המצבה
המצבהאהלי צדיקים

בעיירה הוותיקה פרמישלאן השוכנת במחוז לבוב באוקראינה שוכנים שני בתי קברות בהם היו טמונים מאות ואלפי יהודי העיירה מאז ומקדם.

פרמישלאן התפרסמה בחצרות החסידים בשל גדולי ישראל שהתגוררו בה בראשם רבי מאיר מפרמישלאן זצ"ל תלמידו של ה'בעל השם-טוב' זצ"ל.

רבי מאיר טמון בבית החיים העתיק יותר בעיירה ואילו בבית החיים החדש טמון נכדו שקרוי אף הוא רבי מאיר מפרמישלאן.

לעומת בית הקברות החדש שנשמר היטב ועומד על תילו עד ימינו ומצבות צדיקי פרמישלאן נמצאים בו, בית הקברות העתיק נחרב לגמרי עד היסוד ולא נותר בו זכר כלשהו למאות המצבות שהיו בו, יחד עם ציון רבי מאיר הגדול מפרמישלאן.

לפני עשרים שנה הגיע יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים' הרב ישראל מאיר גבאי לפרמישלאן ונוכח לראות שלא נותר זכר מבית הקברות העתיק.

המקום היה חרב לגמרי והוקם עליו בית בו התגוררו מקומיים. כשביקש לרכוש את הבית מהדיירים ולפנות את השטח, הם ביקשו עליו סכום גבוה מאד שלא היה ביכולתו לעמוד בו באותם ימים.

"דיברתי עם השכנים שהתגוררו מסביב למתחם בית העלמין החרב", מספר הרב ישראל מאיר גבאי, "קניתי מהם את השטח הקטן בקצה בית העלמין ושם הקמתי מצבת קודש לזכרו ולהנצחת שמו של רבי מאיר הגדול מפרמישלאן כדי שלכל הפחות יישאר זכר קטן מדמותו של אותו צדיק שמצבתו נחרבה גם היא בצוק העתים".

"במשך השנים ביקרו כמה מנכדיו של רבי מאיר הגדול המתגוררים בארה"ב, ראו את המצבה שהנחתי לפני שנים רבות והחליטו להיכנס לעובי הקורה ולגאול את המקום מיושביו המקומיים. ביקרתי לאחרונה במקום ושמחתי לראות שכל מתחם בית העלמין גודר עם גדר גבוהה כראוי".