מדרגות מונגשות בעיר העתיקה
מדרגות מונגשות בעיר העתיקהצילום: פמ"י

לאחר עשור של עבודות ובהשקעה של למעלה מ-22 מיליון שקלים, הושלמה הבוקר, הנגשת הקילומטר השישי בסמטאות העיר העתיקה בירושלים במטרה להבטיח שכל מבקר המעוניין להכיר את ההיסטוריה הייחודית של העיר העתיקה בירושלים יוכל לעשות כך ללא כל מגבלת תנועה.

ההנגשה מתבצעת בהובלת משרד ירושלים ומורשת בשיתוף משרד התיירות, עיריית ירושלים, רשות העתיקות, הרשות לפיתוח ירושלים ובביצוע החברה לפיתוח מזרח ירושלים (פמ״י).

הסמטאות ההיסטוריות הונגשו למתניידים על כסאות גלגלים ולעגלות, שעתה יוכלו לעבור בין האתרים ההיסטוריים והלאומיים הרבים בעיר העתיקה בנוחות ובבטחה. כן הושטחו ירידות תלולות והוספו מאחזי יד בסמטאות התלולות של העיר העתיקה.

לראשונה הונגשה העיר העתיקה גם לעיוורים, ויושמה אפליקציה ייעודית בשם Step Hear המנחה את המבקר העיוור בעיר העתיקה בין 60 עמדות שונות, בהן ניתן מידע ותוכן ייחודי המאפשר ומעצים את הביקור בעיר ההיסטורית.

שר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת, זאב אלקין: ״הפכנו את העיר העתיקה בירושלים לאחת הערים העתיקות המונגשות בעולם. הנגשת ששה קילומטרים בסמטאות העיר העתיקה הייתה מורכבת מאוד, ואני שמח שעתה, עם סיום הפרויקט, חווית הסיור והבילוי של התיירים בעיר העתיקה תהיה נוחה יותר. משרד ירושלים ומורשת בראשותי פועל באופן נרחב לאפשר לכל אחד להגיע לסמטאות ההיסטוריות של ירושלים וליהנות מהעושר התרבותי והדתי של העיר״.

ראש העיר ירושלים משה לאון: ״אני רואה חשיבות עליונה בהנגשת המרחב הציבורי והמבנים שבאחריות העירייה, ובראש ובראשונה בהנגשת העיר העתיקה ואתריה ההיסטוריים והדתיים. ההנגשה מקלה על בעלי מוגבלויות וגם על המשפחות המבקרות ואנשים מבוגרים. אני מזמין את כולם לבקר בעיר העתיקה״.

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: "בכל יום, חושפים הארכיאולוגים שלנו עוד ועוד מסודותיה וצפונותיה של ירושלים. חשוב שכמה שיותר אנשים ייחשפו לעברה של העיר בת אלפי השנים הניבט אלינו מתוך המבנים והסמטאות העתיקים. גורמי התכנון והביצוע בירושלים עמלים רבות על הפיכת העיר העתיקה למקום מזמין וידידותי לכל המבקרים באשר הם, לרבות אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים".

״נמשיך להנגיש כל מה שניתן בתוך החומות״ אומר בני סאסי, מנכ״ל פמ״י שמסביר :"המורכבות בהנגשת העיר העתיקה נובעת מהפרשי גובה דרמטיים של כ-80 מטר בין השער החדש (המקום הגבוה ביותר) לשער האשפות (המקום הנמוך ביותר), כך שנבנו בה במהלך הדורות אלפי מדרגות. ירושלים העתיקה וחומותיה הן גם אתר מורשת עולם של אונסק״ו ולכן כל שינוי פיזי בה מלווה בצוותי פיקוח ושימור".

בשבועות האחרונים ביצעה פמ"י בקצב מזורז גם עבודות במקטע של כ-150 מ׳ בין רח׳ הגיא לרח׳ בית הבד על דרך הייסורים בירושלים, בקטע הידוע בכינוי ״הוויה הקטנה״.

הנגשה קולית לעיוורים

לאחרונה, נכנסה לפעולה גם מערכת נחייה מיוחדת לעיוורים באמצעות אפליקציה חינמית ה"נפרצת" כאשר העיוור מתקרב אליה.

העיר העתיקה מוגדרת כ"מסלול מכשולים" לעיוורים: הריצוף אינו אחיד, יש מדרגות רבות, רעש, ריחות, מכשולים בגבהים שונים והסחות דעת נוספות.

על מנת לבחור את הפתרון המיטבי התבצע פיילוט בהשתתפות מוגבלי ראייה בליווי גופים מקצועיים, ובעקבותיו הותקנו ב-60 "צמתים" ברחבי העיר קופסאות שידור קטנות (ביקונים) של חברת "מהלב", והן ישדרו לעיוורים מידע תיירותי והנחיות להתמצאות במרחב באמצעות אפליקציה חינמית בשם (סטפ-היר). STEP HEAR

הביקונים נטמעים בסביבה ללא הפרעה חזותית או קולית במרחב, מופעלים ע"י סוללה למשך תקופה ארוכה (כ-3 שנים) ומתקשרים עם המשתמש באמצעות בלוטוטס. הם אינם זקוקים לרשת אינטרנט פעילה ומתאימים גם לאייפון וגם לאנדרואיד.