בראיון לערוץ 7 מתייחס הרב זאב וורן גולדשטיין, רבה הראשי של דרום אפריקה למאבקו נגד מגבלות הכניסה לישראל שהוטלו על יהודים שאינם אזרחי ישראל.

הרב גולדשטיין קורא לשינוי בתפיסת העולם היהודית וראיית העם היהודי כולו כמשפחה אחת, הן בהיבט הרעיוני והן בהיבט הממשי לנוכח הקרבה המשפחתית שקיימת ליהודים רבים מהעולם וליהודים תושבי ישראל.

"ההגבלות הללו עשו קרע בתוך משפחות וגרמו להרבה סבל אנושי והרבה כאב", אומר הרב ומציג מהדוגאות הרבות שהגיעו אליו משפחה שלא יכלה לחגוג בר מצווה לבן בשל המגבלות, ובמקרה משפחתו של אליהו קיי הי"ד, חבריו מדרום אפריקה לא יכולים היו להגיע לישראל כדי לנחם את המשפחה האבלה. "זה גורם סבל אנושי בגלל שאנחנו משפחה אחת".

"אנחנו צריכים לחשוב איך לרפא את היחסים בין מדינת ישראל לבין הקהילות", אומר הרב גולדשטיין המציין כי הקורונה הביאה לפעם הראשונה מאז קום המדינה שיהודים אינם יכולים להיכנס בשעריה של מדינת ישראל. "איך יכול להיות שממשלה יהודית אינה מרשה ליהודים להיכנס לארץ ישראל?", הוא שואל ומדגיש כי אין מדובר בזכויות שבאופן טבעי ומובן מוענקות לאזרחי ישראל, אלא בזכות הכניסה לארץ שאינה זכות אזרחית אלא חלק מזכות האבות.

בנוסף, אומר הרב גולדשטיין, ישראל אינה מדינה רגילה האחראית רק לאזרחיה, אלא מדובר במדינה יחידה בעולם לעם היהודי, וככזו עליה לקחת בחשבון את צרכי היהודים בעולם. "זה נוגע לצביון היהודי של המדינה ולסיבת קיומה של המדינה".

הרב גולדשטיין קורא לשינוי השיח סביב יחסי ישראל והתפוצות על רקע לקחי טראומת הקורונה ומגבלותיה. "חשוב להתחיל את השיחה הציבורית הזו סביב חוק השבות, שנקבע על ידי מייסדי המדינה שהבינו שהמדינה אינה מיועדת רק לאזרחיה אלא עבור כל העם היהודי", מתוך כך תצא האמירה לתפוצות שהעם היהודי הוא עם אחד. "השותפות הזו חשובה גם ליהודי התפוצות וגם למדינת ישראל".

הרב גולדשטיין עורך הפרדה ברורה בין זכות העליה לישראל, שצריכה להיות לכל יהודי באשר הוא, לבין זכויות אזרחיות השייכות אך ורק לאזרחי המדינה המשלמים מיסים ושותפים בחובות. "לא מדובר בזכויות משפטיות אלא בגישה ובחזון של המדינה כמדינה יהודית, חזון שנוגע לכל חלקי העם היהודי".