מחלקת קורונה
מחלקת קורונהצילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

פרופ' ארנון אפק, לשעבר מנכ"ל הבריאות וכיום המשנה למנכ"ל בית החולים שיב"א, חושב שמערכת הבריאות צריכה לשנות כיוון בהתמודדות עם זן האומיקרון של נגיף הקורונה.

"מה שקורה כאן זה בעצם שינוי מלחמה. אנחנו נמצאים במלחמת עולם כבר שנתיים נגד הווירוס והאויב שינה את פניו לפני חודשיים. הרבה דברים שהיו נכונים ושהשתמשנו בהם בעבר הפכו להיות לא רלוונטים. השאלה הכללית היא איך ניתן להתגבר על הוירוס", אמר אפק בראיון ל-103FM.

לדבריו, "אנחנו הולכים לשטף מאוד גדול ומה שאנחנו צריכים זה קודם כל להתחסן. הממשלה בלי לדבר שינתה מגמה, היא העבירה אלינו את האחריות. אם בעבר היא אמרה לנו מה לעשות עכשיו היא נותנת לנו את האחריות. בדיקות האנטיגן עברו אלינו האזרחים, את ה־PCR שומרים רק למי שזה יכול לשנות את הטיפול התרופתי לגביו ועכשיו האחריות בידנו".

אומנם נתוני התחלואה במגמת עלייה מתמדת אך לא רבים מהאזרחים שומרים על ההנחיות הבסיסיות, כגון שמירת מרחק. "צריך להיות זהירים לא רק בפנים אלא גם בחוץ. הייתי בשוק הכרמל ביום שישי וראיתי נהרות בני האדם אז שמתי על עצמי מסכה וניסיתי להתרחק מהמקומות", סיפר פרופ' אפק והדגיש: "בסופו של דבר האזרח צריך להפעיל שיקול דעת. אנחנו אחראים וזה בסדר גמור. אין לנו ברירות אחרות".

הוא זעם על מצבה של מערכת הבריאות במאבק מול הקורונה. "בגל הקודם הבטיחו לנו משהו כמו 300 רופאים ו־600 אחיות. נתנו שליש. זה לא שזה היה מתבזבז, היו רחמנא ליצלן משתמשים בזה גם אחרי הקורונה כדי לוודא שהחולים לא ננטשים במסדרונות. אני לא רוצה לקרוא אשפוז למה שמתבצע במסדרון, זה בושה ברמה הלאומית. ממשיכים להרעיב את מערכת הבריאות. בסוף לא מבינים שמערכת בריאות חזקה הייתה נותנת גב וכולם היו יותר רגועים ולא מתחילים לדבר על סגר והגבלות בכלכלה".

בהתייחסו לבידודי צוותים רפואיים אמר אפק, "צריך גם לקצר את משך הבידוד כי זה בעצמו פוגע. נכון להכין תוכניות מגירה ואין ספק שצריך. קצב ההדבקות של צוותים רפואיים מאוד גדול בלי קשר לבתי החולים, כי כולם נדבקים. רבים מהצוותים צעירים אז יש להם ילדים ואז מקפיצים אותם הבייתה כי הילד נכנס לבידוד. אתה יכול להגיע למצב שלא יהיה לך מספיק צוותים רפואיים וזו בעיה מאוד מרכזית. צריך לקצר את משך הבידוד לכולם וגם למחלימים. זה ניהול סיכונים ואף אחד לא יכול להבטיח שזה 100 אחוזים בטוח, אין דבר כזה במגיפה. בתוך מחלקות קורונה יש בזה הרבה היגיון. אני מקווה שלא נצטרך להפעיל את תוכנית המגירה הזו".