מי אמר שלילד שלי זה לא יקרה?
מי אמר שלילד שלי זה לא יקרה?צילום: ISTOCK

בעקבות חשיפות פרשיות הפגיעה בילדים בשנים האחרונות שהעלו את המודעות לנושא על סדר היום, כל הורה שואל את עצמו איך יוכל להבטיח שילדיו לא יפגעו ומהי הדרך הטובה ביותר לדבר איתם עליו.

שוחחתי עם המטפל והקרימינולוג הקליני אלעד חמיאל, בניסיון להבין כיצד נוכל למנוע את הפגיעה הבאה.

"בקליניקה שלי אני מתעסק בשלושה מעגלים עיקריים", פותח חמיאל ומסביר "המעגל הראשון הוא עבודה עם מתבגרים והוריהם, המעגל השני הוא מיניות - טיפולים זוגיים, עזרה לאחר פגיעות והטרדות מיניות וסיוע בעקבות חשיפה לתכנים לא ראויים ברשת. המעגל האחרון הוא נושא המוגנות. מוגנות מינית, מוגנות ברשת וברשתות החברתיות ואף מוגנות מאלימות".

להרשמה לחצו כאן

עד כמה טיפול יכול לעזור, במידה והוא נעשה בדיעבד שנים ארוכות לאחר הפגיעה?

"טיפול יכול לשנות את מצב האדם גם במידה והוא מתקיים זמן רב אחרי המקרה. פגשתי וטיפלתי בכמה וכמה פעמים אנשים שסחבו את תוצאות הפגיעה במשך שנים רבות. אני יכול לספר לדוגמא על אב בשנות הארבעים לחייו שנפגע מינית בגיל שבע עשרה בישיבה התיכונית - ובמשך יותר מעשרים שנה הוא סבל מההשלכות ושמר את דבר הפגיעה בסוד. במשך ארבעים וחמש הדקות הראשונות לטיפול כל מה שהייתי צריך לשכנע אותו בו היה שהוא לא אשם במה שקרה, זה דבר שלא יאומן. ברוך ה' לאחר חודשיים של ליווי הוא הצליח להשתחרר מרגשות האשמה ולטפל בתוצאות הפגיעה. חשוב לציין שבהרבה מאוד מקרים האדם עשוי לא לחוש שהפגיעה משפיעה על חייו, למרות שהשלכותיה רבות ונסתרות בהסתכלות ראשונית".

נעבור לשאלה הבוערת ביותר. כיצד הורה יוכל למנוע פגיעה עתידית בילדיו?

"אחד הדברים החשובים ביותר בנושא המוגנות הוא יצירת שיח עם הילדים והענקת כלים לזיהוי פגיעה, שכתוצאה מהם נזכה בהעלאת המודעות לנושא הפגיעה המינית בקרב ילדינו ופתיחות שתאפשר שיתוף במידה ואכן נעשתה חלילה פגיעה כזו".

איך ניתן ליצור את אותו השיח בצורה נכונה ולדבר על הנושא המורכב הזה מבלי להזיק להם?

במסגרת שיתוף פעולה עם ארגון לוקחים אחריות אזכה במוצאי השבת הקרובה להעביר הרצאה חינמית בנושא - אליה נרשמו כבר יותר מ4000 איש, אבות ואימהות שרוצים למנוע את הפגיעה הבאה ולא מוכנים לעבור לסדר היום אחרי המקרים המדאיגים האחרונים.

בהדרכה המפורטת שתעסוק בנושא המוגנות נקבל כלים פרקטיים ונלמד כיצד נדבר על הנושא עם הילדים מבלי לפגוע בהם, איך לעזור לילדינו לזהות פגיעה ולעודד שיתוף - שבסופו של דבר ימנע את הפגיעה הבאה.

כל מי שירשם להרצאה החינמית יזכה להקלטה שלה גם במידה ולא יוכל להשתתף בשידור החי.

להרשמה לחצו כאן