עידית סילמן
עידית סילמןצילום: אורי שמש

מכינת מדיקל דוקטור ערכה הבוקר (שישי) את הכנס השנתי עבור מתעניינים בלימודי רפואה בחו״ל בהשתתפותם של פרופ׳ ציון חגי, יו״ר ההסתדרות הרפואית, ח״כ עידית סילמן יו״ר הקואליציה וועדת הבריאות של הכנסת וד״ר אורלי וויינשטיין, סמנכ״לית וראש חטיבת בתי החולים של שירותי בריאות כללית.

פרופ׳ ציון חגי אמר כי ״גם היום יש מחסור ברופאים ותוך עשר שנים יהיה מחסור נוסף ברופאים. אנחנו רואים שתוך עשר שנים תהיה ירידה בכוח האדם הרפואי שנובעת מכך שהעלייה מברה״מ המבורכת שהצילה אותנו הרופאים במדינת ישראל כאשר היו כל כך מעט רופאים והיינו צריכים לעשות המון תורנויות, היום הם פורשים, הם הגיעו לגיל פרישה.

''זה מעיד על כך שמדינת ישראל מתפתחת במזל ולא בתכנון והנה עכשיו אין רופאים ואנחנו מתחננים בפניכם שתלכו ללמוד רפואה. אנחנו צריכים לתכנן את מערכת הבריאות לטווח הארוך ולא להזכר פתאום שיש מחסור בmri ו-ct במדינת ישראל. אנחנו חייבים להסתכל על זה גם מבחינת הזדקנות האוכלוסייה''.

פרופ' חגי הדגיש: ''דור המייסדים מגיע לגיל 75 ויותר והיום יש לנו קרוב ל-400 אלף אנשים מעל גיל 75. האנשים האלה הם צרכני בריאות גדולים יותר. פי שלושה מהממוצע. זה אומר שאנחנו צריכים הרבה יותר רופאים וזמן להקדיש לאוכלוסייה הזאת. וכשמחשבים את זה באמת יהיה לנו מחסור גדול. המחסור הוא לא רק בארץ אלא גם עולמי".

צילום: אורי שמש
צילום: אורי שמש

ח״כ עידית סילמן, יו״ר הקואליציה וועדת הבריאות של הכנסת: ״המגיפה הקפיצה את התחום הבריאותי לקדמת הבמה. כוח האדם במערכת הבריאות זה אחד האתגרים המרכזיים של מדינת ישראל. אנחנו עוד מעט אכן נכנס לתקופה של חוסר ברופאים ולמעשה אנחנו כבר נמצאים שם. יש התמחויות שבהן משך הטיפול והמענה הוא ארוך מאוד ואת זה אנחנו בתור מחוקקים צריכים לפתור. אנחנו רוצים להוות עבורכם בית שאליו תוכלו לחזור אליו. אנחנו נייצר לכם תקווה כי בסוף גם אתם מייצרים לנו תקווה. אנחנו צריכים אתכם חזרה כאן. אנחנו רואים את בכם את העתיד ואת החזון של מדינת ישראל״.

ד״ר אורלי וויינשטיין, סמנכ״לית וראש חטיבת בתי החולים של שירותי בריאות כללית: ״מערכת הבריאות בישראל זקוקה יותר מתמיד לרופאים בעלי רמה מקצועית גבוהה. בימים אלה אנו עומלים על מהלך שישפיע רבות על עתיד הרפואה הישראלית ועל הכשרת הסטודנטים הישראלים לרפואה אשר לומדים בבתי הספר המובילים באירופה כאשר המטרה היא לתת להם כר קליני מהמעלה הראשונה ולוודא שיחזרו לישראל כרופאים עם סיום הלימודים. מדובר במהלך בעל חשיבות רבה לכללית אבל גם למדינה כולה. 14 בתי החולים של כללית, המהווים שליש ממערכת האשפוז בישראל ובולטים ברמתם הרפואית המעולה מתגייסים למען שדרוג באיכות ובבטיחות הטיפול ועובדים בהם טובי הצוותים בארץ.

ד״ר משה כהן, מייסד ומנכ״ל מכינת ״מדיקל דוקטור״ ללימודי רפואה בחו״ל: ״אנו מזהים מגמה מסוכנת מסקרים שעשינו בקרב סטודנטים ישראלים שלומדים בחו״ל על הרצון להשאר ולעבוד בחו״ל ולא לחזור לישראל. מדינת ישראל חייבת להשוות את התנאים לסטודנטים הישראלים הלומדים בחו״ל, לסייע להם ולהבטיח את החזרה שלהם לארץ. הסטודנטים שלומדים בחו״ל הם הטובים ביותר בכיתותיהם ויש להם ביקוש עצום. כיום מרבית הבוגרים החוזרים ארצה נמצאים בחוד החנית של מערכת הרפואה הישראלית''.