הרב בניהו ברונר
הרב בניהו ברונרצילום: חופשי

הכירו את סיפורו של מקסים בן ה-50 ואמו אנה שכבר חצתה את גיל 70.

מקסים נולד להורים מברית המועצות שדאגו לחנך את ילדיהם בחינוך המנכיח את היהדות בחייהם, וכן הקפידו לציין את השבתות והחגים, גם אם לא בקוצה של הלכה אך תרבותית באופן מלא.

בשנה שעברה נפטר אביו של מקסים לאחר מאבק ממושך במחלה קשה, והגיע ללוויה היישר מרוסיה שם הוא עובד כחלק מהקונסוליה הישראלית במוסקבה. בתום השבעה נפגש עם הרב בניהו ברונר, אז גילה לראשונה במסגרת פעילות של ארגון "שורשים" כי הוא אינו יהודי על פי ההלכה, היות ורק אביו היה יהודי.

מקסים העמל בעצמו על אישורי עלייה ליהודים מרוסיה, מצא עצמו מופתע ולמד את סיפורה של אמו אנה.

אמו סיפרה כי ימים ספורים לאחר עלייתה הגיע לבית הדין בחיפה בבקשה להתחיל תהליך גיור, לאם הובטח כי תכנס ברגע שתפתח כיתה חדשה, אך מעולם לא הודיעו לה על פתיחה של כיתה חדשה. לאחר שפנתה פעמים רבות לבקשה להיכנס לכיתה היא לא זכתה למענה, עד שהתייאשה מלעבור גיור.

הרב בניהו ברונר הודיע למקסים ואנה כי אף פעם לא מאוחר לעבור את ההליך, וכך בגיל 50 ו-70 פלוס נכנסו השנים לכיתה תחת הרב. השניים הגיעו לכל שיעור, גם אם התקיימו בזום בשל נגיף הקורונה, עד סיום ההליך בבית הדין. אנה היום היא חברה בקהילת "יחד" בנוף הגליל. במקביל מקסים הפך להיות פעיל בקהילה היהודית במוסקבה, ולפני חודשיים סיים את הליך הגיור על אף ובזכות שניתן לעבור אותו בצורה מקוונת.

לסיכום סיפר מקסים: "סגרתי מעגל. אבי יהודי, זכה לעלות לארץ ולהיקבר פה בארץ הקודש. אנחנו עם אמא עלינו בזכות אבא, אך תמיד הרגשנו חלק מעם ישראל. גדלתי והתחנכתי בארץ, רכשתי השכלה אקדמאית, היה לי שירות משמעותי בצבא. אני ישראלי גאה וגם כשנשלחתי לעבוד במוסקבה אני מייצג שם את מדינת ישראל. (האמת אני כבר מת לחזור לארץ, מאוד מתגעגע לישראל, מחכה לחזור, קניתי דירה בנוף הגליל) אך רק היום לאחר תקופת לימוד הרחבת הידע והשלמת התהליך גיור הרשמי והמוכר על ידי כל המוסדות במדינת ישראל אני מרגיש יהודי שלם ואני גאה להיות יהודי. מודה למורתנו הנפלאה אילנה ול"נתיב" על הלימוד האיכותי והמרתק, מודה ל"נתיב" על כל מעטפת התמיכה, מודה לדייני בית הדין שנתנו בנו אימון ומבטיח שהם לא יצטערו".