם משיבים, אט אט ישתקע הדבר.

עו"ד שלום וסרטייל הוא יו"ר חברת הנדל"ן ציפחה אינטרנשיונל

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו