הנהג הבא שלכם?
הנהג הבא שלכם?צילום: iStock

מסתבר שגם דגים יכולים ללמוד לנהוג ברכב, ואפילו בלי מורה נהיגה. חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון הצליחו ללמד דגי זהב לנווט ביבשה בעזרת רכב ייחודי שקולט את תנועות הדג ונוסע לפיהן.

במחקר, שבוצע על ידי הדוקטורנטית שחר גבעון ותלמיד הM.A מתן סמינה בהנחיית פרופסור אהד בן שחר, הונח דג זהב באקווריום על גבי רכב ייחודי. ה"רכב" שנבנה לצורך המחקר זכה לכינוי FOV (Fish Operated Vehicle) והדג יכול להניע אותו בעזרת מצלמה ומכשיר למדידת מרחקים שמורכבים עליו. מחשב הרכב קולט את התנהגות הדג ומסיע את הרכב לפי הכיוון אליו הדג מנסה לשחות.

על מנת לחקור את יכולות הניווט של הדג, החוקרים הציבו את הרכב במתחם בגודל של 3 על 4 מטרים, וצבעו אזור מטרה בצבע אדום שכאשר הדג הצליח להגיע אליו הוא קיבל אוכל. במאמר שפורסם בעקבות המחקר, נכתב כי הדג ניווט בשטח בהצלחה והגיע אל נקודת המטרה בלי קשר לנקודה ממנה הוא התחיל.

באחד משלבי הניסוי, החוקרים הניחו את הדג במיקום אלכסוני למטרה והראו שהדג מצליח לבצע "רוורס" בשביל לנסוע לאחר מכן קדימה אל עבר המטרה. מלבד הניווט בתוך החדר, הדג הצליח להתנייד גם בשטח הפתוח וליהנות גם מהשמש שבחוץ.

החוקרים טוענים שהמחקר מראה כי דגים מסוגלים להעביר את יכולות הניווט הימיות שלהם גם לסביבה שונה לחלוטין מהסביבה אליה רגילים. לדבריהם, יש בכך הוכחה כי מדובר ביכולת ניווט אוניברסלית שאיננה שונה באופן מהותי מיכולת ניווט של חיות יבשתיות.

אז בפעם הבאה שאתם מתקשים לנהוג ברכב, תזכרו שאם דגי זהב מסוגלים לעשות את זה- כנראה שגם אתם יכולים.

רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בצעירים בערוץ 7- המקום בשבילכם!