אולפנת הדר
אולפנת הדריח"צ

אולפנת הדר גנים בפתח תקווה הוקמה רק לפני שבע שנים אך היא קוצרת הישגים מרשימים הן בתחום המקצועי והן בתחום התורני.

משפט המפתח שמלווה את האולפנה הוא "לגדול ביחד איתך" והוא ממצה את הקו החינוכי־ערכי שהאולפנה מנחילה לתלמידותיה. "בראש ובראשונה 'לגדול' - בלב העשייה החינוכית של האולפנה עומדת התביעה לגדלות בקודש ובחול כאחד", אומר הרב אמיר סנדלר (40), ראש האולפנה.

"בחול - באולפנה יש מגוון רחב של מגמות ותוכניות למידה שמעודדות את הבת להיות גדולה ככל האפשר. זה מתבטא במגוון מגמות: הנדסת תוכנה, ביוטכנולוגיה, פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, מגמת תיאטרון, ספרות, עיצוב גרפי, אומנות, פסיכולוגיה. באולפנה הבנות לומדות במרחבי למידה שמאפשרים למידה באסטרטגיות למידה שונות ובכיתות שבנויות על פי חשיבה פדגוגית חדשנית.

"בנות האולפנה משתתפות בתוכניות ייחודיות כגון 'תוכנית ממריאות' - תוכנית שמובילה בנות לעשייה בתחומי ההייטק והסייבר בשירות הלאומי ובגופים שונים".

בד בבד עם הדגש על המקצועיות והחדשנות בתחומי החול, שמה האולפנה לעצמה מטרה: לגדל את הבנות ברוח, בתורניות, בקודש, מתוך בחירה אישית שתבנה בהן יסודות תורניים לחיים, ביום שבו תעזובנה את האולפנה.

"לצורך העצמת הקודש, בלב האולפנה עומדת 'המדרשה' - מקום המרכז את כלל לימודי הקודש של האולפנה. מלבד לימודי הקודש במקצועות השונים, בימי חמישי פעם בשלושה שבועות בנות החטיבה נהנות מלימודי בית מדרש. הן נשארות מרצונן באולפנה עד שש בערב לשם לימוד חווייתי שמשלב לימוד בחברותות ומופע כללי מסכם".

מה גורם לבנות לבחור להתחבר לתורניות בדור הזה, לדעתך?

"אין ספק שהאתגר הגדול הוא לעודד את הבת לבחור בעצמה בעולם הערכי והרוחני. לכן, קיימת באולפנה תוכנית 'בוחרות בקודש'. מדובר בתוכנית שבמהלכה הבנות בוחרות להוסיף על עצמן לימוד באחד מתחומי הקודש השונים. כך למשל, יש בנות שמגיעות כל יום ב-13:30 בצהריים למדרשה לתפילת מנחה וללימוד רשות של הרמב"ם היומי. דוגמה נוספת: יש בנות נפגשות עם המדריכה ללימוד רשות בהפסקה באחת מפינות הישיבה שקיימות בשטח האולפנה לכל שכבה".

הדגש הניתן על הפן התורני בא לידי ביטוי על ידי בוגרות האולפנה. אחרי שש שנות קיום הסתיים המחזור הראשון של האולפנה, שכעת נמצאת בעיצומה של השנה השביעית. התוצאה: בוגרות שמציגות את הקו התורני שניטע בהן בעת שהותן באולפנה. "אנחנו פוגשים אותן פעם בשבועיים ושומרים על קשר כל הזמן", מספר הרב סנדלר. "בימי חמישי האולפנה שוקקת חיים. כל שבוע השמיניסטיות שלנו מגיעות לערב שנקרא 'מכינה לחיים'. במסגרת הערב הזה הבנות מבררות איך מתוך תורה הן בונות את עצמן ויוצאות לחיים של עשייה. נוסף על כך, אחת לשבועיים מגיעות לאולפנה גם הבוגרות החדשות למדרשת בוגרות. שם מתקיים מפגש שבו בוגרות האולפנה מגיעות מכל קצוות הארץ לשאוב כוחות, ללמוד ולקבל כוחות להמשך העשייה שלהן בשירות הלאומי שבו הן עוסקות כעת.

"כחמישים אחוז משכבת הבוגרות שלנו מגיעות למפגשים האלה במדרשת הבוגרים. יפה מאוד לראות שבסופו של דבר אנחנו מצליחים לחבר אותן לקודש, וזה נשאר איתן הרבה אחרי שהן עוזבות את האולפנה. זו גדילה אמיתית".

