אולפנת רגבים בנגב
אולפנת רגבים בנגבצילום: באדיבות אולפנת רגבים

צינת הלילה המדברית הולכת ונעלמת ככל שהשמש עולה, והנגב מתגלה בכל תפארתו. בין החממות והמטעים רחבי הידיים מופיעות חקלאיות בלתי צפויות, בנות האולפנה החדשה בנגב, שהוקמה על ידי עמותת רוח הגולן ביישוב רתמים שברמת נגב.

בזמן שרוב האולפניסטיות בארץ מתגלגלות מצד אל צד במיטה או רק מתחילות לשקול השכמה, בנות אולפנת רגבים כבר מוצאות את עצמן בדרכן למטעים ולחממות, לעוד יום עבודה. לאחר תפילה וארוחת בוקר משותפת, הן מתחילות את שגרת יומן שתסתיים אי שם בשעות הערב לאחר לימוד מעמיק לנשמה.

"קשה להסביר את התחושה כשאת יוצאת הביתה ביום חמישי עם שקית מלאה בירקות או פירות אחרי ימים של עבודה ואת מבינה שזה שלך", מספר נאווה מתלמידות האולפנה, "בעבודה קשה ממש הפרחת את השממה כמו פעם".

לפרטים והרשמה לאולפנת רגבים בנגב לחצי כאן

מפריחות את הנגב. תלמידות אולפנת רגבים בנגב
מפריחות את הנגב. תלמידות אולפנת רגבים בנגבצילום: באדיבות אולפנת רגבים

באלה הידיים

אולפנת רגבים בנגב המשתייכת לעמותת רוח הגולן שיסדה שורה של מוסדות לבנים ולבנות תחת חזון חינוכי אחר, שלא מגביל את החינוך לארבע קירות. הדרך החינוכית של עמותת רוח הגולן יוצרת שילוב מעשי של הביטוי "תורה ועבודה". היא באה לידי ביטוי לראשונה במספר מוסדות לבנים, ועברה בשנים האחרונות התאמה גם לבנות ולצרכיהן. מה שהחל כמוסד יחיד ברמת הגולן אט אט הולך והופך לתופעה, שמושכת אליה יותר ויותר צעירים וצעירות מהמגזר.

"לעיתים מקשרים עבודת אדמה לאי מסוגלות או אי הצלחה בתחומים אחרים אומרת ראש האולפנה ומקימת האולפנה, יעל אורבך "אנחנו רוצים להפוך את המשוואה. אנחנו מציבים לתלמידות שלנו רף גבוה, מצפים מהן ליותר, דורשים מהן אחריות ברמה גבוהה מחויבות משמעת עצמית ועמל. אנחנו מנחים ומכוונים אותן ללימודים עצמאיים יותר וממוקדים יותר, לצד מימוש עצמי בעבודה מספקת ומעצימה. אלה כוחות עצומים שיש בנוער שלנו שלא באים לידי ביטוי במערכת החינוך הקלאסית, ואנחנו כאן כדי לאפשר להם להתבטא בצורתם הגדולה ביותר".

החיים בסמיכות ועל פי קצב הטבע והאדמה לא באים לידי ביטוי רק בעבודה אלא גם בהלך רוח עמוק יותר שניכר בהתנהלות הנערות. קשה לפספס זאת כאשר מתהלכים בסביבת האולפנה ורואים את הנערות, חשים את קצב החיים, ואת שלוות הנפש, מצרך נדיר כל כך בגיל הזה ובדור הזה, נפוצה בו יותר מאשר במוסדות עירוניים.

לפרטים והרשמה לאולפנת רגבים בנגב לחצי כאן

אם אין לחם אין תורה

אחרי שובן של התלמידות מהעבודה החקלאית לקראת השעה 14:00 הן מתחילות את החלק השני של יומן. במעבר חד הן עוברות מעולם העשיה לעולם הלמידה, תוכנית הלימודים של רגבים מובילה את התלמידות להוציא בגרות מלאה ומעולה. אחר הצהריים, לאחר 17:00 הן ממשיכות את שגרת היום בלימודי תורה במדרשה המעשירה את עולמן הרוחני, מרחיבה ומעמיקה בידע תורני וברצון לגדול ביראת שמיים.

כיתות הלימוד יחסית קטנות, מה שמאפשר לבנות לזכות ביחס אישי במיוחד, ליווי והבנה עמוקה של צרכיהם הלימודיים והתפתחותיים. רואים שאלה נערות אחרות, מלאות עוצמות חיים ותעצומות נפש מסכמת המנהלת, "בכל פעם מחדש אנחנו מקבלות את הפידבקים של החקלאים איתם אנו משתפים פעולה וההתפעלות שמדובר בנערות צעירות גדולה. לדעתי יש כאן בשורה חקלאית וחינוכית ממש. כך אנחנו רואים את דור העתיד שלנו, משלב מצוינות רוחנית ולימודית עם אהבה לארץ ישראל. זו החלוציות של המאה ה 21".

לפרטים והרשמה לאולפנת רגבים בנגב לחצי כאן

מפריחות את הנגב
מפריחות את הנגבצילום: באדיבות אולפנת רגבים