צעדת יום הפתח' בדהיישה
צעדת יום הפתח' בדהיישהצילום: מרכז בדין

בימים האחרונים צוין ברשות הפלשתינית יום השנה להיווסדו של ארגון הפתח'. במוסדות החינוך של אונר"א האירוע צוין ברוב עם ותלמידים. על התכנים שהיו באירועים הללו שוחחנו עם חוקר אונר"א, דוד בדין.

בראשית דבריו מזכיר בדין כי מזה עשרות שנים אונר"א הוא הכוח מאחורי ההפגנות והתפיסה שקיימים 5.3 מיליון פליטים פלשתינים. הוא ואנשיו עוקבים אחרי הארגון ופעילויותיו המסיתות מאז שנת 87', שבוע לפני תחילת האינתיפאדה הראשונה.

על אירועי יום השנה להיווסדו של הפתח' אומר בדין: "השבוע שיגרנו צוות לסקר את המצעד השנתי במחנה הפליטים דהיישה שבדרום בית לחם. היו שם מאתים איש צועדים, מחציתם תלמידים מאוד צעירים שצועקים את כל הסיסמאות על זכות השיבה והחתירה להשמדת ישראל. בנוסף ראינו לפחות 30 אנשים עם נשק חם, קלצ'ניקובים וכו'".

"הבוקר אנחנו שולחים מכתבים למממנים של אונר"א, ארבעים מדינות שהעבירו כסף לארגון ואנחנו שואלים האם הם יתערבו שאונר"א יוציאו את הנשק וידאגו לכך שכספים לצרכים הומנ יטאריים לא יעברו לרכישת נשק", הוא אומר ולשאלתנו מציין שעבודתו הסיזיפית מול המדינות המממנות את אונר"א לא יכולה להיפסק ו"אי אפשר להתייאש. כל הנכדים שלי, בכל מקום בארץ ישראל, מאויימים. הסיסמה של אונר"א היא זכות השיבה לאור המאבק המזוין לשייח' מוניס, רמלה ויפו ולכל מקום בארץ ישראל", הוא אומר ומציין כי את התוספת שהמאבק לשיבה מתקיים 'לאור המאבק המזוין' צורפה לסיסמה זו בשנים האחרונות.

לדבריו חשוב שהציבור הישראלי יכיר את המתרחש בפועל ויתקומם כנגד המציאות הנחשפת בעבודתם של צוותי טלוויזיה פלשתיניים שבדין שוכר לתיעוד מהאירועים עצמם. מדובר באותם צוותי טלוויזיה שעובדים עבור ה-BBC ורשתות אחרות, הוא מציין. "לא הגיוני בעיניו שנקבל כטבעי את המצב בו בישראל קיים גורם העוסק בהסתה להשמדת העם היהודי".

בצעדת יום הקמת הפתח', הוא מספר, "ראיינו 12 ילדים שדיברו על בתים שלהם, שאותם הם לא ראו, באזור בית שמש, בירושלים ועוד. הם מדברים על זה באופן גלוי", אומר בדין ומציין כי במהלך הצעדה בוצע גם ירי באוויר ועולה השאלה "איפה בעולם יש נשק חופשי שמסתובב במחנות פליטים?", ומתוך כך השאלה אם בתוך תקציב 1.5 מיליארד הדולר שמגיע לאונר"א מסתתר גם התקצוב לרכישת כלי הנשק הללו. "אין אף אחד שמפקח על המצב".