רק ביחד

מעבר לדגש על גדילה בפן התורני והמקצועי על שלל המגמות והפעילויות שבקודש, באולפנת הדר גנים בפתח תקווה נותנים דגש על ה'ביחד' ועל הכלת מי שאינו בדיוק כמוך. "סוד העוצמה של האולפנה הוא המגוון", אומר הרב סנדלר. "יש כאן בנות מכל סוגי תת־המגזרים בציבור הציוני־דתי. כך יוצא, שבאולפנה יש בנות שלומדות יחד אך משתייכות לתנועות נוער שונות. מ-740 בנות, 300 בנות משתתפות בפעילות של תנועת בני עקיבא, 220 בפעילות של תנועת עזרא, 100 בתנועת אריאל ויש גם שאינן בתנועת נוער".

מה זה יוצר באווירה הכללית של האולפנה?

"זה יוצר סיפור גדול יותר ממשהו אחיד שבו כולן דומות לכולן. המגוון הזה מאפשר לכל אחת להביא את עצמה כמו שהיא, ובכוחות משותפים לבנות בניין של טוב ושמחה. הבנות לומדות לאהוב ולפרגן גם למי שכביכול נמצא במקום שונה מהן.

"אנחנו רואים את זה בשבתות הארגון של התנועות השונות. רואים איך גם בנות שאינן משתייכות לתנועה שמציינת את שבתות הארגון - עוזרות לחברות מהתנועה האחרת, וזה נפלא כל כך כי בסופו של דבר אלו החיים הבוגרים עצמם. לדעת לחיות בשלום ובשמחה לצד מי שאינו בדיוק כמוך.

"זה לאו דווקא בפן של ההשתייכות לתנועת נוער כזו או אחרת, אלא זה בא לידי ביטוי גם בהשתייכות של בנות מאותה כיתה למגמות שלכאורה אינן קשורות אחת לאחרת. למרות השוני, ביחד. זה דגש חברתי שעומד כל הזמן לנגד עינינו. מה שנוצר הוא תמונה מדהימה של אולפנה אחת, המורכבת מפסיפס צבעים, קולות וסגנונות, שבו בזמן כל אחת בה מקבלת את הכלים שמתאימה לה להתקדמות תורנית ומקצועית בעזרת הצוות המסור והפעילויות הרבות שמאחדות את כולן: התנדבות, סיוע לנזקקים, חלוקת סלי מזון ועוד".

אולפנת הדר
אולפנת הדריח"צ

להיות איתך

בדור רגיש שמחפש להתחבר בליבו לרוח, יש קצת פחות מקום לנאומים חוצבי להבות, והצורך הגדול הוא בהקשבה והתחברות לרוח - מתוך אהבה. לכן, הדגש באולפנת הדר גנים פתח תקווה הוא על החיבור האישי של כל בת ובת לרוח המפעמת בה ועל העצמתה.

"דיברנו על המשפט שמלווה את האולפנה - 'לגדול ביחד איתך'", אומר הרב סנדלר. "'איתך' זה אחד הדברים הכי חשובים היום: לתת מענה שיחבר את הלב של הבת לתורניות ולרוח. לשם כך יצרנו בעזרת ה' מגוון תוכניות שנועדו להעצים את השיח וההקשבה בקרב הבנות".

תוכל לתת דוגמה?

"תוכנית פנים בפנים - במסגרת הזו פעם בשבוע הכיתה מתחלקת לשתי קבוצות. בקבוצה אחת המורה נכנסת עם חלק מהכיתה לחדר אחד למפגש פנים בפנים, אחרי שהיא מורידה מראשה את הכובע של 'המחנכת' וחובשת את כובע 'המנחה'. בזמן הזה ניתן דגש על שיח פתוח בגובה העיניים. הבנות מספרות על עולמן למנחה, מגלות מה מטריד אותן ומקבלות מענה שנוגע בלב שלהן.

"הקבוצה השנייה, החלק השני של הכיתה, עושה מפגש דומה עם המדריכה (לכל כיתה יש מדריכה המלווה את הכיתה בעניינים אישיים ופדגוגים, נ"ג). ככה אנחנו בונים תמונה רחבה וגדולה הרבה יותר של בנייה אישית שלא מפספסת את הפן האישי ואת הדיבור הפתוח מלב אל לב. זה חשוב מאוד כשרוצים להצליח הן בלימודי הקודש והן בלימודי החול.

"תוכנית נוספת היא 'תוכנית נשיות'. במסגרת הזו יש לנו תוכנית שש שנתית כזאת: בכל שנה במשך כחודש עוברות הבנות סמינריון נשיות מיוחד. בסמינריון הזה אנחנו עורכים מפגשים ייעודים שנועדו לחבר בין שלבי הגדילה הפיזיים והנפשיים של הבת לעולמה האישי והרוחני. כן, באולפנה אנחנו מדברים על הכול, אבל מתוך תורה. מתוך הבנה שבעיקר בנושאים האישיים הבירור צריך להיעשות בבית פנימה ולא דרך כל מיני מקורות זרים שקיימים היום".

הכתבה פורסמה בשבת האחרונה בעיתון עולם קטן כחלק ממוסף על ישיבות, אולפנות ותיכונים