מערכת זוגית
מערכת זוגית shutterstock

אי אפשר להישאר אדיש כשרמת המתח עולה כל כך מסביבנו. כל אחד חווה את זה אחרת: יש מי שמרגיש את הסטרס בנשימה כבדה, יש מי שמרגיש שרירים מכווצים, יש מי שמרגיש שה״פיוז קצר״ והוא נוטה להתרגז בקלות, ויש מי שמרגיש דכדוך וחוסר אנרגיה.

המתח הזה נמצא פיזית בתוך הגוף. כאשר אנחנו מרגישים איום - הגוף מגיב. הדם מקבל כמויות של הורמוני דריכות ולחץ, אדרנלין, קורטיזול ועוד. כל מערכות הגוף מושפעות מכך - העיכול, הראיה, השרירים, הרבייה, ועוד. תפקוד הגוף שלנו משתנה בעקבות הלחץ, והתגובות שלנו משתנות בהתאם.

להורמוני הלחץ יש תפקיד מאוד חשוב בטבע - להעלות בבת אחת את רמת הדריכות, כדי שנוכל להגיב לאיום המתקרב! מערכות הגוף מתכוננות למאבק (fight) או למנוסה (flight).

איך הלחץ הזה משפיע עלינו? על התפקוד שלנו?

כאשר מה שמאיים עלי זה איום פיזי - אז התכוננות למאבק או מנוסה היא תגובה יעילה.

אם פגשתי דוב ביער, אם שודד מתקרב אלי בסמטה חשוכה, או אם רכב מתקרב ממול במהירות בנתיב שלי - אז הדריכות שבגוף יכולה ממש להציל אותי. מאבק או מנוסה או השתלטות מהירה על המצב זו הפעולה הנדרשת.

אבל הרבה פעמים הגוף שלנו נכנס למתח מאיומים שאין לי הרבה מה לעשות מולם: אני פוחד מהמצב הפוליטי, אני לחוץ ממה שקורה עם הקורונה, אני מזועזע מעוד סיפור של תוקף ילדים שנחשף.

המוח מזהה את המציאות הזו כאיום, מפעיל את האזעקה הפנימית (המערכת הסימפתטית) ומפעיל את ההורמונים שהופכים את הגוף להיות דרוּך. אבל זה לא עוזר! אין במי להאבק, אין לאן לברוח. ומה שיותר גרוע - האיום לא חולף. דריכוּת היא מצב שאמור להיות זמני. כאשר הגוף נשאר דרוך למשך שעות, ימים ושבועות - זה כבר לא בריא. מאוד ייתכן שזה פוגע במערכת החיסונית ואף עלול לגרום למחלות.

איך זה משפיע על מערכות היחסים שלנו?

יש מערכת יחסים ״שבירה״ ויש מערכת יחסים ״אנטי-שבירה״. (המושגים שאוּלים מהספר ״אנטי שביר״ של נאסים טאלב, מומלץ).

מערכת יחסים ״שבירה״ יכולה להיפגע ממצבי לחץ. מי לא מכיר את הסיטואציה? אני חוזר הביתה, לחוץ ועצבני, אחרי יום של נהגים משוגעים, צבע אדום בחשבון הבנק, וקריאת חדשות מתסכלות. הגוף דרוך, הפתיל קצר. ואז, דווקא בבית הבטוח והנעים ובקרבת בני משפחה אוהבים - הפתיל נגמר סופית. משהו קטן קורה, ומוציא ממני תגובה תוקפנית ולא פרופורציונלית. מערכת היחסים נפגעה, וצריכה שיקום.

במערכת יחסים ״אנטי-שבירה״ הלחץ לא מזיק. אני חוזר הביתה עצבני. אני אומר לאשתי: קשה לי. אני מרגיש סטרס בגוף. גם היא עוברת תקופת לחץ. אנחנו מתגייסים לעזור אחד לשני להתמודד ולהירגע. המצב המלחיץ לא פגע במערכת היחסים, אלא להפך! בגלל הלחץ והאתגר - נוצרה התקרבות וחיזוק של החברוּת והקשר בינינו.

ולצד חיזוק מערכת היחסים שלנו, קיבלנו מתנה נוספת: הורדת רמת הלחץ. המערכת הסימפתטית מקבלת חזל״ש, הקורטיזול והאדרנלין מתפוגגים, טונוס השרירים יורד, והנשימה נרגעת. אפשר לחזור לחייך. אפשר לחזק את האמונה שיהיה מה שיהיה - נעבור את זה ביחד!

במקום שהלחץ יהרוס את היחסים - היחסים הטובים שלנו הורידו את הלחץ. ניצחון!

אז איך בונים מערכת יחסים ״אנטי-שבירה״ כזו? זה אחד ה״סודות״ הכי גדולים של ההתפתחות האישית והזוגית. נדבר על זה בכנס הוירטואלי 'אהבה בריבוע' של פרויקט 'שניים בריבוע' - איך לבנות חוסן זוגי.

הכנס יתקיים ביום רביעי יז' שבט (19.1.22) בזום הירשמו עכשיו - ללא עלות בלחיצה כאן>>>

אלעד צור מרצה ומנחה סדנאות בהתפתחות עסקית וחיים של מימוש עצמי. מנחה יחד עם אפרת צור את פרוייקט שניים בריבוע

 

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו