אייב פוקסמן
אייב פוקסמןצילום: אלבום פרטי

אייב פוקסמן, המנהל הלאומי לשעבר של הליגה נגד השמצה (ADL), שהוביל את הליגה במשך 28 שנים ונחשב לאחד המנהיגים היהודיים הידועים ביותר באמריקה, התראיין לפודקאסט ׳הכל כלול עם ג'יי רודרמן׳, וטען שהנשיא ביידן נמצא בעיצומו של מאבק להפחתת אנטישמיות, אשר התגברה ביתר שאת בארה"ב בתקופת הנשיאות הקודמת.

דבריו של פוקסמן מתחברים לאירועים חיוביים ומעודדים שהתרחשו לאחרונה כמו, העברת חוק לימוד שואה בבתי ספר תיכוניים במסצו'סטס, שחזור אירוע צניחה של חנה סנש ע"י צבאות הונגריה, קרואטיה, סלובניה בריטניה, ארה"ב וישראל כמובן, אך למרות הבשורה המעודדת, חשוב לא לעצור בכך על מנת להצליח לשנות באמת את הבעיה הרחבה והשורשית כל-כך, שהיא האנטישמיות הגואה בארה"ב.

כשפוקסמן התבקש להעריך את תגובת הנשיא ביידן בנוגע לאנטישמיות, הוא אמר: "ביידן פועל למען המאבק באנטישמיות, הוא מינה, בין היתר,שגריר חדש בנושא אנטישמיות, זהו צעד חשוב. אני חושב שברוב המקרים, כשאנו נתקלים במקרי אנטישמית, ניתן לראות את התגובה המיידית או כמעט מיידית מצד הממשלה, בין אם זה מהצד של המשרד לביטחון המדינה, משרד המשפטים, או משרד החוץ, הבעיה היום היא דווקא הסביבה הכללית שלנו".

לדברי פוקסמן, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ החמיר את בעיית האנטישמיות בארה״ב באמצעות אמירות כמו "יש אשמה משני הצדדים" בעצרת הניאו-נאצית ב-2017 בשרלוטסוויל, דבר שעורר אווירה קנאית, קיצונית, ושלוחת רסן, כך לפי פוקסמן. "מאתיים הניאו-נאצים בשרלוטסוויל היו שם לפני דונלד טראמפ. הוא לא יצר אותם. מה שאפשר להאשים בו את טראמפ זה שהוא העצים אותם. הוא נתן להם את הלגיטימציה.״

לגבי המראות הזכורים לכולנו היטב, של חולצות "מחנה אושוויץ" במהומות הקפיטול ב-6 בינואר, אמר פוקסמן, כי "האנשים שנמשכים לפופוליזם ולעל-לאומיות הם אנשים שנמשכים לגזענות, ולתאוריות גזעניות כמו העליונות הלבנה. אותם אנשים גם אנטישמיים הרבה יותר."

פוקסמן נזכר כיצד הגיבו בליגה נגד השחקן והבמאי מל גיבסון - תחילה בגלל הפוטנציאל ההרסני של סרטו, "התשוקה של ישו" מ-2004, ואחר כך בגלל הקללות האנטישמיות שלו, כשנעצר על נהיגה בשכרות. ב- 2006 - אמר פוקסמן, "אם להיות כן, מעולם לא קיימתי אינטראקציה אישית עם מל גיבסון, אבל הליגה פעלה רבות בנושא. דיברנו, ותרגלנו, שאלנו, אבל התגובה החברתית היא שעשתה את ההבדל".

ג'יי רודרמן, נשיא קרן משפחת רודרמן: "תופעת האנטישמיות בארה"ב מדאיגה מאוד. התקרית המחרידה בה תלמיד יהודי הוכח לגלם את דמותו של היטלר, בעיר וושינגטון, היא בבחינת אסון.הקהילות היהודיות חשופות לפגיעות פיזיות ומילוליות באופן קבוע. הרשתות החברתיות הפכו כר פורה להתנגחות ביהודים ולזירת הסתה שלצערנו הרב זולגת מהר מאוד מן המסכים למציאות. בתקופת ממשל טראמפ התגברה ההסתה, המתיחות והסכנה מצד גורמים עוינים וקיצוניים והממשל למעשה איפשר לגיטימציה להתנהלות שלוחת רסן. זהו צו השעה, והגיעה העת למזער את הנזקים, לפעילות פרו-אקטיביות ועירנית מצידו של הממשל הנוכחי וכן, לקדם סובלנות ופיוס הן כלפי הקהילה היהודית בארה"ב והן כלפי קהילות אחרות."

הפודקאסט ׳הכל כלול׳, עוסק באקטיביזם חברתי ובנושאי היום. ג׳יי רודרמן ואורחיו חולקים את התפיסה הגורסת שכדי להגיע אל עתיד טוב יותר וללמוד מטעויות העבר, יש לקיים דיונים כנים.

עד כה התארחו בפודקאסט אורחים בעלי שם כמו השחקניות פראן דרשר ושריל היינס, היסטוריונית השואה הנודעת ד"ר דבורה ליפשטדט, נשיא אוניברסיטת הרווארד לורנס בקאו, ועורכת הראשית של חדשות השעה - PBS ג'ודי וודרוף, מנהלת התפעול הראשית של האקדמיה לאמנויות קולנוע ומדעים כריסטין סימונס, יו"ר המלונות ריצ'רד מריוט ומכובדים נוספים.