מתן כהנא
מתן כהנאצילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הצעד הראשון של הרבנים נגד רפורמת הכשרות שנכנסה היום לתוקף: רבנים חתמו בסוף השבוע האחרון על מכתב לפיו רבני ערים שיעניקו כשרויות לבית עסק בעיר אחרת - כשרותם תוחרם.

בטיוטת המכתב, שפורסמה לראשונה באתר 'וואלה', נכתב, כי מטרת הרפורמה שקודמה על ידי השר מתן כהנא נועדה "להטיל מחלוקת בין רבני ישראל, בכך שמבקשים להתיר לרבנים אחרים ליתן כשרות שלא במקום מושבם ולגרום לקנאה ותחרות האחד מול רעהו שבמקום שהוסרה הכשרות על ידי רב העיר מטעמים הלכתיים, יבוא האחר וייתן כשרות לאותו המקום, וזה הרס גמור לכל מערכת הכשרות בארץ הקודש”.

בדבריהם הזהירו כי אל לו לרב עיר להעניק כשרות בעיר אחרת. "ואל יהין רב מלתת כשרות שלא במקום מושבו וחלילה לו מלהשיג גבול רעהו ליתן כשרות בעיר אחרת בשום צורה ואופן ושארית ישראל לא יעשו עוולה”.

לדבריהם, רב עיר שלא יקפיד על כך - כשרותו תוחרם. "תיאסר כשרותם בכל דוכתא (מקום) שכן עדות היא בכך שרצונם להשגת גבול והרס הכשרות גרידא”.

על המכתב חתמו מנהיגי הציבור הליטאי והספרדי, הרב חיים קנייבסקי והרב שלום כהן. בהמשך צפויים לצרף חתימותיהם רבנים ואדמו"רים חסידיים.

שר האוצר ליברמן תקף את מיזם ההחרמה. "חרם? הכפייה שלכם לא תעבוד הפעם. הרפורמה בכשרות שמאפשרת החל מהיום לרבנים להעניק כשרות ללא קשר גיאוגרפי באה להטיב עם המסעדנים ועם הסועדים. חרמות לא יעבדו, הכשרות שייכת לכולם ולא רק לזרם כזה או אחר ואני בטוח שכל אחד ידע להחליט לבד מה נכון בשבילו .אנחנו נמשיך בנחישות ליישם את הרפורמה החשובה הזאת שמפרקת את המונופול על הכשרות במדינת ישראל", כתב.