דיוקן
דיוקןצילום: ג'ורג פולדס

במהלך שבוע אירועי יום הזיכרון הבינלאומי לשואה תפתח תערוכה חדשה במוזיאון בית לוחמי הגטאות "האדם כצל העובר" של האמן, האדריכל ושורד השואה ג'ורג' פולדס. אוצרת התערוכה היא לילך אפרים.

בתערוכה מוצגים רישומים ועבודות שמן, אשר פותחים לצופה צוהר לעולמו הפנימי של האמן, הנמצא בחיפוש תמידי אחר האמת הפנימית שלו.

פולדס היה איש מאמין, תאב דעת, רגיש ואמפתי. איש משפחה אוהב הנאמן לעברו ולדרכו, אשר זיכרונות כאב ואובדן מעברו שבים ומציפים אותו. את מה שלא יכול היה להגיד במילים הביע באמצעות האמנות.

פולדס, בדומה ליהודי הנודד, היה עקור ותלוש ממה שהיה פעם ביתו – לפני השואה ואחריה.
ביצירתו נדד בין מאורעות ומקומות בחייו. הוא נע ונד בין הזיכרונות של אלה שהיו ואינם עוד, בין העיירה היהודית לתרבות המערבית, בין היומיומי לנשגב, בין הבדידות למשפחתיות, בין הקיים לחידלון. נדודים אלה הם מורשתו.

פולדס נולד ב-1926 ברובע בודפוק בבודפשט, בירת הונגריה. ביוני 1944 גויס לעבודת כפייה בפלוגות "שירות העבודה" של הצבא ההונגרי. באותה עת גורשו יתר בני משפחתו למחנה ההשמדה אושוויץ שבפולין. הוריו נרצחו. אחותו שרדה וחזרה לבודפשט. גורלו של אחיו אינו ידוע.
לקראת תום המלחמה הוצאו אנשי פלוגות העבודה בשיירה ב"צעדת מוות" לאורך הדנובה, לעבר מחנה הריכוז מאוטהאוזן שבאוסטריה. שם שוחרר פולדס על ידי הצבא האמריקאי.

עם תום המלחמה שב פולדס להונגריה והתקבל לבית הספר לאמנויות יפות בבודפשט. עם סיום לימודיו בהצטיינות זכה בפרס רומא. הוא עבר לפריז, צרפת, והחל ללמוד אדריכלות במקביל ללימודים בבית ספר לרבנים.

בתחילת שנות החמישים פגש בפריז את ארלט, בחירת לבו, ונישא לה. לימים נולדו בתם סופי ובנם יונתן.
בתחילת שנות השבעים עלו פולדס ובני משפחתו לישראל. הוא החל לעבוד כאדריכל בעיריית ירושלים, והיה הממונה על הבנייה במגזר הערבי במזרח העיר ועל שימור הכפרים הערביים שבסביבותיה.

בשנים לאחר עלייתו לישראל הוצגו יצירותיו במספר תערוכות יחיד: גלריה אנגל בירושלים, מרכז לתרבות יהודית ברחוב ז'ורז' ברז'ה בפריז, גלריה ז'קסטר בפריז, בשנת 2018 בגלריה משרד בתל אביב.

בתחילת שנות התשעים פרש מעבודתו כאדריכל והחליט להקדיש את זמנו לציור בסטודיו בדרום צרפת. פולדס נפטר בירושלים ב-11 ביוני 1993.

יגאל כהן, מנכ"ל מוזיאון בית לוחמי הגטאות: הצגת יצירתו של ג'ורג' פולדס מהווה עבורנו את נצחון רוח האדם בצורה עוצמתית ומרגשת, ומהווה נדבך נוסף וחשוב במשימה החשובה המוטלת עלינו בהנצחת אירועי השואה ובתוכם מעשי גבורה רוחנית וביטויים לכוח העמידה והיכולת ליצור, לבנות ולהיבנות. פולדס בסיפור חייו משקף זאת ומעורר השראה רבה להמשך עבודתו של בית לוחמי הגטאות ולמבקרים הרבים ובעיקר הצעירים בהם לעתיד לבוא.

בערבי חג ובשבתות המוזאון סגור. לכרטיסים: https://www.gfh.org.il/