עובש
עובשצילום: ISTOCK

באזורים חשוכים ועשירים בלחות בבית, עשוי להתפתח עובש עקשני שאינו רק לא נעים למראה, הוא גם יכול להיות מפגע בריאותי של ממש.

הנבגים של העובש מתפזרים באוויר ונכנסים לריאות כאשר אנו נושמים אותם, כך עשוי להתפתח ממש זיהום בדרכי הנשימה, אשר יכול לגרום להופעה של בעיות בריאותיות שונות ואף מחלות.

לכן, זה בהחלט ברור שעדיף ככל הניתן למנוע את הופעתו של אותו מטרד. לפניכם מספר טיפים שיעזרו לכם לעשות זאת.

אווררו את החדרים כראוי

כידוע, אחד הגורמים הגדולים ביותר להתפתחות של עובש בחללי הבית הוא לחות. כדי למנוע הצטברות של לחות בחדרים, במיוחד באזורים מועדים לפורענות כגון: חדר האמבטיה, חשוב להקפיד על אוורור הולם. לאחר המקלחת למשל, חשוב מאוד לפתוח את חלונות חדר האמבטיה או לכל הפחות את דלת החדר, כדי למנוע הצטברות של נוזלים על גבי קירות החדר.

אם ישנו קושי ממשי באוורור החלל ניתן לרכוש סופגי לחות. כמו כן, מומלץ להוסיף גם שכבה של טיח תרמי, על גבי הקירות החיצוניים של הבית, אשר תסייע ביצירת בידוד הולם. טיח זה מאפשר מניעת עיבוי, כלומר היווצרות לחות.

אל תתעלמו מנזילות

כאשר ישנן נזילות בקירות למעשה נוצרת הצטברות של לחות, העשויה בתורה להביא להתפתחות של עובש בתוך הקירות עצמם. אם אתם רואים כתמי מים או נזילה במקום מסוים מומלץ בחום שלא להתעלם מכך, משום שככל שהנוזלים ילכו ויצטברו כך יעלה הסיכוי שייווצר עובש מזיק.

הצעד הראשון לפתרון בעיה זו, הוא כמובן בראש ובראשונה לזהות את מקור הנזילה ולהפסיק אותה. אחר כך יש להסיר את העובש שהצטבר עם חומר ניקוי מיוחד, שיבטיח את השמדת כל העובש מבלי שיישאר לו זכר. רק לאחר מכן ניתן לערוך איטום מחדש של האזור, למניעת התפתחות מחודשת של עובש בעתיד. חשוב מאוד לוודא שאכן זיהיתם את כל מקורות הנזילה, אחרת תאטמו את האזור לשווא ותיאלצו לחזור על הפעולות כאשר העובש יחזור.

נקו את החדרים בקפדנות

שמירה על ניקיון הבית חשובה כמובן לבריאות אך גם לתחושה הטובה של הנוכחים בו, אך בנוסף הוא יכול לסייע לכם למנוע התפתחות של מוקדי עובש בחדרים השונים. כאשר אתם מנקים את הבית, במיוחד באזורים מועדי פורענות לעובש כמו חדר האמבטיה, מומלץ להשתמש בחומרי ניקוי אשר מונעים עובד. כמו כן, חשוב לוודא שלאחר שימוש במים אתם מייבשים את המשטחים השונים באופן מלא, שכן כפי שהזכרנו במאמר זה לא פעם, עובש אוהב מאוד מקומות לחים.

וודאו שאתם מנקים היטב עם חומר נגד עובש בפינות האמבטיה, בחורי הניקוז ובין האריחים שבחדר זה גם כן. בכל האזורים הללו עשויה להילכד לחות ויתכן שכבר מדובר בכר פורה להיווצרות של עובש.

זיהוי מוקדם יסייע במניעת נזק

זיהוי מוקדם של סימנים מקדימים לעובש יכול למנוע נזקים גדולים. אחד הסימנים החשובים ביותר שכדאי לשים לב אליהם, הוא כאשר ישנה נפיחות באזור כלשהו בקיר או שמופיע שינוי בצבעו. סימנים אלה עשויים להעיד על כך שישנה נזילה בתור הקירות, אשר תוביל לרטיבות וכך גם להתפתחות עובש.

עוד סימן מזהה שמומלץ לא להתעלם ממנו הוא ריח של עובש. זהו ריח מעופש מובחן ביותר שקשה לפספס. אם אתם מבחינים בכך אל תתעלמו ממנו ונסו להבין מהיכן הוא עשוי להגיע. יתכן שתגלו מקור עובש באמצעות מעקב אחר הריח. ברגע שמצאתם את המקור אל תדחו את הטיפול בו, כדי שתוכלו למנוע התפשטות נרחבת.